Duyuru

Daraltma
Henüz duyuru yok.

HACC

Daraltma
Bu sabit bir konudur.
X
X
 
  • Filtre
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
yeni gönderiler

    #16
    Ynt: HACC

    HAC AMELLERİNİN MANEVİ GERÇEKLERİ


    Allame Meclisi (r.a), Bihar’ul-Envar adlı kitabında İmam Cafer Sadık (a.s)’ın şöyle buyurduğunu nakletmiştir:

    “Hacca gitmek istediğinde, hareket etmeden önce kalbini kendine meşgul eden her şeyden arındır. Tüm işlerini yaratıcıya bırak. Her hareket ve duruşunda Allah’a tevekkül et. Allah’ın kader ve hükmüne boyun eğ. Dünya ve dünya hayatının asayiş ve rahatlığıyla veda et. Boynunda bulunan hakları öde.
    Yolculuğun için hazırladığın azığına, bineğine, arkadaşlarına, gücüne, gençliğine ve malına güvenme. Zira bunlar bile sana düşman ve vebal olabilir. Herkim Allah’ın rızasını iddia eder ve buna rağmen başka bir şeye güvenirse, Allah o şeyi ona düşman ve vebal kılar…
    Tekrar geri dönmeyecek kimse gibi bu yolculuğa hazırlan.
    Yol arkadaşına iyi davran.
    Allah’ın farzlarının ve Resulünün (s.a.a) sünnetlerinin vakitlerine ve sana farz olan edep, sabır, şükür, şefkat, cömertlik ve azığından fedakârlık etmeye tüm vakitlerde riayet et.
    Sonra günahlarını halis tövbe suyuyla yıka; doğruluk, sefa, huzur ve huşu elbisesini giyin.
    Seni Allah’ın zikrinden ve itaatinden alıkoyan her şeyi kendine haram kılarak ihrama gir.
    Allah’ın sağlam ipine sarılarak, halis, temiz ve saf bir şekilde aziz ve celil olan Allah’ın davetine icabet ederek lebbeyk de.
    Müslümanlarla Allah’ın evini tavaf ettiğin gibi meleklerle arşın etrafında kalbinle tavaf et.
    Hervele ederken nefsinin isteklerinden kaçın, tüm güç ve kudretinden el çek.
    Mina’ya doğru çıkarken kendi gaflet ve sürçmelerinden çıkmayı, helal olmayan ve hak etmediğin hiçbir şeyi arzulamamayı kararlaştır.
    Arafat çölünde kendi hatalarını itiraf et ve Allah’ın vahdaniyetine dair ahdini yenile.
    Müzdelife’de ise takva edin ve Allah’a yaklaş.
    Meş’ar dağından yukarı çıkmakla ruhunu da yüce âlemlere yücelt.
    Kurban keserken heva-heves ve ihtirasını boğazla.
    Şeytanı (cemereleri) taşlarken şehvetlerini, düşüklüğünü, alçaklığını ve kınanmış işlerini taşla.
    Başını tıraş ederken zahiri ve batıni ayıplarının kökünü kazı.
    Hareme girerken, Allah’ın emanına, sığınağına, örtüsüne ve himayesine gir.
    Beyt’in sahibinin azametine yakin ederek ve O’nun kudret, azamet ve saltanatını tanıyarak Beytullah’ı ziyaret et.
    Hacer’ül-Esved’e Allah’ın kısmetine razı olarak ve izzetine boyun eğerek el sür.
    Veda tavafını yaparken Allah’tan başka her şeye veda et.
    Sefa dağında durarak ruhunu ve içini Allah ile görüşeceğin gün için cilalandır.
    Merve’de ise mürüvvet sahibi ol, ilahi takvaya bürün.
    Sonra da bu haccında şart koştuğun, Rabbin ile sözleştiğin ve kıyamete kadar kendine farz kıldığın şeyler hususunda mukavemet göster.”

    (Bihar’ul-Envar, c. 99, s, 124; Misbah’uş-Şeria’, s. 142; Mizan’ul-Hikme, c. 2, s. 273)
    "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

    Yorum


      #17
      Ynt: HACC

      Haccın Hikmetleri


      Değerli Muhaddis Cezairi’nin torunlarından olan Âlim Seyyid Abdullah, Şerh-i Nuhbe adlı eserinde şöyle yazıyor:

      Benim güvendiğim çeşitli kaynaklarda, -bazı büyüklerin yazdığına göre- mursel bir hadiste şöyle nakledilmiştir:

      Şibli haccettikten sonra Hz. İmam Zeynülabidin (a.s) ile görüştü ve İmamla onun arasında şöyle bir konuşma geçti:



      «حَجَجْتَ يَا شَبْلِيُّ؟»، قَالَ: نَعَمْ يَا ابْنَ رَسُوْلِ اللهِ، فَقَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «أَنَزَلْتَ الْمِيْقَاتَ وَ تَجَرَّدْتَ عَنْ مَخِيْطِ الثِّيَابِ وَ اغْتَسَلْتَ؟»، قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: «فَحِيْنَ نَزَلْتَ الْمِيْقَاتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ خَلَعْتَ ثَوْبَ الْمَعْصِيَةِ وَلَبِسْتَ ثَوْبَ الطَّاعَةِ؟»، قَالَ: لا، قَالَ: «فَحِيْنَ تَجَرَّدْتَ عَنْ مَخِيْطِ ثِيَابِكَ نَوَيْتَ أَنَّكَ تَجَرَّدْتَ مِنَ الرِّيَاءِ وَ النِّفَاقِ وَ الدُّخُوْلِ فِي الشُّبُهَاتِ؟»، قَالَ: لا، قَالَ : فَحِيْنَ اغْتَسَلْتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ اغْتَسَلْتَ مِنَ الْخَطَايَا وَ الذُّنُوبِ؟»، قَالَ: لا، قَالَ: «فَمَا نَزَلْتَ الْمِيْقَاتَ وَلاَ تَجَرَّدْتَ عَنْ مَخِيْطِ الثِّيَابِ وَلاَ اغْتَسَلْتَ».

      ثُمَّ قَالَ: «تَنَظَّفْتَ وَ أَحْرَمْتَ وَ عَقَدْتَ بِالْحَجِّ؟»، قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: «فَحِيْنَ تَنَظَّفْتَ وَ أَحْرَمْتَ وَ عَقَدْتَ الْحَجَّ نَوَيْتَ أَنَّكَ تَنَظَّفْتَ بِنُوْرَةِ التَّوْبَةِ الْخَالِصَةِ لِلَّهِ تَعَالَى؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَحِيْنَ أَحْرَمْتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ حَرَّمْتَ عَلَى نَفْسِكَ كُلَّ مُحَرَّم حَرَّمَهُ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَحِيْنَ عَقَدْتَ الْحَجَّ نَوَيْتَ أَنَّكَ قَدْ حَلَلْتَ كُلَّ عَقْد لِغَيْرِ اللهِ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ لَهُ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «مَا تَنَظَّفْتَ وَلاَ أَحْرَمْتَ وَلاَ عَقَدْتَ الْحَجَّ».

