Duyuru

Daraltma
Henüz duyuru yok.

AYET VE HADİSLERDE İMAMET

Daraltma
Bu sabit bir konudur.
X
X
 
  • Filtre
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
yeni gönderiler

    Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

    Hz. Ali’nin Velayeti Altına Girmeyenler Cenneti Koklayamazlar

    10- İmam Ali’den naklen Resulullah (saa) şöyle buyurdu:

    “Ey Ali, bir kul ALLAH'a karşı Nuh’un kavmi içinde kaldığı gibi ibadet etse, Uhud dağı kadar altını olup onu ALLAH'ın yolunda harcasa, ömrü uzun olup bin kere yayan hac etmeğe ömrü yetse ve sonra Safa ve Merve arasında mazlum olarak öldürülse ve bütün bunlara rağmen senin velayetin altında değilse o kişi hiçbir zaman ne cennete girecek, ne de cennetin kokusunu koklayacaktır.”

    Kaynak:
    Menakıb-ı Harezmi s.28
    Maktel’il Hüseyn s.37
    Lisan’ul Mizan c.5, s.219, Rakam: 766
    İhkak’ul Hak c.7, s.177
    Süleyman el-Kunduzi' nin "Yenabi' ul Mevedde" s.252
    Ed-Deylemi’nin “el-Firdevs” c.3, s.364, Hadis No: 5103
    Enis Emir'in "Fazilet-i Ehl-i Beyt-i Resulullah" s.458
    El-Hilli’nin “Keşf’ül Yakin” s.262
    Buğyet’üt Talib s.118 , 143-144
    Keşf ül Gumme 1-112
    "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

    Yorum


      Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

      EMİR'UL-MUMİNİN HZ. ALİ (A.S)'IN İLMİ


      Hz. Ali (a.s)’ın yüksek ilmî bir makama sahip oluşu ve Hz. Peygamber (s.a.a)’in tüm ashabı içinde herkesten daha bilgin olduğu ispatlanması zor olan öylesine belirsiz bir konu değildir. Aksine oldukça açık ve bilinen bir husustur. Ama buna rağmen bu husustaki vesvese ve şüpheleri yok etmek için aşağıdaki üç metottan biri izlenebilir:

      1. METOT

      İlk etapta Ali (a.s)’ın Hz. Peygamber (s.a.a)’e eşsiz yakınlığına ve özel konumuna işaret etmek gerekir. Ayrıca Hz. Ali (a.s)’ın büyük ilmi şahsiyetinin Peygamber (s.a.a)’in tarafından aracısız ve direkt öğretimleri vasıtasıyla oluştuğu gerçeğini de beyan etmek gerekir. Hz. Ali (a.s) daha çocuk iken risalet beşiğinde terbiye oldu. Nitekim bizzat kendisi KASIA adlı hutbesinde bu gerçeği şöyle beyan etmektedir:

      “Resulullah’a ne kadar yakın olduğumu, yanında nasıl bir yere ulaştığımı bilirsiniz. Çocukluğumda beni bağrına basar, yatağına alır... Lokmayı çiğnedikten sonra bana verirdi. Ne söylediğimde bir yalan, ne yaptığımda bir kötülük bulmuştur. ALLAH, sütten kesildiği andan itibaren meleklerin büyüklerinden birini ona arkadaş etmişti; O melek, ona gece gündüz yüceliklerin yolunu, alemin güzel ahlakını öğretirdi. Ben de yavrusu devenin ardından nasıl giderse onu öylece takip ederdim; her gün huylarından birini öğretir, ona uymamı isterdi. Her yıl Hira dağına çekilirdi, onu ben görürdüm, benden başkası da görmezdi. O gün İslam, Resulullah ve Hatice’nin evinden başka hiçbir evde yoktu; ben de onların üçüncüsüydüm. Vahyin ve risaletin nurunu görür, nübüvvetinin kokusunu duyardım.
      O’na vahiy geldiği zaman, şeytanın feryadını duydum da “Ya Resulullah! Bu feryat nedir?” dedim. “Bu kendisine kulluk edilmesinden ümidi kesen şeytandır. Benim duyduğumu duyuyor, gördüğümü görüyorsun. Ancak sen nebi değilsin, vezirsin ve hayır üzeresin” dedi”
      [1]

      Evet, böylece bu mektebe layık öğrencinin yüce şahsiyeti şekillendi ve o hayatının bütün aşamalarında Peygamberle omuz omuza ve onun yanında yer aldı. Peygamber (s.a.a)’in ilim ve sırlarının büyük hazinesinden istifade etti. Bu seçkin öğrenci, öğrenmek için her fırsatı değerlendirmekte idi. Hz. Peygamber’in de ona öğretmeye olan özel ilgisini yine Hz. Ali’nin şu sözlerinden anlamak mümkündür:

      “Ben Peygamber’e bir şey sorunca beni bilgilendiriyordu. Ben sessiz kalınca da O konuşmaya başlıyordu.” [2]

      “Her gün iki defa, sabah ve akşam olmak üzere -özel olarak- Peygamber’in huzuruna varıyordum.” [3]

      “ALLAH’a yemin olsun ki inen bütün ayetlerin ne hakkında, nerede ve kimin hakkında nazil olduğunu biliyorum. ALLAH bana düşünen, sorgulayan bir kalp ve açık bir dil vermiştir.” [4]

      “Ashab Resulullah’dan her şeyi soran ve açıklama isteyen bir konumda değildi. Öyle ki oradan geçmekte olan bir Arap Bedevi’nin gelip Peygamber'e sormasını ve bu vesileyle ilgili konunun açıklamasını, duymalarını istiyorlardı. Ama ben öyle değildim. Aklıma gelen her şeyi Peygamber'e soruyordum ve duyduğum her şeyi de ezberliyordum." [5]

      Necva hadisleri de Hz. Ali (a.s)’ın Hz. Peygamber (s.a.a) ile yaptığı uzun raz-u niyazları beyan etmektedir. Tirmizi Menakıb-ı Ali babında şöyle rivayet etmektedir:

      “Resulullah (s.a.a) Taif günü Ali (a.s)’ı yanına çağırdı ve kulağına eğilip uzun süre bir şeyler söyledi. Bazıları, “bu gizli konuşmanız ne kadar da uzun sürdü?” diye sorunca Hz. Peygamber şöyle buyurdu: “Bunu kendi başıma yapmış değilim; ALLAH böyle istediği için yaptım.” [6]

      Ali (a.s) Peygamber (s.a.a)’den ilim öğrenme hususunda bir an olsun boş durmuyordu. Necva ayeti[7] nazil olduğunda Hz. Ali (a.s)’ın bir dinarı vardı. Bu dinarı on dirheme çevirdi ve Peygamber'den on ilmi mesele sordu. Her defasında bir dirhemini sadaka olarak verdi. Sonunda da bu ayet nesh oldu. Bu ayet nesh olmadığı müddetçe Hz. Ali dışında hiç kimse bu ayete amel etmemiştir. Hz. Ali sürekli öğrenme aşkı ile yanıyor ve şöyle buyuruyordu:

      “ALLAH’ın Resulu bana her birisinden bin kapı açılan tam bin ilim kapısı öğretti.” [8]

      Peygamber (s.a.a) ömrünün son anlarında da Ali’yi yanına çağırarak başını kucağına koydu ve hayata veda edinceye kadar da kendisiyle gizlice konuşmalarını sürdürdü.[9]

      Bütün bu beyan ettiğimiz hususlar Ali (a.s) dışında sahabeden hiç kimse için mümkün olmamıştır ve bunlar ebedi olarak da sadece Hz. Ali (a.s)’a özgü olarak kalmıştır.
      "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

      Yorum


        Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

        2. METOT

        Hadis kaynaklarında Hz. Ali (a.s)’ın ilmi üstünlüğünü beyan eden sayısız nas ve hadislerle karşılaşmaktayız.

