Ynt: siilik ve sufilik (temel iliskileri ve tarihi münasebetler)
Mogol istilasindan sonra, siilik ve sufilik, pekcok sekillerde yeniden birlestiler.
gücleri mogollar tarafindan kirilmis olan bazi ismaililer, yer altina cekildiler ve cok sonralari, sufi tarikatlerin icinde veya, önceden var olanlarin yeni kollari olarak tekrar ortaya ciktilar.
isna aseriyye siiliginde de, VII/XIII. yy.'dan X/XVI. yy'a kadar, sufilik, resmi sii cevrelerde gelismeye basladi. bu dönem esnasindadir ki iste, ilk defa olmak üzere sii ulema ve hukukcular, sufi, arif veya müteellih gibi ünvanlar aldilar ve onlardan bazilari, eserleirnin pekcok sayfasini sufi ögretilere ayirdilar.
VII/XIII.yy'da kemalu'd-Din Meysem el-bahrani, nehcul belaga üzerine, icinde irfani ve mistik anlamini acikladigi bir serh yazmistir.
sii ulemasindan meshur bir ailenin üyesi olan ve bizzat kendisi de büyük bir sii alim olan Radiyyu'd Din 'Ali ibnut-taus, sufi özel anlamlariyla birlikte bazi dualar yazmistir. nasirud din et-tusinin etkisi altinda ögrenimini yapmis olan ve siiligin iranda yayilmasinda önemli bir rol oynamis bulunan Allame el-Hilli, irfani nitelikli pekcok eserin müellifidir. hilliden az sonra, caginin en meshur sii kelamcilarindan seyyid haydar Amuli de bir sufiydi ve ibn Arabi ekolüne bagliydi.
Camiul esrar adli eseri, irfani siiligin bir zirvesi olup burada, siilikle sufilik arasindaki metafizik münasebet, tamamiyle baska bir eserdekinden, muhtemelen daha fazla incelenmistir. iste bu amuli, gercek her sufinin bir sii, gercek her siinin de bir sufi olduguna inanmaktaydi.
sufilikle, sii bilgisi ve dindarliginin resmi kurumlari arsindaki yakinlastirma egilimi, IX/XV. asirda, (mesarikul envar adli irfani incelemenin yazari) Hafiz Receb Bursi, (kitabul mucli adli eseri,sii ifrani edebiyaninin bu yeni yapisinin bir köse tasi olan) ibni ebi cumhur ve (va'iz kasifi olarak adlandirilan) kemalu'd din huseyn ibn Ali gibi kimselerdede görünmektedir.
bu sonuncusu, (fikri, teorik) sufiye karsin, (uygulamanin icinde olan), naksibendi bir sufi ve büyük bir yayilma basarisi gösermis olan zühd ve sofulukla ilgili sufi eserlerin, özellikle de adini, hz.huseyn ile peygamber hanesinin diger üyelerinin (ehlul beyt) sehid edilmelerinin anildigi 'ravdanin tipik olarak sii uygulamasina vermis olan Ravdatu's-suheda'nin müellifidir. bütün bu sahsiyetler, hem siilige hemde sufilige dayanan safevi rönesansinin entellektüel temelini hazirlamaya katki saglamislardir.
Mogol istilasindan sonra, siilik ve sufilik, pekcok sekillerde yeniden birlestiler.
gücleri mogollar tarafindan kirilmis olan bazi ismaililer, yer altina cekildiler ve cok sonralari, sufi tarikatlerin icinde veya, önceden var olanlarin yeni kollari olarak tekrar ortaya ciktilar.
isna aseriyye siiliginde de, VII/XIII. yy.'dan X/XVI. yy'a kadar, sufilik, resmi sii cevrelerde gelismeye basladi. bu dönem esnasindadir ki iste, ilk defa olmak üzere sii ulema ve hukukcular, sufi, arif veya müteellih gibi ünvanlar aldilar ve onlardan bazilari, eserleirnin pekcok sayfasini sufi ögretilere ayirdilar.
VII/XIII.yy'da kemalu'd-Din Meysem el-bahrani, nehcul belaga üzerine, icinde irfani ve mistik anlamini acikladigi bir serh yazmistir.
sii ulemasindan meshur bir ailenin üyesi olan ve bizzat kendisi de büyük bir sii alim olan Radiyyu'd Din 'Ali ibnut-taus, sufi özel anlamlariyla birlikte bazi dualar yazmistir. nasirud din et-tusinin etkisi altinda ögrenimini yapmis olan ve siiligin iranda yayilmasinda önemli bir rol oynamis bulunan Allame el-Hilli, irfani nitelikli pekcok eserin müellifidir. hilliden az sonra, caginin en meshur sii kelamcilarindan seyyid haydar Amuli de bir sufiydi ve ibn Arabi ekolüne bagliydi.
Camiul esrar adli eseri, irfani siiligin bir zirvesi olup burada, siilikle sufilik arasindaki metafizik münasebet, tamamiyle baska bir eserdekinden, muhtemelen daha fazla incelenmistir. iste bu amuli, gercek her sufinin bir sii, gercek her siinin de bir sufi olduguna inanmaktaydi.
sufilikle, sii bilgisi ve dindarliginin resmi kurumlari arsindaki yakinlastirma egilimi, IX/XV. asirda, (mesarikul envar adli irfani incelemenin yazari) Hafiz Receb Bursi, (kitabul mucli adli eseri,sii ifrani edebiyaninin bu yeni yapisinin bir köse tasi olan) ibni ebi cumhur ve (va'iz kasifi olarak adlandirilan) kemalu'd din huseyn ibn Ali gibi kimselerdede görünmektedir.
bu sonuncusu, (fikri, teorik) sufiye karsin, (uygulamanin icinde olan), naksibendi bir sufi ve büyük bir yayilma basarisi gösermis olan zühd ve sofulukla ilgili sufi eserlerin, özellikle de adini, hz.huseyn ile peygamber hanesinin diger üyelerinin (ehlul beyt) sehid edilmelerinin anildigi 'ravdanin tipik olarak sii uygulamasina vermis olan Ravdatu's-suheda'nin müellifidir. bütün bu sahsiyetler, hem siilige hemde sufilige dayanan safevi rönesansinin entellektüel temelini hazirlamaya katki saglamislardir.
Yorum