      قَالَ لَهُ: «أَدَخَلْتَ الْمِيْقَاتَ وَ صَلَّيْتَ رَكْعَتَيِ الْإِحْرَامِ وَ لَبَّيْتَ؟»، قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: «فَحِيْنَ دَخَلْتَ الْمِيْقَاتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ بِنِيَّةِ الزِّيَارَةِ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَحِيْنَ صَلَّيْتَ الرَّكْعَتَيْنِ نَوَيْتَ أَنَّكَ تَقَرَّبْتَ إِلَى اللهِ بِخَيْرِ الْأَعْمَالِ مِنَ الصَّلاَةِ وَ أَكْبَرِ حَسَنَاتِ الْعِبَادِ؟»، قَالَ: لا، قَالَ: «فَحِيْنَ لَبَّيْتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ نَطَقْتَ لِلَّهِ سُبْحَانَهُ بِكُلِّ طَاعَةٍ وَ صُمْتَ عَنْ كُلِّ مَعْصِيَة؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ لَهُ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «مَا دَخَلْتَ الْمِيْقَاتَ وَلاَ صَلَّيْتَ وَلاَ لَبَّيْتَ».

      ثُمَّ قَالَ لَهُ: «أَدَخَلْتَ الْحَرَمَ وَ رَأَيْتَ الْكَعْبَةَ وَصَلَّيْتَ؟»، قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: «فَحِيْنَ دَخَلْتَ الْحَرَمَ نَوَيْتَ أَنَّكَ حَرَّمْتَ عَلَى نَفْسِكَ كُلَّ غِيبَة تَسْتَغِيْبُهَا الْمُسْلِمِيْنَ مِنْ أَهْلِ مِلَّةِ الْإِسْلاَمِ؟»، قَالَ: لا، قَالَ: «فَحِيْنَ وَصَلْتَ مَكَّةَ نَوَيْتَ بِقَلْبِكَ أَنَّكَ قَصَدْتَ اللهَ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): فَمَا دَخَلْتَ الْحَرَمَ وَلاَ رَأَيْتَ الْكَعْبَةَ وَلاَ صَلَّيْتَ».

      ثُمَّ قَالَ: «طُفْتَ بِالْبَيْتِ وَ مَسَسْتَ الْأَرْكَانَ وَ سَعَيْتَ؟»، قَالَ: نَعَمْ، قَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «فَحِيْنَ سَعَيْتَ نَوَيْتَ أَنَّكَ هَرَبْتَ إِلَى اللهِ وَ عَرَفَ مِنْكَ ذَلِكَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَمَا طُفْتَ بِالْبَيْتِ وَلاَ مَسِسْتَ الْأَرْكَانَ وَلاَ سَعَيْتَ».

      ثُمَّ قَالَ لَهُ: «صَافَحْتَ الْحَجَرَ وَ وَقَفْتَ بِمَقَامِ إِبْرَاهِيْمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ صَلَّيْتَ بِهِ رَكْعَتَيْنِ؟»، قَالَ: نَعَمْ، فَصَاحَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) صَيْحَةً كَادَ يُفَارِقُ الدُّنْيَا ثُمَّ قَالَ: «آهِ آهِ»، ثُمَّ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «مَنْ صَافَحَ الْحَجَرَ الْأَسْوَدَ فَقَدْ صَافَحَ اللهَ تَعَالَى، فَانْظُرْ يَا مِسْكِينُ لاَ تُضَيِّعْ أَجْرَ مَا عَظُمَ حُرْمَتُهُ وَ تَنْقُضِ الْمُصَافَحَةَ بِالْمُخَالَفَةِ وَ قَبْضِ الْحَرَامِ نَظِيرَ أَهْلِ الْآثَامِ». ثُمَّ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «نَوَيْتَ حِيْنَ وَقَفْتَ عِنْدَ مَقَامِ إِبْرَاهِيْمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) أَنَّكَ وَقَفْتَ عَلَى كُلِّ طَاعَة وَ تَخَلَّفْتَ عَنْ كُلِّ مَعْصِيَة؟»، قَالَ: لا، قَالَ: «فَحِيْنَ صَلَّيْتَ فِيْهِ رَكْعَتَيْنِ نَوَيْتَ أَنَّكَ صَلَّيْتَ بِصَلاَةِ إِبْرَاهِيْمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ أَرْغَمْتَ بِصَلاَتِكَ أَنْفَ الشَّيْطَانِ؟»، قَالَ: لا، قَالَ لَهُ: «فَمَا صَافَحْتَ الْحَجَرَ الْأَسْوَدَ وَلاَ وَقَفْتَ عِنْدَ الْمَقَامِ وَلاَ صَلَّيْتَ فِيْهِ رَكْعَتَيْنِ».

      ثُمَّ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) لَهُ: «أَشْرَفْتَ عَلَى بِئْرِ زَمْزَمَ وَ شَرِبْتَ مِنْ مَائِهَا؟»، قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: «نَوَيْتَ أَنَّكَ أَشْرَفْتَ عَلَى الطَّاعَةِ وَغَضَضْتَ طَرْفَكَ عَنِ الْمَعْصِيَةِ؟»، قَالَ: لا، قَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «فَمَا أَشْرَفْتَ عَلَيْهَا وَلاَ شَرِبْتَ مِنْ مَائِهَا».

      ثُمَّ قَالَ لَهُ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «أَسَعَيْتَ بَيْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ وَ مَشَيْتَ وَ تَرَدَّدْتَ بَيْنَهُمَا؟»، قَالَ: نَعَمْ، قَالَ لَهُ: «نَوَيْتَ أَنَّكَ بَيْنَ الرَّجَاءِ وَ الْخَوْفِ؟»، قَالَ: لا، قَالَ: «فَمَا سَعَيْتَ وَلاَ مَشَيْتَ وَلاَ تَرَدَّدْتَ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ».

      ثُمَّ قَالَ: «أَخَرَجْتَ إِلى مِنًى؟»، قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: «نَوَيْتَ أَنَّكَ آمَنْتَ النَّاسَ مِنْ لِسَانِكَ وَ قَلْبِكَ وَ يَدِكَ؟»، قَالَ: لا، قَالَ: «فَمَا خَرَجْتَ إِلى مِنًى».