        Hz. Peygamber (s.a.a) onu ilim şehrinin kapısı; insanların en bilgini; ahkam ilminin en alimi ve ümmete sünneti açıklayan kimse olarak tanıtmaktadır. Aşağıda bu konuyu açıklığa kavuşturan bazı hadislere işaret edelim Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:

        -"Ben ilim şehriyim Ali ise kapısıdır. İlmi isteyen kimse kapıdan girmelidir."[10]

        -"Ben hikmet eviyim Ali ise kapısıdır."[11]

        -"Ali benim ilmimin kapısıdır ve benden sonra uğruna gönderildiğim şeyi beyan eden kimsedir."[12]

        -"Ey Ali, sen benden sonra ümmetin ihtilafa düşeceği hususları beyan edecek kimsesin."[13]

        -Peygamber (s.a.a), Fatıma (a.s)’a şöyle hitap etmiştir: “Eşin (Hz. Ali), ümmetin en hayırlısı, ilim açısından en bilgini, hilim ve sabır açısından en üstünü ve İslam’ı kabul açısından insanların ilkidir.”[14]

        -"Ali ilmimin kapısıdır."[15]

        -"En iyi hüküm vereniniz Ali’dir."[16]


        Bütün bu hadisler bize ümmetin en bilgininin Ali (a.s) olduğunu açık bir şekilde göstermektedir.
        "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

        Yorum


          Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

          3. METOT

          Hz. Peygamber (s.a.a)’in vefatından sonra gelişen olaylar içinde fırsatçı bir teşebbüs neticesinde vesayet ve hilafet hakkı Ali (a.s) ve hanedanından alınmış, ama ümmetin onun bitmeyen ilim sermayesine olan ihtiyacı devam etmiştir. Bu ışık saçan güneş hiçbir zaman parıldamaktan ve ışık saçmaktan geri kalmamıştır. Tarihin de tanıklık ettiği gibi ilk üç halife hüküm, siyaset ve savaş stratejileri hususunda ona ihtiyaç duymuşlardır. Özellikle ikinci halife sürekli “İçinde Ali’nin olmadığı bir sorunla karşılaşmaktan ALLAH’a sığınırım”[17]
          “Eğer Ali olmasaydı şüphesiz ki rezil rüsva olurdum”
          “Eğer Ali olmasaydı helak olmuştum”
          sözlerini tekrarlamıştır.

          Ashabın birçok bilginleri kendilerini Hz. Ali (a.s)’ın sonsuz ilminin öğrencisi kabul ediyorlardı. İbn-i Abbas şöyle diyordu: “Benim ve ashabın ilminin, Ali (a.s)’ın ilmi karşısındaki konumu bir damlanın yedi deniz karşısındaki konumu gibidir." [18]

          Ayrıca şöyle diyordu: “ALLAH’a and olsun ki ilmin onda dokuzu Ali’ye verilmiştir. Geri kalan onda biri hususunda da Ali insanlarla ortaktır." [19]

          Abdullah bin Mesut şöyle diyordu: “Şüphesiz ki Kur’an yedi harf üzere nazil olmuştur. Her harfin bir zahiri ve bir de batını vardır. Kur’an’ın zahir ve batın ilmi ise Ali’nin yanındadır. "[20]

          Yine şöyle diyordu: “Ali Peygamber (s.a.a)’den sonra insanların en bilginidir. Onu sürekli akan bir deniz gibi gördüm." [21]

          Said bin Museyyib ise şöyle diyordu: “Ali’den başka insanlardan hiç kimse “istediğinizi bana sorun” diyememiştir."

          Ebu Tufeyl ise şöyle demiştir: “Ali (a.s)’ın halka şöyle hitap ettiğine ben de şahidim: “Bana istediğinizi sorunuz, ALLAH’a and olsun ki kıyamete kadar olacak her neyi sorarsanız cevaplarım. Bana ALLAH’ın kitabını sorunuz, ALLAH’a and olsun ki bütün ayetlerin tek tek gece mi veya gündüz mü, çölde mi ya da dağda mı nazil olduğunu bilirim.” [22]
          ______________________________
          Kaynakça:
          [1] Nehc’ül-Belağa 190. Hutbe (Kasıa Hutbesi)
          [2] Tabakat-i İbn-i Sa’d
          [3] Sünen-i Nesai c.1,s.178
          [4] Tabakat İbn-i Sa’d
          [5] Nehc’ül-Belağa 210
          [6] Tirmizi, Menakib-i Ali babı; Tarih-i Bağdat c.7, s.402
          [7] “Peygamber (s.a.a) ile gizli bir şey konuşacağınız zaman bu konuşmanızdan önce bir sadaka veriniz.” (Mücadele: 12)
          [8] Tefsir-i Razı ve Kenz’ul-Ummal, c.6, s.392-405
          [9]- Müstedrek-i Hakim, c.3, s.138 Hesais’un-Nesai s.40 ve Müsned-i Ahmed, c.6, s.300
          [10]-el-Cam’us-Sağir, c.1, s.415, Sevaik’ul Muhrika s. 73; Tehzib’ut-Tehzib c.6, s.320 ve Müstedrek-i Hakim, c.3, s.126
          [11] el-Cami’us-Sağir, c.1, s.415 “İlim şehri” hadisi Sıhah, Sünen ve Müsned kitap yazarlarının mütevatir olarak rivayet ettikleri hadislerden biridir. Allame Emini (r.a) el-Gadir kitabının altıncı cildinde bu hadisi nakleden 143 Ehli Sünnet muhaddisinin adını zikretmektedir. Bu cümleden Hakim, Müstedrek’de; Abdurrezzak, Musennef’de; Ahmed bin Hanbel, Menakib’de; Tirmizi, Sahih’de; İbn-i Cerir, Tehzib’ul Asar’da; Taberani, Mu’cem’ul Kebir’de; Hatib, Tarih-i Bağdat’da; İbn-i Abdulbir İsti’ab’da; Hatip Harezmi, Menakib’da; İbn-i Esir, Cami’ul-Usul’da; Cezeri, Usd’ul-Gabe’de; Suyuti, Cami’us-Sağir’de; Muttaki Hindi, Kenz’ul-Ummal’da; İbn-i Esakir, Tarih-i Dimeşk’te…burada adını zikretmediğimiz daha birçok muhaddis de bu hadisi kitaplarında beyan etmiş sahih veya hasen olarak kabul etmişlerdir.
          [12] -Kenz’ul-Ummal, c.11, s.614.
          [13]- Müstedrek-i Hakim, c.3, s.122.
          [14]- Kenz’ul-Ummal, c.11, s.605; Cem’ul-Cevami’I, Suyuti, c.6, s.398; İstiab c.3, s.1099; Mecme’ul Zevaid c.9, s.101 ve 114; Siyer-i Halebiyye c.1, s.285.
          [15]- Cami’us-Sagir, c.2, s.177.
          [16]- İstiab c.3, s.38.
          [17]- Ensab’ul-Eşraf s.100
          [18]- İstiab c.3, s.1104
          [19]- a.g.e
          [20]- Ust’ul-Ğabe c. 4, s.22
          [21]- Ensab’ul Eşraf
          [22]-Tefsir-i Taberi c.26, s.16; Tabakat: 338 ve Feth'ul-Bari c.10, s.221
          "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

          Yorum


            Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

            HADİSLER IŞIĞINDA HZ. ALİ'NİN (A.S) FAZİLETLERİ


            Peygamber Efendimiz (s.a.a)'in Hz. Ali (a.s) hakkında buyurmuş olduğu 100 Hadis-i Şerif takdim ediyorum. Hadisler, Ehli Sünnet alimlerinin sağlam kaynaklarından seçilmiştir. Her hadisin nakledildiği kaynaklar maddeler halinde sıralanmış, kaynaklarını incelemek isteyen için bir kolaylık olsun diye cilt ve sayfa numaraları da verilmiştir. Gerekli görülmediği takdirde hadisler hakkında herhangi bir açıklama yapmamış, hadisin yorumu okuyucuya bırakılmıştır. Hadisler, Hz. Ali'nin yüce makamını, Hz. Peygamber'den sonra insanların en hayırlısı olduğunu, vasiyet edilen, halifelik için tayin edilen kimsenin sadece o olduğunu ve onun yüce erdemini içermektedir.

