Antony Flew'in Yanilmisim tanri varmis adli eserinin sonlarinda belirttigi üzere kendisi bu konuyu hazirlamasini Roy Abraham Varghese'ten bizzat rica etmis, iste Varghese'nin katkisi...
................................
"yeni ateizmin" temelinde tanri diye bir seyin, yani var olan her seyin ebedi ve sonsuz bir kaynagi olmadigi inanci bulunmaktadir. bu, diger argüanlarin cogunun bir anlam tasiyabilmesi icin dogrulugunun kanitlanmasi gereken kilit inanctir.
benim buradaki görüsüm; Richard Dawkins, daniel Dennett, Lewis wolpert, Sam Harris ve Victor stenger gibi "yeni ateistlerin" yalnizca bu inanci kanitlayamamakla kalmadiklari, ayni zamanda tanrinin var olup olmadigi sorusuyla alakali olgulari göz ardi ettikleridir.
Gördügüm kadariyla mevcut deneyimlerimizde ancak tanrinin valrigi ile aciklanabilecek bes olgu acik bicimde ortadadir..
bunlar sirasiyla, maddi dünyayla bütün deneyimlerimiz de sakli olan akilcilik; bagimsiz olarak hareket edebilme becerisi olan yasam; farkinda olma yetisi olan bilinc; dilde yer alan türden anlamli simgeleri ifade edebilme ve anlama yetenegi olan kavramsal düsünme ve bilinc, düsünme ve eylemin merkezi olan insanin kendisidir
Bu olgular ve bunlarin tanrinin varligiyla iliskilendirilmeleri hakkinda üc seyin ifade edilmesi gerekmektedir. ilk olarak, bizler tanrinin varligina iliskin argümanlar ve kanitlar duymaya liaskinizdir. bu tür argümanlarin belirli temel görüslerin ifade edilmesi acisindan faydali oldugunu, fakat bicimsel gecerliliklerinin bir tanrinin olup olmadigini belirleyen "kanitlar" olarak degerlendirilemeyecegini düsünüyorum.
aksine, burada ifade edilen bes olgu, sonsuz ve ebedi bir aklin varligini gerektirmektedir.
tanri, deneyimlerimizde acik bicimde yer alan her seyin temelindeki mutlak kosuldur.
ikinci olarak, önceki noktadan belli olacagi üzere, burada olasiliklardan ve varsayimlardan degil, kisinin kendini inkar etmedikce inkar edemeyecegi temel gerceklerle yüzlesmelerinden bahediyoruz. bir baska deyisle, olasilik teoremlerini belirli veri kümelerine uygulamiyor, verileri dedegerlendirmenin nasil mümkün olabilecegi yönündeki daha temel bir soru üzerinde düsünüyoruz.
ayni sekilde bu, bazi karmasik olgularin varligina bakarak tanriyi anlama meselesi degildir. aksine, tanrinin varligi bütün olgularin mutlak kosuludur.
ücüncü olarak, eski ve yeni ateistler tanrinin varligina dair herhangi bir kanit olmadigindan yakinmaktadirlar ve bazi teistlerde buna hür irademizin ancak bu tür kanitlairn zorlayici olmamasi durumunda korunabilecegini belirterek karsilik vermistir. burada benimsenen yaklasim, yasamimizda ihtiyac duydugumuz bütün kanitlara sahip oldugumuz ve insanlarin ateist olmalarindan ancak bu kanitlara "bakmayi" bilincli olarak reddetmenin sorumlu oldugu yönündedir.
mevcut deneyimlerimiz üzerinde düsünürken isterseniz bir düsünce deneyi gerceklestirelim. bir an icin önünüzde mermer bir masa oldugunu düsünün. bir trilyon yil veya sonsuz zaman gecse bile bu masanin birden bire ya da yavas yavas sizin gibi bilincli, cevresinde olup bitenleirn ve kimliginin farkinda olabilecegini düsünebilirmisiniz?
böyle bir seyin gerceklesebilecegini düsünmek imkansizdir. ayni sey her türlü madde icin gecerlidir. maddenin, kütle enerjisinin yapisini cözdügünüzde, yapisi geregi, asla bilinc düzeyine gelemeyecegini, asla düsünemeyecegini ve asla "ben" diyemeyecegin anlarsiniz.
fakat ateistlerin görüsüne göre, evrenin tarihinin bir noktasinda, imkansiz ve akil edilemez seyler gerceklesmistir. onlara göre farklilasmamis madde (buna enerjiyi de dahil ediyoruz) bir zamanlar "can" bulmus, ardindan bilinc düzeyine erismis, ardindan kavramsal düsünme yetisini elde etmis ve sonunda "ben" düzeyine gelmistir.
fakat yeniden masamiza dönecek olursak, bunun neden gülünc oldugunu anlariz. masa, bilinc düzeyine erismek icin gereken özelliklerin hicbirine sahip degildir ve sonsuz zamanda bile bu tür özellikleri "edinemez"
yasamin kaynagina dair akla en son gelebilecek senaryolardan birini kabul eden bir kisinin bile, belirli kosullar altinda bir mermer parcasinin kavramlar üretebilecegini ileri sürebilmesi icin cildirmis olmasi gerekir. ve subatomik seviyede masayi bir arada tutan sey, evrendeki diger bütün maddeleri de bir arada tutan seydir.