      ثُمَّ قَالَ لَهُ: «أَوَقَفْتَ الْوَقْفَةَ بِعَرَفَةَ، وَ طَلَعْتَ جَبَلَ الرَّحْمَةِ، وَ عَرَفْتَ وَادِيَ نَمِرَةَ، وَ دَعَوْتَ اللهَ سُبْحَانَهُ عِنْدَ الْمِيْلِ وَالْجَمَرَاتِ؟»، قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: «هَلْ عَرَفْتَ بِمَوْقِفِكَ بِعَرَفَةَ مَعْرِفَةَ اللهِ سُبْحَانَهُ أَمْرَ الْمَعَارِف وَ الْعُلُوْمِ وَ عَرَفْتَ قَبْضَ اللهِ عَلى صَحِيْفَتِكَ وَ اطِّلاَعَهُ عَلَى سَرِيْرَتِكَ وَ قَلْبِكَ؟»، قَالَ: لا، قَالَ: «نَوَيْتَ بِطُلُوْعِكَ جَبَلَ الرَّحْمَةِ أَنَّ اللهَ يَرْحَمُ كُلَّ مُؤْمِنْ وَ مُؤْمِنَةْ وَ يَتَوَلَّى كُلَّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَنَوَيْتَ عِنْدَ نَمِرَةَ أَنَّكَ لاَ تَأْمُرُ حَتَّى تَأْتَمِرَ، وَلاَ تَزْجُرُ حَتَّى تَنْزَجِرَ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَعِنْدَ مَا وَقَفْتَ عِنْدَ الْعَلَمِ وَ النَّمِرَاتِ، نَوَيْتَ أَنَّهَا شَاهِدَةٌ لَكَ عَلَى الطَّاعَاتِ حَافِظَةٌ لَكَ مَعَ الْحَفَظَةِ بِأَمْرِ رَبِّ السَّمَاوَاتِ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَمَا وَقَفْتَ بِعَرَفَةَ، وَلاَ طَلَعْتَ جَبَلَ الرَّحْمَةِ، وَلاَ عَرَفْتَ نَمِرَةَ، وَلاَ دَعَوْتَ، وَلاَ وَقَفْتَ عِنْدَ النَّمِرَاتِ».

      ثُمَّ قَالَ: «مَرَرْتَ بَيْنَ الْعَلَمَيْنِ، وَ صَلَّيْتَ قَبْلَ مُرُوْرِكَ رَكْعَتَيْنِ، وَ مَشَيْتَ بِمُزْدَلِفَةَ، وَ لَقَطْتَ فِيْهَا الْحَصَى، وَ مَرَرْتَ بِالْمَشْعَرِ الْحَرَامِ؟»، قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: «فَحِيْنَ صَلَّيْتَ رَكْعَتَيْنِ، نَوَيْتَ أَنَّهَا صَلاَةُ شُكْرٍ فِيْ لَيْلَةِ عَشْرٍ، تَنْفِيْ كُلَّ عُسْرٍ، وَتُيَسِّرُ كُلَّ يُسْرٍ؟»، قَالَ: لا، قَالَ: «فَعِنْدَ مَا مَشَيْتَ بَيْنَ الْعَلَمَيْنِ وَ لَمْ تَعْدِلْ عَنْهُمَا يَمِيْنًا وَ شِمَالاً، نَوَيْتَ أَنْ لاَ تَعْدِلَ عَنْ دِيْنِ الْحَقِّ يَمِيْنًا وَشِمَالاً، لاَ بِقَلْبِكَ، وَلاَ بِلِسَانِكَ، وَلاَ بِجَوَارِحِكَ»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَعِنْدَ مَا مَشَيْتَ بِمُزْدَلِفَةَ وَ لَقَطْتَ مِنْهَا الْحَصَى، نَوَيْتَ أَنَّكَ رَفَعْتَ عَنْكَ كُلَّ مَعْصِيَةٍ وَجَهْلٍ، وَثَبَّتَّ كُلَّ عِلْمٍ وَ عَمَلٍ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَعِنْدَ مَا مَرَرْتَ بِالْمَشْعَرِ الْحَرَامِ، نَوَيْتَ أَنَّكَ أَشْعَرْتَ قَلْبَكَ إِشْعَارَ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْخَوْفَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَمَا مَرَرْتَ بِالْعَلَمَيْنِ، وَلاَ صَلَّيْتَ رَكْعَتَيْنِ، وَلاَ مَشَيْتَ بِالْمُزْدَلِفَةِ، وَلاَ رَفَعْتَ مِنْهَا الْحَصَى، وَلاَ مَرَرْتَ بِالْمَشْعَرِ الْحَرَامِ».

      ثُمَّ قَالَ لَهُ: «وَصَلْتَ مِنًى، وَ رَمَيْتَ الْجَمْرَةَ، وَ حَلَقْتَ رَأْسَكَ، وَ ذَبَحْتَ هَدْيَكَ، وَ صَلَّيْتَ فِيْ مَسْجِدِ الْخَيْفِ، وَ رَجَعْتَ إِلَى مَكَّةَ، وَطُفْتَ طَوَافَ الْإِفَاضَةِ؟»، قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: «فَنَوَيْتَ عِنْدَ مَا وَصَلْتَ مِنًى وَ رَمَيْتَ الْجِمَارَ، أَنَّكَ بَلَغْتَ إِلَى مَطْلَبِكِ، وَ قَدْ قَضَى رَبُّكَ لَكَ كُلَّ حَاجَتِكَ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَعِنْدَ مَا رَمَيْتَ الْجِمَارَ نَوَيْتَ أَنَّكَ رَمَيْتَ عَدُوَّكَ إِبْلِيْسَ وَغَضِبْتَهُ بِتَمَامِ حَجِّكَ النَّفِيْسِ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَعِنْدَ مَا حَلَقْتَ رَأْسَكَ نَوَيْتَ أَنَّكَ تَطَهَّرْتَ مِنَ الْأَدْنَاسِ، وَمِنْ تَبِعَةِ بَنِيْ آدَمَ، وَخَرَجْتَ مِنَ الذُّنُوْبِ كَمَا وَلَدَتْكَ أُمُّكَ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَعِنْدَ مَا صَلَّيْتَ فِيْ مَسْجِدِ الْخَيْفِ نَوَيْتَ أَنَّكَ لاَ تَخَافُ إِلاَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَنْبَكَ، وَلاَ تَرْجُوْ إِلاَّ رَحْمَةَ اللهِ تَعَالَى؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْيَكَ نَوَيْتَ أَنَّكَ ذَبَحْتَ حَنْجَرَةَ الطَّمَعِ بِمَا تَمَسَّكْتَ بِهِ مِنْ حَقِيْقَةِ الْوَرَعِ، وَأَنَّكَ اتَّبَعْتَ سُنَّةَ إِبْرَاهِيْمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) بِذَبْحِ وَلَدِهِ وَ ثَمَرَةِ فُؤَادِهِ وَرَيْحَانِ قَلْبِهِ، وَ حَاجَّهُ سُنَّتُهُ لِمَنْ بَعْدَهُ، وَقَرَّبَهُ إِلَى اللهِ تَعَالَى لِمَنْ خَلْفَهُ؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: «فَعِنْدَ مَا رَجَعْتَ إِلَى مَكَّةَ وَ طُفْتَ طَوَافَ الْإِفَاضَةِ نَوَيْتَ أَنَّكَ أَفَضْتَ مِنْ رَحْمَةِ اللهِ تَعَالَى، وَرَجَعْتَ إِلَى طَاعَتِهِ، وَتَمَسَّكْتَ بِوُدِّهِ، وَأَدَّيْتَ فَرَائِضَهُ، وَتَقَرَّبْتَ إِلَى اللهِ تَعَالَى؟»، قَالَ: لاَ، قَالَ: لَهُ زَيْنُ الْعَابِدِيْنَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَمَا وَصَلْتَ مِنًى وَلاَ رَمَيْتَ الْجِمَارَ، وَلاَ حَلَقْتَ رَأْسَكَ، وَلاَ أَدَّيْتَ نُسُكَكَ، وَلاَ صَلَّيْتَ فِيْ مَسْجِدِ الْخَيْفِ، وَلاَ طُفْتَ طَوَافَ الْإِفَاضَةِ، وَلاَ تَقَرَّبْتَ. اِرْجِعْ فَإِنَّكَ لَمْ تَحُجَّ».