            Neden Hz. Ali'yi seçtik?

            Peygamber efendimize erkeklerden ilk iman eden, onun terbiyesi altında yetişip ahlakına haiz olan, İslam'ın gelişmesinde en fazla katkıda bulunan, Peygamberin bütün savaşlarında koruyucusu ve hüzünlerini gideren tek şahıs olduğundan ve Peygamberimizin hayatında ve ölümünde ona en yakın şahsın yine kendisi olduğundan dolayı onu seçtik. Yine o 40 yaşlarına kadar hayatını puta tapmakla geçirmemiş, savaşlarda korkup kaçanlardan olmamış ve peygamberin ölümünde peygamberin cenazesini ortada bırakıp hilafete koşmamıştır.

            Hz. Ali, Peygamber efendimizin ashabı içinde en fazla faziletlere sahip olan şahıstır. Bu konuda Peygamber efendimiz şöyle buyurduğu kaydedilmiştir:

            "ALLAH-u Teala, kardeşim Ali'ye sayılmayacak kadar çok faziletler vermiştir. Kim onun faziletlerinden birini, ona ikrar ettiği halde zikrederse, ALLAH-u Teala onun geçmişte ve son zamanda işlediği günahlarını affeder. Kim onun faziletlerinden birini yazarsa, melekler sürekli olarak o yazıdan bir eser kaldıkça ona mağfiret dilerler. Kim onun faziletlerinden birini dinlerse, ALLAH Teala, onun işitmek yoluyla işlediği günahlarını bağışlar. Kim onun faziletlerinden olan bir yazıya bakarsa, ALLAH Teala, onun bakmak yoluyla işlediği günahlarını affeder. Ali bin Ebi Talib'e bakmak ibadet ve onu zikretmek ibadettir, bir kulun imanı ancak onun velayetini kabul edip onun düşmanlarından uzaklaşırsa kabul olur"

            İsa bin Abdullah, babası ve dedesinden: Adamın biri Abdullah bin Abbas'a dedi ki:
            "SübhanALLAH, İmam Ali'nin (nakledilen) özellikleri ve faziletleri ne kadar çoktur ki, onların üçbin olduğunu hesap ediyorum. Abdullah bin Abbas dedi ki: "Eğer onların otuzbin olduğunu söylersen daha doğru olur"

            Hanbeli mezhebinin imamı Ahmet bin Hanbel de şöyle demiştir: "Resulullah'ın ashabı içinde Ali'ye gelen faziletler kadar hiç kimse hakkında gelmemiştir."

            Hz. Ali: Hz. MUHAMMED (s.a.a)'in vasisi, varisi, sırrının yeri, terkettiklerinin en hayırlısı, vad ettiğini yerine getiren ve borcunu ödeyendir. Müminlerin velisi, kafirlerin ise korkulu rüyasıydı. Hz. MUHAMMED Vahyin sahibi, kendisi de İlhamın sahibidir, Hz.MUHAMMED, peygamberlerin efendisi, kendisi de Vasi'lerin efendisidir. Hz.MUHAMMED, insanların uyarıcısı, kendisi de hidayetçisidir. Hz. MUHAMMED, peygamberlerin sonuncusu, kendisi de vasilerin sonuncusudur. Hz. MUHAMMED, kainatın Efendisi, kendisi de Müminlerin Emiridir...
            "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

            Yorum


              Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

              Hz. Ali Ve Hz. Resulullah ALLAH'ın Nurundan Yaratılmışlardır

              1. Abdullah bin Abbas dedi ki: Resulullah (s.a.a)'nın İmam Ali'ye hitaben şöyle buyurduğunu duydum:

              "Huliktu enâ ve ente min nurullâhi teâla."

              Meali: "Ben ve sen ALLAH'ın nurundan yaratıldık"

              Kaynak:
              1) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Medinet-i Dimaşk" c.1, s.131, Beyrut 1. Bas.
              2) el-Himvini eş-Şafii'nin "Feraid'üs Simtayn" c.1, s.40, Hadis No: 4


              Peygamber'in Zürriyeti Hz. Ali'nin Sulbündendir

              2. Cabir bin Abdullah el-Ansari'den naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

              "İnnallâha azze ve celle ce'ala zürriyete külli nebiyyin fi sulbihi ve ce'ala zürriyeti fi sulbi Ali bin Ebi Tâlib."

              Meali: "ALLAH, her peygamberin zürriyetini kendi sulbünden kıldı, benim zürriyetimi ise Ali'nin sulbünden kıldı."

              Kaynak:
              1) el-Zehebi'nin "Mizan'ül-İtidal" Kısım 3, s.398
              2) el-Tabarani'nin "Mucem el-Kebir" c.3, s.43
              3) el-El-Bağdadi' nin "Tarih-i Bağdat" c.1, s.316
              4) İbn-i Hacer'in "es-Sevaik'ul-Muhrika" s.124
              5) el-Münavi'nin "Fayd'ul-Kadir" c.2, s.223


              Hz. Ali İlk İman Eden Şahıstır

              3. Resulullah (s.a.a) Ayşe'ye hitaben şöyle buyurdu:

              "Hâze Aliyyün, evvelü men âmene bi."

              Meali: "Bu Ali, bana iman edenlerin ilkidir."

              Kaynak:
              1) İbn'ül-Esir'in "Üsd'ül-Gabe" c.7, s.259

              4. Hz. Ali şöyle buyurdu:

              "Bü'isa Resulullâh yevm el-İsneyn, ve eslemtü yevm es-Selâset"

              Meali: "Resulullah (s.a.a), pazartesi günü (peygamberliğe) gönderildi. Ben ise Salı günü Müslüman oldum."

              Kaynak:
              1) el-Müttaki el-Hindi'nin "Muntahab'ul-Kenz" c.5, s.40

              - Enes bin Malik de şöyle dedi:
              "Resulullah (s.a.a), pazartesi günü (peygamberliğe) gönderildi. İmam Ali de Salı günü namaz kıldı."

              Kaynak:
              1) Sünen-i Tirmizi c.5, s.598 Hadis No: 3728
              2) Tarih-i Tabari c.2, s.310
              3) el-Tabari'nin "Riyad' un-Nadira" c.3, s.100

              5. Hz. Ali şöyle buyurdu:

              "Ena es-Sıddık'ul-ekber, âmentü qable en âmene Ebu Bekr'in ve eslemtü qable en yüslime Ebu Bekr'in."

              Meali: "En büyük Sıddık benim, Ebu Bekir iman etmeden ve müslüman olmadan önce ben iman edip müslüman oldum."

              Kaynak:
              1) İbn-i Ebil Hadit'in "Şerh-u Nehc'ül-Belağa" c.3, s.251
              2) İbn-i Kuteybe'nin "el-Maarif " s.73
              3) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.1, s.53
              4) el-Müttaki el Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal"c.6, s.405
              5) Tabari'nin "Zehair'ul-Ukba" s.58 ve "Riyad'un-Nadira" c.2, s.155
              6) el-Belazuri'nin "Ensab'ül-Eşraf" c.2, s.146
              7) ez-Zehebi'nin "Mizan'ül-İtidal" c.1, s.417, Hadis no: 3484
              8 ) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ul-Mevedde" s.202
              9) Münteheb Fedail'ün Nebi ve Ehli Beytihi s.116
              10) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min'es-Sıhah'is-Sitte" c.2, s.88-89
              "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

              Yorum


                Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

                Hz. Ali en büyük Sıddık ve ümmetin Farukudur

                6. Selman el-Farisi, Ebu Zer ve Hüzeyfe'den naklen, Resulullah (s.a.a) Hz.Ali'yi elinden tutarak şöyle buyurdu:

                "İnne hâze, evvelü men âmene bi, ve hâze evvelü men yusâfiheni yevm el-Kıyâmeh. Ve hâze es-Sıddıyk'ul-Ekber ve Fâruk hâzihil ümmet, hâze ya'sübüddin, vel mâl ya'süb'ül-münâfıkin."