................................
"yeni ateizmin" temelinde tanri diye bir seyin, yani var olan her seyin ebedi ve sonsuz bir kaynagi olmadigi inanci bulunmaktadir. bu, diger argüanlarin cogunun bir anlam tasiyabilmesi icin dogrulugunun kanitlanmasi gereken kilit inanctir.
benim buradaki görüsüm; Richard Dawkins, daniel Dennett, Lewis wolpert, Sam Harris ve Victor stenger gibi "yeni ateistlerin" yalnizca bu inanci kanitlayamamakla kalmadiklari, ayni zamanda tanrinin var olup olmadigi sorusuyla alakali olgulari göz ardi ettikleridir.
Gördügüm kadariyla mevcut deneyimlerimizde ancak tanrinin valrigi ile aciklanabilecek bes olgu acik bicimde ortadadir..
bunlar sirasiyla, maddi dünyayla bütün deneyimlerimiz de sakli olan akilcilik; bagimsiz olarak hareket edebilme becerisi olan yasam; farkinda olma yetisi olan bilinc; dilde yer alan türden anlamli simgeleri ifade edebilme ve anlama yetenegi olan kavramsal düsünme ve bilinc, düsünme ve eylemin merkezi olan insanin kendisidir
Bu olgular ve bunlarin tanrinin varligiyla iliskilendirilmeleri hakkinda üc seyin ifade edilmesi gerekmektedir. ilk olarak, bizler tanrinin varligina iliskin argümanlar ve kanitlar duymaya liaskinizdir. bu tür argümanlarin belirli temel görüslerin ifade edilmesi acisindan faydali oldugunu, fakat bicimsel gecerliliklerinin bir tanrinin olup olmadigini belirleyen "kanitlar" olarak degerlendirilemeyecegini düsünüyorum.
aksine, burada ifade edilen bes olgu, sonsuz ve ebedi bir aklin varligini gerektirmektedir.
tanri, deneyimlerimizde acik bicimde yer alan her seyin temelindeki mutlak kosuldur.
ikinci olarak, önceki noktadan belli olacagi üzere, burada olasiliklardan ve varsayimlardan degil, kisinin kendini inkar etmedikce inkar edemeyecegi temel gerceklerle yüzlesmelerinden bahediyoruz. bir baska deyisle, olasilik teoremlerini belirli veri kümelerine uygulamiyor, verileri dedegerlendirmenin nasil mümkün olabilecegi yönündeki daha temel bir soru üzerinde düsünüyoruz.
ayni sekilde bu, bazi karmasik olgularin varligina bakarak tanriyi anlama meselesi degildir. aksine, tanrinin varligi bütün olgularin mutlak kosuludur.
ücüncü olarak, eski ve yeni ateistler tanrinin varligina dair herhangi bir kanit olmadigindan yakinmaktadirlar ve bazi teistlerde buna hür irademizin ancak bu tür kanitlairn zorlayici olmamasi durumunda korunabilecegini belirterek karsilik vermistir. burada benimsenen yaklasim, yasamimizda ihtiyac duydugumuz bütün kanitlara sahip oldugumuz ve insanlarin ateist olmalarindan ancak bu kanitlara "bakmayi" bilincli olarak reddetmenin sorumlu oldugu yönündedir.
mevcut deneyimlerimiz üzerinde düsünürken isterseniz bir düsünce deneyi gerceklestirelim. bir an icin önünüzde mermer bir masa oldugunu düsünün. bir trilyon yil veya sonsuz zaman gecse bile bu masanin birden bire ya da yavas yavas sizin gibi bilincli, cevresinde olup bitenleirn ve kimliginin farkinda olabilecegini düsünebilirmisiniz?
böyle bir seyin gerceklesebilecegini düsünmek imkansizdir. ayni sey her türlü madde icin gecerlidir. maddenin, kütle enerjisinin yapisini cözdügünüzde, yapisi geregi, asla bilinc düzeyine gelemeyecegini, asla düsünemeyecegini ve asla "ben" diyemeyecegin anlarsiniz.
fakat ateistlerin görüsüne göre, evrenin tarihinin bir noktasinda, imkansiz ve akil edilemez seyler gerceklesmistir. onlara göre farklilasmamis madde (buna enerjiyi de dahil ediyoruz) bir zamanlar "can" bulmus, ardindan bilinc düzeyine erismis, ardindan kavramsal düsünme yetisini elde etmis ve sonunda "ben" düzeyine gelmistir.
fakat yeniden masamiza dönecek olursak, bunun neden gülünc oldugunu anlariz. masa, bilinc düzeyine erismek icin gereken özelliklerin hicbirine sahip degildir ve sonsuz zamanda bile bu tür özellikleri "edinemez"
yasamin kaynagina dair akla en son gelebilecek senaryolardan birini kabul eden bir kisinin bile, belirli kosullar altinda bir mermer parcasinin kavramlar üretebilecegini ileri sürebilmesi icin cildirmis olmasi gerekir. ve subatomik seviyede masayi bir arada tutan sey, evrendeki diger bütün maddeleri de bir arada tutan seydir.
Yorum