      فَطَفِقَ الشِّبْلِيُّ يَبْكِيْ عَلَى مَا فَرَّطَهُ فِيْ حَجِّهِ، وَ مَا زَالَ يَتَعَلَّمُ حَتَّى حَجَّ مِنْ قَابِلٍ بِمَعْرِفَة وَ يَقِيْنٍ.

      -Ey Şibli! Haccettin mi?
      -Evet, ey Resulullah’ın torunu!
      -Mikat’a varıp orada dikili elbiselerini çıkarıp guslettin mi?
      -Evet.
      -Mikat’a vardığın zaman günah elbisesini çıkarıp itaat elbisesini giyindiğini niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Dikili elbiselerini çıkarırken riya, nifak ve şüphelere dalmaktan uzaklaştığını niyet ettin mi?
      -Hayır,
      -Guslederken hatalardan ve günahlardan yıkandığını niyet ettin mi?
      -Hayır,
      -O zaman sen ne Mikata varmışsın, ne dikili elbiselerini çıkarmışsın ne de gusletmişsin.
      -Kendini temizleyip ihrama girdin mi? Hac için niyet ettin mi?
      -Evet.
      -Kendini temizleyip ihrama girerken ve haccı niyet ederken Allah için halis tevbe ilacıyla kendini temizlediğini niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -İhrama girerken Aziz ve Celil Allah’ın haram kıldığı her şeyi kendine haram kıldığını niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Haccı niyetini bağlarken Allah’tan başka tüm bağları açtığını niyet ettin mi?
      -Hayır.
      - O zaman ne kendini temizlemiş, ne ihrama girmiş ve ne de hacc niyet etmişsin.
      -Mikat’a girip iki rek’at ihram namazını kıldın mı? Lebbeyk dedin mi?
      -Evet.
      -Mikat’a girince ziyaret niyetinde olduğunu düşündün mü?
      -Hayır.
      -İki rek’ât namaz kılarken Allah’a amellerin en iyisi olan namaz ve kulların güzel işlerinin en yücesi ile Allah’a yakınlaştığını niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Lebbeyk diyerken her itaatte Allah için konuştuğunu ve her günahtan sustuğunu niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -O zaman ne mikata girmişsin, ne namaz kılmışsın ne de lebbeyk demişsin.
      -Hareme girdin mi? Kâ’beyi gördün mü? Namaz kıldın mı?
      -Evet.
      -Harem’e girdiğinde İslam dinine mensup olan bütün Müslümanların giybetini etmeyi (arkasından çekiştirmeyi) kendine haram kıldığını niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Mekke’ye vardığında kalbinle Allah’ın huzuruna varmayı niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -O zaman ne Hareme girmişsin. Ne Kâ’beyi görmüşsün ne de namaz kılmışsın.
      -Beyt’i tavaf ettin mi? Rükünlere el sürdün mü? Sa’y ettin mi?
      -Evet.
      -Sa’y ederken Allah’a doğru kaçtığını ve bunu gaybleri bilen Allah’ın da bildiğini niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Öyleyse ne tavaf etmişsin, ne rükünlere el sürmüşsün, ne de sa’y yapmışsın.
      -Haceru’l-esved’e el sürdün mü? İbarahim’in makamında durdun mu? İki rek’at namaz kıldın mı?
      -Evet.
      Bunun üzerine İmam öyle bir feryat etti ki neredeyse ruhu dünyadan ayrılacaktı. Sonra Ah, Ah dedi. Sonra şöyle devam etti:
      -Kim Haceru’l-esvede el vererek görüşürse gerçekte Allah ile görüşmüştür. O halde ey zavallı! Bu saygın işin mükâfatını zayi etme ve el vermeyi günahkârlar gibi karşı çıkarak ve haram bir şeyi alarak bozma!
      Sonra İmam şöyle dedi:
      -İbrahim’in Makamında dururken her itaat için karar aldığını ve her günahtan uzak durduğunu niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Orada namaz kılarken İbrahim (a.s)’ın namazıyla namaz kıldığını ve namazınla Şeytanın burnunu yere sürdüğünü niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -O zaman, ne Haceru’l-Esved’e el vermişsin ne Makam’da durmuşsun ne de orada iki rekât namaz kılmışsın.
      -Sonra şöyle dedi: Zemzem kuyusunun başına gelip suyundan içtin mi?
      -Evet.
      -Orada itaate yaklaştığını ve günaha gözünü yumduğunu niyet ettin mi?
      - Hayır.
      - Öyleyse ne o suyun başına gelmiş ne de onun suyundan içmişsin.
      -Safa ile Merve arasında Sa’y ettin mi? Orada gidip geldin mi?
      -Evet.
      -Orada ümit ve korku arasında olduğunu niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Demek sen ne Safa ile Merve arasında Sa’y etmişsin, ne o arada yürümüş ne de hareket etmişsin.
      - Mina’ya çıktın mı?
      - Evet.
      -Dilin, kalbin ve elinle insanlara bir zarar vermeyeceğini, onlara güven vereceğini niyet ettin mi?
      - Hayır.
      -O zaman sen Mina’ya çıkmamışsın.
      -Arafat’taki duruşu yaptın mı? Rahmet dağına çıktın mı? Nemire vadisini bildin mi? Cemere’lerin yanında Allah’a yalvardın mı?
      - Evet.
      -Arafat’taki duruşunla Allah’ın tüm bilgi ve ilimlere vakıf olduğunu, amel defterinin Allah’ın elinde bulunduğunu, O’nun senin gizlediğini ve kalbinde olanı bildiğini bildin mi?
      - Hayır.
      -Rahmet dağına yönelmenle Allah’ın her mümin erkek ve kadına rahmettiğini ve her Müslüman erkek ve kadının koruyucu ve dostu olduğunu niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Nemire vadisinde, kendin emre itaat etmedikçe emir etmeyeceğini ve sakınmadıkça sakındırmayacağını niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Alem ve Nemirelerin yanında dururken onların senin itaatine şahit olduklarını ve göklerin Rabbinin emriyle bekçi meleklerle birlikte sana bekçi olduklarını niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Öyleyse ne Arefe’de vakfe etmişsin ne Rahmet dağına yönelmişsin, ne nemire vadisini bilmişsin, ne dua etmişsin ne de Nemireler’in yanında durmuşsun.
      -İki Alemin (alametin) arasından geçtin mi? Geçmeden önce iki rek’at namaz kıldın mı? Müzdelife’ye doğru yürüdün mü? Orada taş topladın mı? Meşaru’l-Haram’dan geçtin mi?
      -Evet.
      -İki rek’ât namaz kılarken bunun, onuncu geceye ait şükür namazı olduğunu, her zorluğu giderdiğini ve her kolaylığı daha da kolaylaştırdığını niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -İki alemin (nişanın) arasından yaya geçip sağa sola sapmadığında, kalbinle olsun, dilinle olsun, azalarınla olsun hak dinden sağa sola sapmayacağını niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Müzdelife’ye gidip oradan taş toplarken kendinden her türlü günah ve cehaleti kaldırdığını, her ilim ve ameli sabitleştirdiğini niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Meşaru’l-Haram’a uğradığında kalbine takva ehlinin, Aziz ve Celil olan Allah’tan korkmanın nişanını vurduğunu niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Öyleyse ne iki aleme (nişana) uğramışsın, ne orada iki rek’at namaz kılmışsın, ne Müzdelife’ye gitmişsin, ne oradan taş toplamışsın ne de Meş’aru’l-Haram’a uğramışsın.
      -Mina’ya varıp orada Cemere’yi taşladın mı? Başını tıraş ettin ve kurbanını kestin mi? Hiyf camiinde namaz kıldın mı? Mekke’ye dönüp ifaze tavafını yerine getirdin mi?
      -Evet.
      -Mina’ya varıp şeytanları taşladığında maksadına vardığını ve Allah’ın senin bütün ihtiyaçlarını verdiğin niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Şeytanları taşlarken düşmanın olan İblis’i taşladığın ve güzel haccını tamamlamakla onu öfkelendirdiğini niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Başını tıraş ettiğinde pisliklerden, ve insan oğlunun kusurlarından temizlendiğini ve anadan doğduğun gün gibi günahlarından çıktığını niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Hiyf camiinde namaz kıldığında Aziz ve Celil olan Allah’tan ve günahından başka bir şeyden korkmadığını, Allah-u Teala’nın rahmetinden başka bir şeyi ummadığını niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -Kurbanını kestiğinde takva hakikatine sarılarak artık ihtirası boğazladığını, kalbinin çiçeği, yüreğinin meyvesi olan oğlunu kesen İbrahim (a.s)’ın sünnetine uyduğunu niyet ettin mi? O bunu kendinden sonra için bir sünnet ve Allah Teala’ya yakınlaşma vesilesi yapmıştı.
      -Hayır.
      -Mekke’ye dönüp İfaze tavafını yaparken Allah-u Teala’nın rahmetinden inip onun itaatine döndüğünü, Onun muhabbetine sarıldığını, farzlarını yerine getirdiğini ve Allah’a yakın olduğunu niyet ettin mi?
      -Hayır.
      -O zaman ne Mina’ya varmışsın, ne cemereleri taşlamışsın, ne başını tıraş etmişsin ne kurbanını eda etmişsin, ne Hiyf mescidinde namaz kılmışsın, ne ifaze tavafını yerine getirmişsin ne de Allah’a yakınlaşmışsın. Geri dön Çünkü sen haccını yerine getirmemişsin!
      Şibli haccında yaptığı kusurlarına ağlamaya başladı. Bunun üzerine sürekli öğrenmeye koyuldu sonraki yıl marifet ve yakin ile haccını yerine getirdi.