                Meali: "Bu, bana ilk iman eden ve Kıyamet Günü'nde benimle ilk tokalaşacak olandır. Kendisi en büyük sıddık ve bu ümmetin farukudur, bu, dinin önderidir, mal ise zalimlerin önderidir."

                Kaynak:
                1) Tabarani'nin "Mucem el-Kebir" c.6, s.269, Hadis No: 6184
                2) el-Müttaki'nin "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.156
                3) el-Heysemi'nin "Mecma üz-Zevaid" c.9, s. 102
                4) İbn-i Udey'in "el-Kamil fi Düefa ir-Rical"c.4, s.229
                5) el-Künci'nin "Kifayet'ut-Talip"s.187
                6) el-Akili'nin "Düefa'il Kebir" c.2, s.47
                7) el-Beyhaki'nin "Sünen el-Kübra"


                7. Hz. Ali şöyle buyurdu:

                "Enâ abdullâh ve exu Resulillâh, ve enâ es-Sıddık'ul-ekber, lâ yequlehâ ba'di illâ kezzâb, sallaytü qablen nâs seb'a sinin."

                Meali: "Ben, ALLAH'ın kulu ve Resulü'nün kardeşiyim. En büyük Sıddık benim, bunu benden sonra kim söylerse yalancıdır, ben insanlardan yedi yıl önce namaz kıldım."

                Kaynak:
                1) Sünen İbn-i Mace c.1, s.57
                2) el-Hasais en-Nisai s.3
                3) el-Hakim Nişaburi'nin "Müstedrek'us-Sahihayn" c.3, s.112
                4) Menakıb-ı Ahmet bin Hanbel No:17
                5) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.1, s.61
                6) İbn-i Ebil Hadit'in "Şerh-u Nehc'ül-Belağa" c.3, s.257
                7) Tarih-i Tabari c.2, s.56
                8 ) İbn-i Kesir'in "el-Kamil fit-Tarih" c.2, s.22
                9) Tabari'nin "Zehair'ul-Ukba" s.60 ve "Riyad'un-Nadira" c.2, s.155
                10) el-Himvini eş-Şafii'nin "Feraid'us-Simtayn c.1, s.248


                Hz. Ali Resulullah'ın Kardeşidir

                8. Resulullah (s.a.a), ashabı arasında kardeşlik kurduğunda Hz. Ali gözü yaşlı olarak gelir ve der ki: "Ey Resulullah, ashabın arasında kardeşlik ilan ettin, beni kimseyle kardeş yapmadın" Resulullah (s.a.a) bunun üzerine şöyle buyurdu:

                "Ente axi fiddünyâ vel âhireh."

                Meali: "Ey Ali, sen dünyada ve ahirette kardeşimsin."

                Kaynak:
                1) Sahih-i Tirmizi c.2, s.299
                2) el-Hakim'in "Müstedrek'us-Sahihayn" c.3, s.14
                3) el-Künci eş-Şafii'nin "Kifayet'üt-Talib" s.194
                4) Menakıb-ı Meğazeli s.37
                "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                Yorum


                  Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

                  Hz. Ali Resulullah (s.a.a)'in Veli'sidir

                  [color=olive]9. Resulullah (s.a.a) Hz. Ali'ye hitaben şöyle buyurdu:

                  "Yâ Ali, ente Veliyyi fid dünyâ vel âhiret."

                  Meali: "Ya Ali, sen dünyada ve ahirette benim velimsin."

                  Kaynak:
                  1) Sahih-i Müslim c.2, s.24-Hz.Ali'nin faziletleri babında
                  2) el-Hakim'in "Müstedrek'us-Sahihayn" c.3, s. 109
                  3) Tabari'nin "Riyad'un-Nadira" c.2, s.203
                  4) Tirmizi "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.152'den tahric etti.
                  5) İbn-i Hacer'in "Sevaik'ül-Muhrika" s. 107
                  6) ez-Zehebi'nin "Talhis el-Müstedrek" s.26
                  7) Müsned el-Bezzar
                  8 ) Müsned-i Ahmet bin Hanbel

                  Hz. Ali (a.s) Müminlerin Veli'sidir

                  10. İmran bin Husayn'dan naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                  "Aliyyun minni ve enâ min Aliy, Ali veliyyü kulli müminin."

                  Meali: "Ali benden, ben de Ali'denim, Ali tüm müminlerin Veli'sidir."

                  Kaynak:
                  1) Sünen et-Tirmizi c.5, s.296
                  2) Müsnet Ahmet bin Hanbel c.4, s.165
                  3) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.2, s.607
                  4) el-Münavi' nin "Künüz'ul-Hakaik" c.1, s.71
                  5) el-Kunduzi el-Hanefi'nin Yenabi'ül-Mevedde" s.179
                  6) Şerh'ül-Ercüzat s.293
                  7) İbn-i Sabban'ın "İs'af er-Rağıbin" s. 177,178
                  8 ) el-Zehebi'nin "Talhis el-Müstedrek"
                  9) İlam'ül-Vera s.164

                  11. Resulullah (s.a.a) Hz. Ali'ye hitaben şöyle buyurdu:

                  "Yâ Ali ente veliyyül müminin."

                  Meali: "Ey Ali, sen müminlerin Veli'sisin."

                  Kaynak:
                  1) Sünen-i Tirmizi c.6, s.267
                  2) Müsned-i Ahmet bin Hanbel c.4, s.468
                  "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                  Yorum


                    Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

                    Hz. Ali Resulullah (s.a.a)'ın Kardeşi, Sahibi ve Arkadaşıdır

                    12. İmam MUHAMMED Bâkır (a.s) babası ve dedesinden, İmam Ali'den naklen, Resulullah (s.a.a) Hz. Ali'ye hitaben şöyle buyurdu:

                    "Yâ Ali, ente axî ve sâhibi ve rafiki fil cenneh."

                    Meali: "Ya Ali, sen kardeşim, sahibim ve cennette arkadaşımsın."

                    Kaynak:
                    1) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.1, s.122
                    2) el-Bağdadi'nin "Tarih-i Bağdat" c.12, s.268, Hadis No: 6712
                    3) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.402


                    Hz. Ali Resulullah (s.a.a)'ın Sırrının Sahibidir

                    14. Selman el-Farisi'den naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                    "Sâhibu sirrî Aliybin Ebi Tâlib."

                    Meali: "Sırrımın sahibi, Ali bin Ebi Talib'tir."

                    Kaynak:
                    1) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.2, s.311
                    2) el-Münavi'nin "Künüz'ul-Hakaik" c.1, s.155
                    3) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.180
                    4) ed-Deylemi'nin "el-Firdevs" c.2, s.403, Hadis No: 3793
                    5) Seyyid Eyyub bin Sıddık'ın "Menâkıb-ı Çihâr Yâri Güzîn" 6. Bab, 25. Menâkıb, 24. Hadis
                    6) Enis Emir'in "Fazilet-u Ehl-i Beyt-i Resulullah" s.321
                    "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                    Yorum


                      Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

                      Hz. Resulullah'ın Hz. Ali Hakkındaki Tavsiyeleri


                      15. Resulullah (s.a.a), Ensara hitaben şöyle buyurdu:

                      "Yâ ma'şer'ül-Ansâr, elâ edillukum alâ mâ in temessektüm bihi len tedullu ba'di ebeden, qâlu belâ yâ Resulellâh. Qâle hâza Aliyyun, feehibbuhu bihubbî ve ekrimuhu bikerâmetî, feinne Cebrâile emerenî billezi qultu lekum anillâhi azze ve celle."

                      Meali: "Ey Ensar, kendisine tutunduğunuz müddetçe benden sonra asla sapmayacağınız bir şeyi sizlere tavsiye edeyim mi?"

                      Dediler ki: "Evet, ey Resulullah."
                      Bunun üzerine Resulullah (s.a.a) onlara hitaben şöyle buyurdu:

                      "Bu, Ali'dir, beni sevdiğiniz gibi onu seviniz ve bana ikramda bulunduğunuz gibi ona ikramda bulununuz. Size söylediklerimi Cebrail vasıtasıyla ALLAH bana emretti."

