Duyuru

Daraltma
Henüz duyuru yok.

Nefsi temizleme ve arındırma (tezkiye)

Daraltma
X
 
  • Filtre
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
yeni gönderiler

    Nefsi temizleme ve arındırma (tezkiye)

    Bu merhalede üç şeyi yapmak zorundayız:

    a) Nefsi, batıl inançlardan, yanlış düşüncelerden ve hurafelerden arındırma.

    b) Nefsi, rezaletlerden ve çirkin ahlâktan arındırma.

    c) Günahları terketme.

    Batıl inançlar ve hurafeler cehalet, dalalet ve sapıklılardır. Nefsi karanlığa bürüyüp tekâmül, kurb ve Allah’a yakınlığın doğru yolundan sapıtırlar. Batıl inançlara sahip olan kimseler hidayet yolunu tanımaz, dalalet ve sapıklık vadilerinde hareket eder dururlar. Onlar kesinlikle hedefe ulaşamazlar. Karanlık olan bir kalp mukaddes ilahi nurların parlayış noktası olabilir mi?!

    Yine çirkin ahlâk, hayvanî meleke ve huyları güçlendirip insan ruhunu tedricen inziva ve mahvoluşa sürükler. Böyle bir kişi, tekâmül ve Allah’a yakınlık olan hedefine ulaşamaz. Keza günah işlemek nefsi karanlık ve bulanık eder, tekâmül ve Allah’a yakınlık (kurb) doğrultusundan sapıtıp uzaklaştırır. Böyle bir kimse de nihai hedefe ulaşamaz. Bu bakımdan nefsi arındırmak bizim için hayati bir mesele olup çok zaruri şeylerden biri sayılır. Öyleyse önce çirkin ahlâkı ve günahları tanımalı ve daha sonra da amel aşamasına geçerek nefsimizi onlardan temizlemeliyiz. Ne mutlu ki çirkin ahlâk ve günahları tanıma konusunda herhangi bir problemimiz yoktur, zira nefslerin tabibleri ve insan tanıyan kutlu kişiler yani peygamberler ve pâk imamlar (a.s) alçak ve çirkin ahlâkı bizlere iyice tanıtmış, belirtmiş ve hatta onu tedavi etmenin yolunu da beyan etmişlerdir; günahları saymış ve onları terketmenin yollarını bizlere öğretmişlerdir. Hepimiz kötü ahlâkı tanıyor ve onun çirkinliğini biliyoruz. Biz biliyoruz ki; nifak, kibir, kıskançlık, kin beslemek dedikodu etmek, ihanet, bencillik, kendini beğenmek, başkalarını çekiştirmek, iftira, kötü dilli olmak, öfke, ağzı bozukluk, kabalık, zulmetmek, güvensizlik, korku, cimrilik, hırs, başkalarında kusur aramak, yalan konuşmak, dünyaperestlik, makam ve mevkiperestlik, riya ve gösteriş yapmak, dolandırıcılık, hile, suizan, katı kalplilik, serkeşlik, nefis zaafı ve benzeri diğer sıfatlar bunların başlıcaları olup, kötü ve çirkin özelliklerdir. Bu sıfatların çirkinliğini fıtraten idrak etmemizin dışında, yüzlerce ayet ve binlerce hadis de bu sıfatların kötü ve çirkin oluşuna tanıklık etmektedirler bu konuda hadis açısından en küçük bir noksanlık hissedilmeyecek kadar zenginiz. Bütün haramlar ve günahlar Kur’ân-ı Kerim’de ve hadislerde açıklanmış ve onların cezalarına da işaret edilmiştir ki, biz genel olarak bunların hepsini bilmekteyiz. Binaenaleyh, ahlâksızlığı, küçük ve büyük günahları tanımak açısından herhangi bir sıkıntımız yoktur. Fakat Diğer taraftan da çoğunlukla şeytan ve nefs-i emmarenin tutsağıyız ve nefsimizi günah ve çirkin ahlâktan arındırmaya muvaffak olamıyoruz; bir çare bulmamız gereken asıl sorunumuz da bundan ibarettir.

    Bunun en önemli nedeni iki şeydir: Biri nefsimizde olan ahlâkî hastalıklarımızı tanımamamız ve hasta olduğumuzu itiraf etmememizdir; diğeri ise ahlâkî hastalıkları küçümsememiz, onların acı ve kötü akibetlerinden gafil olmamız, dolayısıyla onları tedavi ve bertaraf etmeye gayret göstermememizdir. Bu iki etken nefsimizi ıslah edip arındırmaktan bizi gafil etmiştir. Binaenaleyh bu konuda bahsedip buna bir çare bulmak zorundayız.


    Biliyorsan buyur konus...konusta feyiz alsinlar...bilmiyorsan tut dilini seni bir adam saysinlar

    #2
    Ynt: Nefsi temizleme ve arindirma (tezkiye)

    HASTALIKLARDAN GAFİL OLMAK

    Genel olarak ahlâkî hastalıkları tanımakta ve onların çirkinliğini bilmekteyiz. Ancak bizim bu bilincimiz diğerleri hakkındadır kendi hakkımızda böyle bir bilince sahip değiliz. Diğerlerinde kötü bir ahlâk veya çirkin bir davranış gördüğümüzde onun çirkinliğini idrak etmekteyiz, oysa; o çirkin özellik hatta ondan daha kötüsü, kendimizde de olduğu halde ona hiç dikkat etmemiş olabiliriz. Örneğin başkalarının haklarını çiğnemegi kötü biliyor ve başkalarına tecavüz eden kimseden nefret ediyoruz, oysa kendimiz de diğerlerine tecavüz ettiğimiz halde tecavüz ettiğimizin farkına varamayabiliriz. Kendi yaptığımız işi kesinlikle tecavüz bilmiyor ve çoğu zaman onu kendimiz için ahlâkî değeri olan bir amel olarak gösteriyor ve böylece nefsimizi ikna ediyoruz. Diğer çirkin sıfatlar da böyledir. Dolayısıyla hiçbir zaman kendimizi ıslah etmeyi aklımızdan bile geçirmiyoruz; zira hasta olan bir kimse hasta olduğunun farkına varmazsa kendini tedavi etmeyi aklından bile giçirmez. Biz de kendimizi hasta bilmediğimiz gibi onu tedavi etmeyi de düşünmüyoruz ve asıl problemimiz de budur! Dolayısıyla, eğer kendi saadetimizi düşünüyorsak, bize yönelik olan bu problemi halletmek için çaba harcamalı ve mümkün olan her vesileyle nefsanî hastalıklarımızın çeşitlerini tanımak ve taşhis etmek için gayret göstermek zorundayız.


    -kendini yetistirmek, ibrahim emini- kitabindan


    Biliyorsan buyur konus...konusta feyiz alsinlar...bilmiyorsan tut dilini seni bir adam saysinlar

    Yorum

    YUKARI ÇIK
    Çalışıyor...
    X