      Mekke’de Kur’an Hatmetmenin Fazileti


      İmam Zeynelabidin (a.s): “Mekke’de bir defa sübhanellah demek, Allah yolunda harcanan Irak ve Şam’ın gelirinden daha hayırlıdır.”

      Yine şöyle buyurdu: “Kim Mekke’de Kur’an’ı hatmederse, ölmeden önce mutlaka Peygamber’i görür ve cennetteki yerini müşahede eder.”

      "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

      Yorum


        #18
        Ynt: HACC

        HAC REHBERİ


        Cafer Bendiderya

        (İmam Humeyni'nin (r.a) fetvalarına göre hazırlanmış, Ayetullah Hamenei'nin konuyla ilgili farklı fetvaları ise dipnotlarda açıklanmış.)


        1- BÖLÜM
        TEMETTÜ UMRESİNİN AMELLERİ


        1- İhram
        2- Tavaf
        3- Tavaf namazı
        4- Sa'y
        5- Taksir

        TEMETTÜ* UMRESİ


        1- Mekke'nin dışından (takriben 128 kilo metre uzaklıktan) gelen hacı adayları, hac amellerinden önce "Temettü umresini" yerine getirmelidirler.

        2- Temettü umresinin amelleri şunlardan ibarettir:

        * İhram
        * Tavaf
        * Tavaf namazı
        * Sa'y
        * Taksir**


        3- Temettü umresindeki amellerin vakti:

        Temettü umresi, Şevvâl ayının evvelinden Zilhicce ayının dokuzuncu gününün öğlesine kadar süren zaman zarfında yerine getirilmelidir. Bu zamanın geçmesiyle Temettü umresinin vakti sona ermiş olur ve hacının da vazifesi değişir.

        4- Temettü Umresindeki Amellerin Yapılacağı Yerler:

        * İhram: Hac mikatlarının birisinde, örneğin Cuhfe veya Şecere Mescidi'nden ihrama girilir.
        * Tavaf: Mescid-i Haram'da (Ka'be etrafında) yerine getirilir.
        * Tavaf namazı: Mescid-i Haram'da (Hz. İbrahim (a.s) Makamı'nın* arkasında) kılınır.
        * Sa'y: Günümüzde bir salon şeklinde yapılan Safa ve Merve tepeleri arasındaki mesafede yapılır.
        * Taksir: Belli bir yeri yoktur; nerede yapılırsa olur.