                      Kaynak:
                      1) İbn-i Ebil Hadit'in "Şerh-u Nehc'ül-Belağa" c.9, s.170
                      2) Ebu Naim'in "Hilyet'ül-Evliya" c.1, s.63
                      3) el-Heysemi'nin Mecma'üz Zevaid" c.9, s.132
                      4) el-Künci eş-Şafii'nin "Kifayet'ut-Talip" s.210
                      5) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.313
                      6) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.15, s.126, Hadis No: 363
                      7) el-Tabari'nin "Riyad'un-Nadira" c.2, s.233
                      8 ) el-Himvini'nin "Feraid'us-Simtayn" c.1, s.197, Hadis No: 154
                      9) İbn-i Ebi Talha eş-Şafii'nin "Metalib üs-Süül" c.1, s.60
                      10) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min es-Sihah es-Sitte" c.2, s.98

                      16. Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                      "Men yüriydu en yahyâ hayâti ve yemute mevti ve yeskone cennet'el huldi elleti ve'adani rabbi, felyetevella Aliy bin Ebi Tâlib, feinnehu len yuhricekum min hudâ velen yudhilekum fi dalâleh."

                      Meali: "Her kim hayatım gibi yaşamayı, ölümüm gibi ölmeyi ve ALLAH'ın bana vadettiği ebedi cennette olmayı isterse, Ali bin Ebi Talib'in velayetini kabul etsin, çünkü o, sizleri hidayetten çıkarmaz ve sapıklığa sürüklemez."

                      Kaynak:
                      1) el-Hakim Nişaburi'nin "Müstedrek'us-Sahihayn" c.3, s.139, Hadis no: 4642. Hakim diyor ki: İsnadı Sahihtir, ama tahric etmezler (Buhari ve Müslim)
                      2) Ebu Naim'in "Hilyet'ül-Evliya" c.4, s.350
                      3) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.11, s.611 Hadis No: 32959 ve "Muntahab'ul-Kenz" c.5, s.32
                      4) Tabarani'nin "Mucem el-Kebir" c.5, s.194 Hadis No:5067
                      5) el-Heysemi'nin "Mecma'üz Zevaid" c.9, s.108
                      6) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.2, s.99, Hadis No: 602
                      7) el-Himvini'nin "Feraid'us-Simtayn" c.1, s.55
                      8 ) MUHAMMED bin Akil'in "en-Nesaih'ül-Kafiyeh" s.215
                      9) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min es-Sihah es-Sitte" c.2, s.313
                      10) et-Tüsteri'nin "İhkak'ul-Hak" c.5, s.108
                      11) Şerafeddin Musevi'nin "el-Müracaat" s.45
                      12) Ebu Naim'in "Fedail'üs Sahabe"

                      17. Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                      "Usiy men âmene bi ve saddakani bi-velâyeti Aliy bin Ebi Tâlib, femen tevellâhu fekad tevellâni, vemen tevellâni fekad tevellallâh, vemen ahabbehu fekad ahabbeni vemen ahabbeni fekad ahabballâh, vemen ebğadahu fekad ebğadani vemen ebğadani fekad ebğadallâh azze ve celle."

                      Meali: "Bana iman edip beni doğrulayana Ali bin Ebi Talib'in velayetini tavsiye ederim. Kim onu veli edinirse, beni veli edinmiş olur, beni veli edinen de ALLAH'ı veli edinmiş olur, onu seven beni sevmiştir, beni seven de ALLAH'ı sevmiştir, ona buğzeden bana buğzetmiştir, bana buğzeden de ALLAH'a buğzetmiştir."

                      Kaynak:
                      1) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.2, s.93
                      2) Menakıb-ı Meğazeli s.230
                      3) el-Müttaki el-Hindi'nin "Muntahab'ul-Kenz" c.5, s.32
                      4) el-Himvini'nin "Feraid'us-Simtayn" c.1, s.291
                      5) el-Heysemi'nin "Mecma'üz Zevaid" c. 9, s.108
                      6) el-Müttaki el-Hindi' nin "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.154
                      7) el-Kunduzi'nin "Yenabi'ül-Meveddet" s. 237
                      8 ) İbn-i Hasnevi'nin "Der Bahr'ül-Menakib" s.59
                      9) et-Tüsteri'nin "İhkak'ul-Hak" c.6, s.434
                      10) MUHAMMED Miri el-Antaki'nin "Limaze ahtertu Mezhebe Ehl'il Beyt" s.313
                      11) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min es-Sihah es-Sitte" c.2, s.202
                      12) el-Tabarani'nin "Mucem el-Kebir"

                      18. Ashabın büyüklerinden Selman-ı Farisi'ye Hz.Ali ve Hz. Fatıma'yı sordular, kendisi dedi ki: Resulullah (s.a.a)'ın şöyle buyurduğunu kendim duydum:

                      "Aleyküm bi Aliy bin Ebi Tâlib, fe-innehü mevlâküm fe-ehibbuh ve kebîrukum fet-tebiuh ve âlimukum fe-ekrimuh ve kâidukum ilel cenneti fe-izzuh ve izâ deâkum fe-ecibuh ve izâ emarekum fe-atiuh ve ahibbuh ke-hubbî ve ekrimuh bi-kerâmeti, mâ qultu lekum fi Aliyyin illâ mâ umireni rabbi cellet azametuh."

                      Meali: "Sizlere Ali bin Ebi Talib'i tavsiye ederim, kendisi sizin mevlanızdır ki onu seviniz, sizin büyüğünüzdür ki ona tabi olunuz, sizin bilgininizdir ki ona ikramda bulununuz, kendisi sizleri cennete götürendir ki ona saygılı olunuz, Ali, sizleri davet ederse icabet ediniz, sizlere emir verirse ona uyun, beni sevdiğiniz gibi onu seviniz, bana ikramda bulunduğunuz gibi ona ikramda bulununuz. Ben sizlere Ali hakkında ancak ALLAH'ın bana emretmiş olduğunu söyledim."

                      Kaynak:
                      1) Menakıb-ı Harezmi el-Hanefi s.226
                      2) Hatip Harezmi el-Hanefi'nin "Maktel-il Hüseyn" c.1, s.41
                      3) el-Himvini' nin "Feraid'us-Simtayn c.1, s.78 Hadis No: 45
                      4) el-Bahrani'nin "Gayet'ül-Meram" s.586, Hadis No: 81
                      5) Enis Emir'in "Fazilet-u Ehl-i Beyt-i Resulullah" s.493

                      19. Hz. Ali'nin ashabından Zeyd bin Suhân, Cemel Savaşında vurulup düştüğünde onun yanına Hz. Ali gelip onu övdü. Bunun üzerine Zeyd başını kaldırıp şöyle dedi: "Sen de benim mevlamsın. ALLAH'ın rahmeti üzerine olsun, ALLAHa yemin olsun ki seni her zaman ALLAH'ın yolunda bilgili ve onun ayetlerinden haberdar biliriz. Ben senin safında düşmanlarına karşı cehaletimden dolayı savaşmadım. Ben Hüzeyfet'ul-Yemani'den duydum, o da Resulullah'tan şöyle buyurduğunu duydu:

                      "Ali Emir'ül-berarah ve kâtil'ul-fecereh, mensuron men nasarah, mahzulun men hazeleh, elâ ve innel hakka me'ahu ve yettebiuhu, elâ femiylü me'ahu."

                      Meali: "Ali, iyi ve temiz insanların emiri ve kötü insanları öldürendir. Her kim Ali'ye yardım ederse yardım görecektir ve her kim onu hor görürse horlanacaktır. Hak Ali'yle beraberdir, bundan dolayı her zaman onunla beraber olun."

                      Kaynak:
                      1) Menakıb-ı Harezmi el-Hanefi s. 111
                      2) el-Behrani'nin "Gayet'ül-Meram" s.21-22, Hadis No: 42
                      3) Enis Emir'in "Fazilet-u Ehl-i Beyt-i Resululah" s.483
                      "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                      Yorum


                        Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

                        Peygamberlerin Sıfatları Hz. Ali'dedir


                        20. Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                        "Her kim Adem'e ve ilmine, Şis'e ve hilmine, İdris'e ve şefkatine, Nuh'a ve davetine, İbrahim'e ve cömertliğine, Musa'ya ve salabetine, Davud'a ve hilafetine, İsa'ya ve ibadetine, Zekeriya'ya ve şahadetine, Yahya'ya ve ismetine bakmayı istiyorsa Ali'ye baksın. Çünkü Ali bir ayna gibi onları aksettirmiştir."

                        Kaynak:
                        Ahmet Bican'ın "Envar'ül-Aşıkin" c.1, s.458-459

                        21. Abdullah bin Abbas' tan naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                        "Her kim hilminden dolayı İbrahim'e, hikmetinden dolayı Nuh'a ve cemalinden dolayı Yusuf'a bakmayı istiyorsa Ali bin Ebi Talip'e baksın."

                        Kaynak:
                        1) Tabari'nin "Zehair'ul-Ukba" s.94 ve "Riyad'un-Nadira" c.2,s.218
                        2) el-Müttaki el-Hindi' nin "Kenz'ul-Ummal" c.3, s.336
                        3) eş-Şeblenci' nin "Nur'ül-Absar" s.94
                        4) Enis Emir'in "Fazilet-u Ehl-i Beyt-i Resulullah" s.147
                        5) Münteheb Fedail'ün Nebi ve Ehli Beytihi s.111


                        Hz. Ali'yi Zikretmek İbadettir

                        22. İmam Ali, Ayşe, İbn-i Abbas, Ebi Said, Sehl bin Sa'd, Ebu Hüreyra ve Esma bint-i Umeys'ten naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                        "Zikru Aliyyin ibâdeh."

                        Meali: "Ali'yi zikretmek ibadettir."

                        Kaynak:
                        1) İbn-i Kesir'in "el-Bidaye ven-Nihaye" c.7, s.357
                        2) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.2, s.408
                        3) el-Suyuti'nin "Cami'us-Sağir" c.1, s.665, Hadis No: 4332
                        4) el-Münavi'nin "Künüz'ul-Hakaik" c.1, s.134
                        5) el-Müttaki el-Hindi'nin "Muntahab'ul-Kenz" c.5, s.30
                        6) el-Zehebi'nin "Mizan'ul-İtidal" c.1 s. 496
                        7) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.180, 231, 237, 262
                        8 ) el-Münavi'nin "Fayd'ül-Kadir" c.3, s.565
                        9) Kenz'ul-İrfan s.27
                        10) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.11, s.601, Hadis No: 32894
                        11) el-Hemedani'nin "Meveddet'ül-Kurba" c.7, s.111
                        12) Şeyh Yusuf el-Nebehani'nin "Feth'ül-Kebir" c.2, s.120
                        13) Menakıb-ı Meğazeli s.206, Hadis No: 243
                        14) Menakıb-ı Harezmi el-Hanefi s.261
                        15) Ercah'ul-Metalib s.428,
                        16) el-Künci eş-Şafii'nin "Kifayet'ut-Talip" s.24
                        17) ed-Deylemi'nin "el-Firdevs" c.2, s.244, Hadis No: 3151
                        18) et-Teysir'in "Şerhu Cami'üs Sağir" c.2, s.20
                        19) el-Haydari el-Ebadi'nin "Menakıb-ı Ali" s.34
                        20) Kitab'ül-Mecruhin c.1, s.239
                        21) es-Senderusi'nin "Keşf'ül-İlahi" c.1, s.358
                        22) et-Tüsteri'nin "İhkak'ul-Hak" c.7, s.111
                        23) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min'es-Sıhah'is-Sitte" c.2, s.116
                        24) el-Kaşifi el-Hanefi et-Termezi'nin "el-Menakib el-Murtadaviyye"
                        21) Enis Emir'in "Fazilet-u Ehl-i Beyt-i Resulullah" s.435
                        22) el-Hilli'nin "Keşf'ül-Yakin" s.436
                        23) et-Tabarani "Mucem"
                        24) Bahr'ül-Mearif
                        25) İbn-i Merdeveyh ve ed-Dulabi'nin kitaplarında
                        "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                        Yorum


                          Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

                          Hz. Ali'nin Yüzüne Bakmak İbadettir

                          23. Cabir bin Abdullah el-Ansari, Ayşe, İmran bin Husayn, Muaz bin Cebel ve Abdullah bin Mesut'tan naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                          "Ennazaru ila vechi Aliyyin ibâdeh."

                          "Ali'nin yüzüne bakmak ibadettir."


                          Kaynak:
                          1) el-Hakim'in "Müstedrek'us-Sahihayn" c.3, s.142
                          2) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.2, s.394
                          3) el-Bağdadi'nin "Tarih-i Bağdat" c.2, s.51
                          4) el-Zehebi'nin "Mizan'ül-İtidal" c.3, s.483
                          5) Ebu Naim'in "Hilyet'ül-Evliya" c.2, s.182
                          6) el-Müttaki el-Hindi'nin "Muntahab'ul-Kenz" c.5, s.30 ve "Kenz'ul-Ummal" c.11, s.601
                          7) İbn-i Kesir'in "el-Bidaye ven-Nihaye" c.7, s.357
                          8 ) İbn-i Hacer'in "Sevaik'ül-Muhrika" s.175
                          9) el-Künci eş-Şafii'nin "Kifayet'ut-Talip" s. 34
                          10) Tabari'nin "Riyad'un-Nadira" c.2, s.219 ve "Zehair'ul-Ukba" s.95
                          11) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s. 90
                          12) el-Suyuti'nin "Tarih'ül-Hulefa" s.66
                          13) el-Askalani' nin "Lisan'ül-Mizan" c.1, s.242
                          14) el-Münavi' nin "Kunuz'ul-Hakaik" c.2, s.34
                          15) Menakıb-ı Meğazeli s.207
                          16) Menakıb-ı Harezmi el-Hanefi s.260
                          17) Tabarani'nin "Mucem'ül-Kebir" c.1, s.76
                          18) el-Heysemi' nin "Mecma' üz Zevaid" c.9, s.119
                          19) el-Münavi'nin "Fayd'ül-Kadir" c.6, s.299
                          20) Münteheb Fedail'ün Nebi ve Ehli Beytihi s.145
                          21) et-Tüsteri'nin "İhkak'ul-Hak" c.7, s.93


                          Hz. Ali Hitta (Mağfiret) Kapısıdır

                          24. İbn-i Abbas ve İbn-i Ömer'den naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                          "Ali bâbü hıttah, men dexele fihi kâne müminen vemen xerece minhü kâne kâfiren."

                          "Ali, mağfiret kapısıdır, her kim içine geçerse mümin, her kim içinden çıkarsa kafirdir."


                          Kaynak:
                          1) el-Suyuti'nin "Cami'us-Sağir" c.2, s.177, Hadis No: 5592
                          2) el-Müttaki el-Hindi' nin "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.153, Hadis No: 2528 ve "Muntahab'ul-Kenz" c.5, s.30
                          3) el-Münavi'nin "Fayd'ul-Kadir" c.4, s.469
                          4) el-Nebehani'nin "Feth'ül-Kebir" c.2, s.242
                          5) İbn-i Hacer'in "Sevaik'ül-Muhrika" s.75
                          6) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.185, 247, 284
                          7) el-Künci el-Şafii'nin "Kifayet'üt-Talib" s.184
                          8 ) es-Sehavi'nin "el-Mekasid'ül-Haseneh" s.80
                          9) el-Asami'nin "Semt'ün Nücüm'ül-Avali" s.822, Hadis No: 134
                          10) el-İcluni'nin "Keşf'ül-Hafa" c.1, s.204
                          11) el-Heysemi'nin "Mizan'ul-İtidal" c.1, s.532
                          12) Seblül Hüda ver-Rişad c.11, s.279
                          13) MUHAMMED bin Akil'in "en-Nesaih'ül-Kafiyeh" s.95
                          14) Esn'el Metalip s.37
                          15) ed-Deylemi'nin "Firdevs'il Ahbar" c.3, s.64, Hadis No: 4179
                          16) ed-Derakutni'nin "el-Afrad"
                          17) Şerafeddin el-Musevi'nin "el-Müracaat" s.275
                          18) el-Bedhaşi'nin "Miftah'ün Neca fi Menakıb al Aba"
                          "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                          Yorum


                            Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

                            Hz. Ali'ye Söven ALLAH Ve Resülü'ne Sövmüştür

                            25. Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                            "Men sebbe Aliyyen sebbenî."