        İleride bu amellerin her bininin hükümlerini genişçe açıklayacağız.
        "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

        Yorum


          #19
          Ynt: HACC

          İHRAM
          (Temettü Umresinin İlk Ameli)


          Hac amellerinden önce, Resulullah'ın (s.a.a) ve Bâki mezarlığına defnedilmiş olan Ehl-i Beyt İmamlarını (a.s) ziyaret etmek için Medine'ye giden hacı adayları, hac amelleri için Mekke'ye gitmek istedikleri vakit, Medine'nin bir kaç kilometre dışında, Mekke yolu üzerindeki "Şecere Mescidi"nde ihrama girip, Mekke'ye doğru hareket etmelidirler. Ama Cidde'den "Cuhfe"'ye gidip oradan Mekke'ye gitmek isteyen hacı adayları ise Cuhfe'de ihrama girmelidirler.

          İhramın Keyfiyeti


          Erkekler bütün elbiselerini, hatta küçük iç çamaşırlarını çıkararak iki tane dikilmemiş parçayı, birini belden aşağıya bağlamalı, birisini ise omuzlarına atarak, Temettü umresinin ihramı niyetiyle şu şekilde telbiye söylemelidir:

          "Lebbeyk Allahumme lebbeyk, lebbeyke lâ şerike leke lebbeyk"


          Müstehap ihtiyat gereğince ondan sonra şu cümleler söylenmelidir:

          "İnne'l hamde ve'n ni'mete leke ve'l mulk lâ şerike leke lebbeyk"


          İki Mesele:
          1- İhram elbisesi temiz ve mubah (helal maldan) olmalıdır.
          2- Kadınlar ihram halinde, ihtiyat gereği ipek giyememelidirler.

          İhramlıya Haram Olan Şeyler


          Hacı adayı ihram elbisesini giyip, niyet edip ve lebbeyk duasını söyledikten sonra ihrama girmiş olur ve artık Temettü umresinin amelleri bitene kadar ihramlıya haram olan şeylerden kaçınmalıdır. Bu haram işler toplam olarak 24 tanedir. Onlardan dördü sadece erkeklere, ikisi sadece kadınlara ve geriye kalanları da hem erkeklere hem de kadınlara haramdır.
          Biz bunları kısaca zikredip, kitabın üçüncü bölümünde her biri hakkında geniş bilgi vermeğe çalışacağız:

          Erkek ve Kadın Arasındaki Ortak Haramlar:


          1- Çöl hayvanını avlamak:
          2- Cinsel ilişki veya herhangi şehvetli bir davranış; (öpmek, dokunmak, şehvet ile bakmak gibi);
          3- Nikah kıymak;
          4- İstimna;
          5- Güzel koku kullanmak;
          6- Göze sürme sürmek;
          7- Aynaya bakmak;
          8- Fusuk (yalan söylemek, sövmek, diğerlerine karşı övünmek)
          9- Cidal (bir şeyi reddetmek veya ispat etmek için Allah'a yemin etmek; "yok vallahi" veya "evet vallahi" söylemek);
          10- İnsanın bedeninde yerleşen -bit ve pire gibi- böcekleri öldürmek;
          11- Süs için yüzük takmak;
          12- Bedene yağ sürmek;
          13- Bedenin kıllarını temizlemek;
          14- Bedenden kan çıkarmak;
          15- Tırnak kesmek;
          16- Diş çekmek;
          17- Harem sınırı* içerisinde biten ağaç veya bitkiyi yerinden sökmek, veya kesmek yahut koparmak.
          18- Silah taşımak.

          Sadece Erkeklere Haram Olan Şeyler:


          1- Dikişli elbise giymek;
          2- Ayağın üzerini tamamen kapatan bir şeyi giymek;
          3- Başı her hangi bir şeyle örtmek;
          4- Başın üzerinde gölge oluşturmak; Hareket halindeyken başın üzerinde gölgelik taşımak veya gölgelik altında yol kat etmek.

          Sadece Kadınlara Haram Olan Şeyler:


          1- Süslenmek için her hangi bir ziynet takmak;
          2- Peçe veya benzeri bir şeyle yüzü kapatmak.
          "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

          Yorum


            #20
            Ynt: HACC

            TAVAF
            (Temettü Umresinin İkinci Ameli)


            Temettü umresini yerine getirmek için ihrama girip Mekke'ye gelen hacı adayı tavaf niyeti ile Mescid-ül Haram'da yeralan Kabe'nin etrafına yedi defa dönmesi gerekir.

            Tavaf Hükümleri

            1- Tavaf'a Hacer-ül Esved'in[1] bulunduğu köşeden başlanmalı ve aynı noktada da bitirilmelidir.[2]

            2- Tavaf ederken Kabe, tavaf edenin sol tarafında yer almalıdır. Bu yüzden eğer tavaf halinde önü Kabe'ye doğru olursa veya arka arkaya hareket ederse -arkasını veya sağ tarafını Ka'be'ye dönerse- tavafı batıl olur.

            3- İnsan bütün Müslümanların yaptığı gibi -vesveseli kişilerin titizliklerine dikkat etmeksizin- Hacer'ul Esved'in karşısından tavafa başlamalı, tavafını sürdürmelidir ve tavafın her şavtında Hacer-ul Esver'in karşısında durmak gerekmez.

            4- Tavaf eden kimse "Hicr-i İsmail'i[3] de tavaf ettiği alana katacak şekilde tavaf etmelidir; yani tavaf sırasında Hicr-i İsmail'in içerisine girmemelidir.

            5- Tavaf alanı, Kabe'nin bütün etrafında, Kabe ile İbrahim'in Makamı arasındaki mesafe kadardır. Yani Ka'be'den başlayan 26.5 zira' (yaklaşık 13 metre)lik bir alan içinde tavaf gerçekleşmelidir. Ancak Hicr-i İsmail semtinde, Hicr'i de tavafa dahil ettiğimiz için sözü geçen mesafe azalır, 6.5 zira' miktarında bir mesafe kalır.[4]

            6- Eğer insan hastalık veya yaşlılık ya da kalabalık nedeniyle bu alan içerisinde tavaf yapamazsa, bu alan dışında tavaf yapması sakıncasızdır.

            7- Tavaf eden kimse, taharetli olarak tavaf etmelidir; yani abdestli olmalı ve üzerinde bir guslü olmamalıdır. Yine namazda olduğu gibi tavaf halinde de beden ve elbisenin pâk olması gerekir.
            "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

            Yorum


              #21
              Ynt: HACC

              TAVAF NAMAZI
              (Temettü Umresinin Üçüncü Ameli)


              Hacı adayı tavafı bitirdikten sonra tavaf namazı niyetiyle iki rekat namaz kılmalıdır.

              * Tavaf Namazının Keyfiyeti:

              Tavaf namazı, sabah namazı gibi iki rekattır. Ancak Fatiha ve sureyi hem sessiz okunabileceği gibi sesli de okunabilir.