                            "Ali'ye söven bana sövmüştür."


                            Kaynak:
                            1) el-Hasais en-Nisai s.24 - Mısır Bas.
                            2) Müsnet Ahmet bin Hanbel c.6, s.323
                            3) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.2, s.184, Hadis No: 660
                            4) el-Heysemi'nin "Mecma'üz Zevaid" c.9, s.130
                            5) İsaf'ür-Rağibin s.141 (Nur'ül-Absar hamişinde)
                            6) el-Müttaki el-Hindi'nin "Muntahab'ul-Kenz" c.5, s.30
                            7) el-Suyuti'nin "Tarih'el Hulefa" s.73
                            8 ) eş-Şeblenci eş-Şafii'nin "Nur'ül-Absar" s.73
                            9) İbn-i Hacer'in "Sevaik'ül-Muhrika" s.74
                            10) el-Nebehani'nin "Feth'ül-Kebir" c.3, s.196
                            11) Tabari'nin "Zehair'ul-Ukba" s.66 ve "Riyad'ün Nadara" c.2, s.220
                            12) el-Himvini eş-Şafii'nin "Feraid'üs Simtayn" c.1, s.302, Hadis No: 240
                            13) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.48, 187, 246, 282
                            14) Menakıb-ı Harezmi el-Hanefi s.82
                            15) Mişkat'ül-Mesabih c.3, s.245

                            26. İbn-i Abbas dedi ki: ALLAH'a ant olsun ki, Resulullah (s.a.a)'ın şöyle buyurduğunu duydum:

                            "Men sebbe Aliyyen fekad sebbenî, ve men sebbeni fekad sebbalâh, ve men sebballâh azze ve celle ekebbehullâh alâ minherihi finnâr."

                            "Ali'ye söven bana sövmüştür, bana söven de ALLAH'a sövmüştür, ALLAH'ı söven kişiyi, ALLAH burnu üzere ateşe atacaktır."
                            (4)

                            Kaynak:
                            1) İbn-i Sabbağ el-Maliki'nin "Füsul'ül-Mühimme" s.111
                            2) Tabari' nin "Zehair'ul-Ukba" s.66 ve "Riyad'un-Nadira" c.2, s.219
                            3) Menakıb-ı Harezmi el-Hanefi s.81-82
                            4) Menakıb-ı Meğazeli s.83, 394, Hadis No: 447
                            5) el-Mirizbani'nin "Ahbar Şuara üş-Şia" s.30- Hayderiye bas.
                            6) Süleyman el-Kunduzi' nin "Yenabi'ul-Mevedde" s.205
                            7) eş-Şeblenci' nin "Nur'ül-Absar" s.110
                            8 ) el-Künci' nin "Kifayet'üt-Talib" s.82
                            9) el-Himvini eş-Şafii' nin "Feraid'us-Simtayn" c.1, s.302, Hadis No: 241
                            10) ez-Zerendi'nin "Nazmu Dürer'us-Simtayn" s.105
                            11) el-Murkat fi Şerh'ül-Müşkat c.10, s.474
                            12) Şerafeddin el-Musevi'nin "el-Müracaat" s.280
                            13) Münteheb Fedail'ün Nebi ve Ehli Beytihi s.169-170


                            Hz. Ali ALLAH'ın Zatına Sürülmüştür

                            27. Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                            "Lâ tesübbü Aliyyen, feinnehu memsûsün fi zatillâhi teâlâ."

                            "Ali'ye sövmeyiniz, zira Ali, ALLAH'ın zatına sürülmüştür."


                            Kaynak:
                            1) et-Tabarani'nin "el-Mucem el-Kebir" c.19, s.148, Hadis No: 324
                            2) Ebu Naim el-Asbahani'nin "Hilyet'ül-Evliya" c.1, s.68
                            3) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.12, fasıl.2, Hadis no: 1257
                            4) el-Münavi'nin "Künüz'ul-Hakaik" c.2, s.258
                            5) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s. 181
                            6) el-Heysemi' nin "Mecma'üz Zevaid" c.9, s.130, Hadis No: 14743
                            7) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min'es-Sıhah'is-Sitte" c.3, s.24
                            8 ) Enis Emir'in "Fazilet-u Ehl-i Beyt-i Resulullah" s.310
                            9) el-Tabarani'nin "Mucem'ül-Avsat"
                            "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                            Yorum


                              Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

                              Hz. Ali Ve Kuran Birbirinden Ayrılmazlar

                              28. Resulullahın hanımı Ümmü Seleme dedi ki: Nefsim onun elinde olana (ALLAH'a) yemin olsun ki, Resulullah (s.a.a)'ın şöyle buyurduğunu duydum:

                              "Aliyyun meal Kurân, vel Kurânu mea Aliyyin, lâ yefterikân, hattâ yerida aleyyel havd."

                              "Ali Kur'an'ladır, Kur'an da Ali iledir; ikisi havuz başında bana varıncaya dek birbirinden ayrılmazlar."


                              Kaynak:
                              1) el-Hakim'in "Müstedrek'us-Sahihayn" c.3, s.124
                              2) Tabarani'nin "Mucem el-Sağir" c.1, s.55; c.2, s.177, Hadis No: 5594
                              3) Tabarani'nin "Mucem el-Evsat" c.5, s.135, Hadis No: 4880
                              4) el-Künci eş-Şafii'nin "Kifayet'üt-Talib" s.399, Haydariye Bas.
                              5) İbn-i Hacer'in "Sevaik'ül-Muhrika" s.76
                              6) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.153; c.11, s.603, Hadis No: 32912
                              7) el-Müttaki el-Hindi'nin "Muntahab'ul-Kenzl" c.5, s.31
                              8 ) el-Münavi'nin "Fayd'ül-Kadir" c.4, s.358
                              9) eş-Şeblenci'nin "Nur'ül-Absar" s.73, Saidiyye bas.
                              10) el-Suyuti'nin "Tarih'ül-Hulefa" s.173
                              11) es-Salihi eş-Şami'nin "Sebl'ül-Hüda ver-Rişad" c.11, s.297
                              12) ez-Zehebi'nin "Mecma'üz Zevaid" c.9, s.134
                              13) el-Alani'nin "İcmal'il İsabe fi Akval es-Sahabe" s.55
                              14) Ubeydullah el-Hanefi'nin "Ercah'ül-Metalib" s.597, 598 Lahur Bas.
                              15) Menakib-i Seyyidina Ali s.38
                              16) el-Suyuti'nin "Cami'us-Sağir" c.2, s.177, Hadis No: 5594
                              17) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.40, 90, 185, 237, 283, 285
                              18) İs'af er-Rağıbin s.157 (Nur'ül-Absar hamişinde bas.)
                              19) İbkat'ül-Envar c.1, s.277, Hadis'üs Sıkleyn kısmı.
                              20) el-Menakib-i Harezmi el-Hanefi s. 110, Haydariye Bas.
                              21) el-Himvini'nin "Feraid'üs Simtayn" c.1, s.177, Hadis No: 140
                              22) el-Bedhaşi'nin "Miftah'ün Neca" s.66
                              23) MUHAMMED bin Akil'in "en-Nesaih'ül-Kafiyeh" s.215
                              24) el-Asami'nin "Semt'ün Nücum'ül-Avali" s.823, 1400
                              25) en-Nebehani'nin "Feth'ül-Kebir" c.2, s.242 Mısır bas.
                              26) et-Tüsteri'nin "İhkak'ul-Hak" c.5, s.640
                              27) el-Zehebi'nin "Talhis'ül-Müstedrek " c.3, s.124
                              28) Esnel Metalib s.136
                              29) el-Behrani'nin "Gayet'ül-Meram" Bab: 45, s.540
                              30) el-Emini'nin "el-Gadir" c.3, s.180
                              31) MUHAMMED Miri el-Antaki'nin "Limaze ahtertu Mezhebe Ehl'il Beyt" s. 319-320
                              32) Münteheb Fedail'ün Nebi ve Ehli Beytihi s.144
                              33) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min'es-Sıhah'is-Sitte" c.2, s.112
                              34) Menakib İbn-i Merdeveyh.
                              35) Abdullah eş-Şafii'nin "el-Menakib"

                              29. Hz. Fatma (sa) buyurdu ki: Resulullah (s.a.a) vefat ettiği hastalığı esnasında yanında bulunanlara şöyle buyurdu:

                              "Eyyühen nâsü, yüvşek en ukbada kabden seri'an vekad kaddemtü ileyküm el-kavl ma'zireten ileyküm. Elâ inni muhâllif fiyküm Kitâbu rabbi azze ve celle ve itreti Ehli beyti. Sümme ahez bi yedi Aliyyin fekâl: Hâze Ali me'al Kur'ân vel-Kur'ân me Ali, lâ yefterikân hattâ yeride aleyyel havd, fees'elüküm mâ tehallifüni fihimâ."

                              "Ey insanlar, ani bir şekilde ruhumu teslim eder, aranızdan ayrılırım, maziretiniz olmasın diye size bir daha hatırlatıyorum: Aranızda iki halife bırakıyorum. Biri Rabbimin kitabı, öbürü de Ehlibeytimdir." Daha sonra Ali'nin elinden tutarak şöyle buyurdu: "Ali Kur'an'ladır, Kur'an da Ali'yledir, ikisi Kevser havuzunun başında bana varıncaya dek birbirinden asla ayrılmazlar, bunlara karşı nasıl davranacağınızı sizlere soracağım."


                              Kaynak:
                              1) İbn-i Hacer el-Heytemi'nin "Sevaik'ül-Muhrika" s.124
                              2) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.40
                              3) İbkat'ül-Envar c.1, s.277
                              4) el-Himvini eş-Şafii'nin "Feraid'us-Simtayn" c.1, Bab: 37
                              5) Şerafeddin el-Musevi "el-Müracaat" s.31-32
                              6) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min'es-Sıhah'is-Sitte" c.2, s.113
                              7) MUHAMMED Miri el-Antaki'nin "Limaze ahtertu Mezhebe Ehl'il Beyt" s. 319
                              8 ) Enis Emir'in "Fazilet-u Ehl-i Beyt-i Resulullah" s.297
                              9) Zamahşeri'nin "Rabi'ül-Ebrar"
                              10) Yunus Ramadan'ın "Buğyet'üt-Talib" s.288 Beyrut Bas
                              ]
                              "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                              Yorum


                                Ynt: AYET VE HADİSLERDE İMAMET

                                Hz. Ali Ve Hak Birbirinden Ayrılmazlar

                                30. Ümmü Seleme ve MUHAMMED bin Ebi Bekir'den naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                                "Aliyyun meal hak, vel-hakku mea Aliyyin, ve len yefterikâ hattâ yerida aleyyel havde yevmel Kıyâmet."

                                "Ali hakladır, hak da Ali'yledir, ikisi Kıyamet Gününde havuz başında bana varana dek birbirinden asla ayrılmazlar."


                                Kaynak:
                                1) Hatip el-Bağdadi'nin "Tarih-i Bağdat" c.14, s.321
                                2) İbn-i Kuteybe'nin "el-İmametü ves-Siyasetü" c.1, s.73 Mısır Bas.
                                3) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.3, s.119 Hadis no: 1162
                                4) el-Himvini eş-Şafii'nin "Feraid'us-Simtayn" c.1, s.177
                                5) el-Heysemi'nin "Mecma'üz Zevaid" c.9, s.134
                                6) el-Müttaki el-Hindi'nin "Muntahab'ul-Kenz" c.5, s.30
                                7) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s. 55
                                8 ) ed-Dulabi'nin "el-Künye vel-Esma" c.2, s.89
                                9) Ubeydullah el-Hanefi'nin "Ercah'ül-Metalib" s.598, Lahur Bas.
                                10) İbn-i Dimaşki'nin "Cevahir'ül-Metalib" c.1, s.343
                                11) İbn-i Ebil Hadit'in "Şerhu Nehc'ül-Belağa" c.1, s.173
                                12) Menakib Seyyidina Ali s.19
                                13) Zamahşeri'nin "Rabi'ül-Ebrar" c.1, s.828
                                14) el-Behrani'nin "Gayet'ül-Meram" Bab: 45, s.539
                                15) el-Emini'nin "el-Gadir" c.3, s.177
                                16) et-Tüsteri'nin "İhkak'ul-Hak" c.5, s.624
                                17) Münteheb Fedail'ün Nebi ve Ehli Beytihi s.142
                                18) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min'es-Sıhah'is-Sitte" c.2, s.109
                                19) Tabarani'nin "Mucem es-Sağir" ve "Mucem el-Avsat"
                                20) Menakib İbn-i Merdeveyh
                                21) es-Sem'ani'nin "Fedail'üs Sahabe"

                                31. Hz. Ali'den naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu:

                                "Râhimallâhu Aliyyen, Allâhumme edir'il- hakka meahu haysü dâre."

                                "ALLAH, Ali'ye rahmet etsin. ALLAH'ım, o hangi tarafa yönelirse yönelsin hakkı beraberinde kıl"


                                Kaynak:
                                1) Sahih-i Tirmizi c.5, s.633, Hadis No: 3714
                                2) el-Hakim'in "Müstedrek'us-Sahihayn" c.3, s.124 Hakim dedi ki: Bu hadis Müslim'in şartlarına göre sahihtir.
                                3) İbn-i Asakir eş-Şafii'nin "Tarih-i Dimaşk" c.3, s.117, Hadis No: 1159-1160
                                4) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.5, s.62 ve "Müntehab'ul-Kenz" c.5, s.62, Meymeniye Mısır Bas.
                                5) İbn-i Ebil Hadit'in "Şerhu Nehc'ül-Belağa" c.10, s.270, MUHAMMED Ebul Fadl Tahkiki Mısır Bas.
                                6) En-Nebehani'nin "Feth'ül-Kebir" c.2, s.131
                                7) İbn-i Esir'in "Cami'ül-Usul" c.9, s.420
                                8 ) el-Himvini'nin "Feraid'üs Simtayn" c.1, s.176
                                9) el-Bakilani'nin "el-İnsaf" s.58 -Kahire Bas.
                                10) ez-Zehebi'nin "Tarih'ül-İslam" c.2, s.198- Mısır bas.
                                11) el-Mübidi'nin "Şerh Divan Emirül Müminin" s.180
                                12) Menakıb-ı Harezmi el-Hanefi s.104
                                13) el-Beyhaki'nin "el-Mehasin vel-Müsavi" s.41- Beyrut Bas.
                                14) Ubeydullah el-Hanefi'nin "Ercah'ül-Metalib" s.599- Lahur Bas.
                                15) Abdullah eş-Şafii'nin "el-Menakib" s.28
                                16) et-Tüsteri'nin "İhkak'ul-Hak" c.5, s.626
                                17) el-Bahrani'nin "Gayet'ül-Meram" Bab: 45, s.539
                                18) Münteheb Fedail'ün Nebi ve Ehli Beytihi s.142
                                19) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min'es-Sıhah'is-Sitte" c.2, s.108
                                20) el-Bedhaşi'nin "Miftah'ün Neca"
                                "Haksızlık edenler, hangi dönüşe (hangi akibete) döndürüleceklerini yakında bileceklerdir." (Şuara 227)

                                Yorum

                                YUKARI ÇIK
                                Çalışıyor...
                                X