              * Tavaf Namazının Vakti:

              Tavaf namazı, tavaftan sonra ve sa'ydan önce kılınmalıdır.

              * Tavaf Namazının Kılındığı Yer:

              Mescid-i Haram'da, İbrahim (a.s) makamının yanında kılınır. Farz ihtiyat gereği[5] makamın arkasında kılınmalıdır; makam, kişiyle Ka'be arasında makam yer almalıdır. Elbette (başkasına engel oluşturmadığı takdirde) makama ne kadar yakın olursa o kadar iyidir. Kalabalık nedeniyle makamın arkasında kılamazsa, makamın iki yanından birisinde, makama yakın bir yerde kılmalıdır.[6]

              1- Mükellef olan herkesin ilahi teklifi doğru bir şekilde yerine getirmek için namazları bütün teferruatıyla doğru bir şekilde kılmayı öğrenmesi farzdır. Özellikle hacc ve umre yapmak isteyen kimsenin tüm namazlarını ve bu cümleden tavaf namazını doğru bir şekilde kılmak için namazındaki hataları düzeltmeğe özen göstermesi gerekir.

              2- Farz ihtiyat gereği tavaftan son"ra, tavafla namaz arasında mesafe düşürdü" denmeyecek şekilde tavaf namazını hemen kılmalıdır.

              3- Müstehap tavaf namazını Mescid-i Haram'ın herhangi bir yerinde kılmak câizdir.
              "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

              Yorum


                #22
                Ynt: HACC

                SAFA VE MERVE ARASINDA SA'Y

                (Temettü Umresinin Dördüncü Ameli)


                Tavaf namazından sonra, hacı adayı günümüzde bir salon şeklinde yapılan ve Mescid-i Haram'ın yanı başında bulunan "Safa" ve "Merve" dağları arasında yedi defa yaya olarak gidip gelmelidir. -Bu amelin adına "Sa'y" denir.-

                1- Sa'y, Safa'dan başlayıp, Merve'de sona ermelidir.

                2- Sa'y ederken, Safa'dan Merve'ye gidiş sa'yın birinci şavtı,[7] Merve'den Safa'ya dönüş ise ikinci şavt sayılır; dolayısıyla sa'yın yedinci şavtı Safa'dan başladığı için Merve'de sona erer.

                3- Sefa ve Merve'de ve bunların arasında oturmak ve dinlenmek sakıncasızdır; eğer sa'y esnasında olursa sa'yı kestiği yerden devam etmelidir.

                4- Sefa'yla Merve arasında sa'y yaparken abdestli ve taharetli olmak gerekli değildir; ancak abdestli ve taharetli olmak müstehap ihtiyat gereğidir.

                5- İkinci kattan sa'y yapmak, iki tepeden yüksek olduğu için sakıncalıdır.
                "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                Yorum


                  #23
                  Ynt: HACC

                  TAKSİR

                  (Temettü Umresinin Son Ameli)


                  Sa'yden sonra "taksir" yapmak gerekir; yani, tırnak, saç veya sakaldan bir miktarı kesilmelidir; bu amelle Temettü umresinin amelleri son bulur.
                  İhramlı kişi taksir yaptıktan sonra, ihram nedeniyle on haram olan her şey helal olur ve bundan sonra ihram elbisesini çıkarabilir.

                  Taksir ne zaman yapılır?


                  Taksir sa'yden sonra yapılır. Gerçi sa'yden hemen sonra yapılması gerekmez; ancak taksir yapmadıkça ihramlıya haram olan şeyler ona helal olmaz.

                  Taksir nerede yapılır?


                  Taksirin belli bir yeri yoktur; ancak genellikle hacılar sa'yden sonra "Merve"de taksir yapmaktalar.
                  Kendisi taksir yapmamış olan bir kimse başkasının saçını taksir yapamaz.
                  Kadınlar, mahrem olmayan erkeklerin bulunduğu yerde taksir yapacak olurlarsa, saçlarını mahrem olmayan erkeklerin görmemesi için tırnaklarını kesmeleri daha iyidir.
                  "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                  Yorum


                    #24
                    Ynt: HACC

                    2. BÖLÜM

                    TEMETTÜ HACCININ AMELLERİ


                    1- İhram
                    2- Arafat'ta vakfe
                    3- Meş'ar-ül Haramda (Müzdelife) vakfe
                    4- Mina'da Son Cemre'yi taşlamak
                    5- Kurban kesmek
                    6- Saçı tıraş etmek, yahut kısaltmak
                    7- Hac tavafı
                    8- Tavaf namazı
                    9- Safay'la Merve arasında sa'y
                    10- Nisâ (kadınlar) tavafı
                    11- Nisâ tavafının namazı
                    12- Geceyi Mina'da geçirmek
                    13- Üç cemreyi taşlamak
                    "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                    Yorum


                      #25
                      Ynt: HACC

                      Umre Taksirinden Hac İhramına Kadar

                      Temettü Umresinin amelleri bittikten sonra, ihram nedeniyle haram olan şeyler hacı adaylarına helal olur; fakat hac için ihrama girip Arafat'a[8] gidinceye kadar şu amellerden sakınmalıdırlar:

                      1- Mekke'den dışarı çıkmak (farz ihtiyat gereği)
                      2- Mufrede umresi yapmak
                      3- Saçı tıraş etmek

                      Günümüzde hacılar, cemiyetin yoğunluğu ve yolun oldukça kalabalık oluşu yüzünden, Arafat'a zamanında yetişebilmek için Zilhicce'nin sekizinci günü Mekke'de ihrama girip, aynı günün akşamı (Arefe gecesi) Arafat'a gitmekteler. Ancak dokuzuncu günde ihrama girip o gün öğleye kadar Arafat'a ulaşmak da sakıncasızdır.
                      "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                      Yorum


                        #26
                        Ynt: HACC

                        İHRAM

                        (Temettü Haccının İlk Ameli)


                        Temettü haccı da Temettü umresi gibi ihramla başlar.

                        * Hac İhramının Keyfiyeti:

                        Hac ihramıyla umre ihramı sadece niyette farklıdır; bu ikisi arasında başka bir farkları yoktur. Umrede, Temettü umresi niyetiyle ve hacda ise Temettü haccı niyetiyle ihrama girilir.

                        * Hac İhramının Vakti:

                        Temettü umresinin amellerinden sonra, Zilhiccenin dokuzuncu günü öğleye kadar Arafat'a vakfeye yetişecek kadar vakti olursa, kâfidir.

                        * Hac İhramının Yeri:

                        Hac ihramına Mekke'de girmek gerekir; ancak Hicr-i İsmail'de veya İbrahim Makamı'nın yanında ihrama girmek müstehaptır.
                        İhramdan cemreleri taşlamaya kadar haccın tüm amelleri ibadettir ve namaz ve diğer ibadetler gibi Allah'ın rızasını kazanmak ve emrine itaat etmek kastıyla yapılmalıdır.

                        Temettü haccı için ihrama girdikten sonra, Temettü umresinde haram olan bütün şeyler yine haram olur.
                        "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                        Yorum


                          #27
                          Ynt: HACC

                          ARAFAT'TA VAKFE

                          (Temettü Haccının İkinci Ameli)


                          Hacı adayları, Mekke'de ihrama girdikten sonra Arafat'ta vakfe etmek için oraya hareket etmelidirler.

                          1- Vakfe nedir: Arafat çölünde bulunmaya vakfe denir; piyade veya binek üzerinde bulunması, oturması veya uyuması fark etmez. Yani hacı, o gün o çölde bulunup, oradan dışarıya çıkmamalıdır.

                          2- Vakfe Süresi: Farz ihtiyat gereği hacılar Zilhicce'nin dokuzuncu gününün öğle vaktinden, o günün akşam ezanına kadar Arafat çölünde kalmalıdırlar.

                          3- Arafat'ta vakfe yapmak ve haccın diğer amelleri -tavaf ve namaz dışında- taharete (abdest ve gusül) gerek yoktur. Ancak taharetli olmak müstehaptır.

                          4- Arafat'ta hacılara, hacıların orada bulunmasından başka bir şey farz değildir. Ancak bir çok müstehap amelleri vardır. Orası, dua ve duanın kabul görmesi için en iyi mekandır. Orada okunması gereken en iyi dua İmam Hüseyin'in (a.s) ve İmam Zeynülabidin'in (a.s) meşhur Arefe dualarıdır.
                          "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                          Yorum


                            #28
                            Ynt: HACC

                            MEŞ'AR-ÜL HARAM'DA[9] VAKFE

                            (Temettü Haccının Üçüncü Ameli)


                            Zilhicce ayının dokuzuncu gününün akşamından sonra (Kurban bayramı gecesi) hacılar Arafat'tan çıkıp, başka bir hac ameli için Meş'ar-ül Haram'a doğru hareket ederler.

                            1- Meş'ar'da Vakfe Süresi:
                            Farz ihtiyat gereği hacı, Zilhiccenin onuncu gecesi sabah ezanına kadar Allah'ın emrine itaat için Meş'ar'de kalmalı ve sabah ezanından itibaren Meş'ar-ül Haram'da vakfe niyeti edip, güneş doğuncaya kadar orada kalmalıdır.

                            2- Meş'ar-ül Haram'da, orada kalmaktan başka hacının üzerine hiç bir şey farz değildir. Elbette oranda da yapılacak bir çok müstehap ameller vardır. Allah'ı zikretmek ve Mina'da cemreleri taşlamak için çakıl taşı toplamak bu cümledendir.
                            "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                            Yorum


                              #29
                              Ynt: HACC

                              SON CEMREYİ TAŞLAMAK

                              (Temettü Haccının Dördüncü Ameli)


                              1- Zilhiccenin ayının onuncu (Kurban Bayramı) günü güneş doğduktan sonra hacılar, Mina amellerini yerine getirmek için, Meş'ar-ül Haram'dan çıkıp, Mina'ya[10] doğru hareket ederler.

                              Bayram günü Mina'da yapılacak ameller şunlardır:

                              * Son Cemreyi taşlamak
                              * Kurban kesmek,
                              * Saçı tıraş etmek veya taksir etmek.


                              2- Mina vadisinin sonunda taştan yapılmış olan üç sütun vardır.
                              Meşar-ul Haram'dan Mina'ya gelen hacıların ilk karşılaştıkları bu sütunların birincisine "İlk Cemre", ikincisine "Orta Cemre", üçüncüsüne de "Son Cemre" denilir.
                              Kurban Bayramı günü Mina'da yapılması farz olan ilk amel "Son Cemre" diye bilinen sütuna yedi adet çakıl taş vurmaktır.

                              3- Yedi taşın hepsi kesin olarak sütuna isabet etmelidir. Elbette peş-peşe olması gerekmez. Dolayısıyla, örneğin birinci ve ikinci taş isabet edip, üçüncü taş isabet etmez, dördüncüsü isabet ederse, sadece isabet eden üç taş sayılır.

                              4- Taşlama için kullanılan çakılları şöyle olmalıdır:

                              * Fazla büyük veya kum denecek kadar da küçük olmamalı;
                              * Meş'ar-ul Haram, Mina veya Mekke şehri gibi harem bölgesinden toplanmış olmalı;
                              * İnsanın kendisi veya başkası daha önce onu taşlama için kullanmış olmamalı;
                              * Mubah olmalı (gasbedilmiş olmamalı).

                              5- Kadınlar,[11] çocuklar, hastalar ve yaşlılar, Kurban Bayramı gecesi gece yarısından sonra ve ezandan önce Meş'ar-ul Haram'dan çıkabilirler ve eğer cemreyi gündüz taşlayamazlarsa, son cemreyi o akşam taşlayabilirler.
                              "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                              Yorum


                                #30
                                Ynt: HACC

                                KURBAN KESMEK

                                (Temettü Haccının Beşinci Ameli)


                                1- Hacılar Kurban bayramı günü Son Cemre'yi taşladıktan sonra haccın farz amellerinden başka birini yerine getirmek için kurban yerlerine gidip bir deve veya sığır ya da koyun kurban keserler.

                                2- Kurban kesilecek olan hayvanın bir takım şartları vardır; bu şartlar hac hükümleri ve hac amelleri konusunda yazılana kitaplarda genişçe açıklanmıştır; kurban kesmek için kurban yerine giden kişilerin bu şartları bilmeleri gerekir. Biz burada onlara kısaca değiniyoruz:

                                * Sağlıklı olmalıdır (hasta olmamalıdır).
                                * Fazla yaşlı olmamalıdır.[12]
                                * Bedeninin herhangi bir uzvu eksik ve kusurlu olmamalıdır.
                                * Açık bir körlük yahut sakatlık olma¬malıdır.
                                * Kuyruğu kesik olma¬malıdır.
                                * Kulağı kesik ve boynuzu kırık olmamalıdır.
                                * Zayıf olmamalıdır.
                                * Husyeleri dışarı çıkarılmış olmamalıdır.
                                * Yaşı tam olmalıdır (hac amelleriyle ilgili kitaplarda genişçe geçmiştir).

                                3- Hacı, kurban kestikten sonra hayvanın kusurlu olduğunda veya diğer şartlara sahip olmadığında şüphe eder ve hatta ihtimal verirse buna itina etmemelidir.

                                4- Başını tıraş etmeyen veya taksir yapmayan ve hatta kendisi için kurban kesmeyen kimse başka birisi için kurban kesebilir.
                                "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                                Yorum

                                YUKARI ÇIK
                                Çalışıyor...
                                X