FEURBACH'IN TEORISI:
Burada dinin fitri olmasi konusuna basliyoruz. dinin fitri olmasindan kastedilen nedir? bunun delilleri nelerdir? bu deliller dinde mevcutmuur? dinin dogusu hakkindaki görüsleri nelerdir? hangi görüsler dinin fitriligini kabul ediyor ve hangi görüsler bunu inkar ediyor? (1)
....Arastirmayi okudum. bu arastirmada gecen seylerle, baglantili gördügüm bazi noktalari aciklayacagim simdi. bu arastirmada bahsedildigi gibi cagdas (yeni) hegelciler ismiyle bilinen felsefecilerden bir grup, dini sosyolojinin temeline koymuslardir. özelde hristiyanlığın, genelde dinin ortaya cikisi hakkinda düzenli bir arastirma yapan ilk kisi Feurbach'tir. Feurbach, dini; bir tür asildan uzaklasma, yabancilasma olarak görür. insanin bilgisinin ilerlemesi, gelismesiyle ve insanin kendi özüne dönmesi ile dinen yok olacagina inanir.
Feurbach, insan icin iki varligin sözkonusu oldugunu kabul eder. hayri seven, hayri isteyen, hayirli is yapan yüce bir varlik ile alcak, düsük bir varlik. ve insanin kisiligindeki bu cift yönlülügün, icinde yasadigi sartlarda olustugunu iddia eder.
Feurbachin insanin bu özellik ve sifatlara, insanin karakter ve özünün bir parcasi olarak bakmasi arastirmaya deger bir konudur. (ben, bunlari fitrat meselesini teyid edici seyler olarak görüyorum)
söyle diyor Feurbach: "bu tür yüce bir varliga sahip olan insan, bir toplum icerisinde oldugunda, cevrenin baskisi altinda, hiyanete, ahlaki cöküntüye, hirsizliga, dalkavukluk yapmaya vs. yönelir. insan, kendini cevreleyen bu sartlar altinda, bu yüce ve iyi varligini koruyabileceginden ümidini kesince, bu ikinci varligiyla bütünlesir. artik ilk varligina hayali ve melekuti bir sekilde bakar ve onu cok yüce bir sey olarak kabul eder. yani o kisi, insanin özünde bulunan bu sahsiyeti özünden ayirir ve ona yücelik, üstünlük boyasini verir; sonra da ona tapar, boyun eger, ondan af diler ve ondan magfiret vb. seyler umar."
Burada dinin fitri olmasi konusuna basliyoruz. dinin fitri olmasindan kastedilen nedir? bunun delilleri nelerdir? bu deliller dinde mevcutmuur? dinin dogusu hakkindaki görüsleri nelerdir? hangi görüsler dinin fitriligini kabul ediyor ve hangi görüsler bunu inkar ediyor? (1)
....Arastirmayi okudum. bu arastirmada gecen seylerle, baglantili gördügüm bazi noktalari aciklayacagim simdi. bu arastirmada bahsedildigi gibi cagdas (yeni) hegelciler ismiyle bilinen felsefecilerden bir grup, dini sosyolojinin temeline koymuslardir. özelde hristiyanlığın, genelde dinin ortaya cikisi hakkinda düzenli bir arastirma yapan ilk kisi Feurbach'tir. Feurbach, dini; bir tür asildan uzaklasma, yabancilasma olarak görür. insanin bilgisinin ilerlemesi, gelismesiyle ve insanin kendi özüne dönmesi ile dinen yok olacagina inanir.
Feurbach, insan icin iki varligin sözkonusu oldugunu kabul eder. hayri seven, hayri isteyen, hayirli is yapan yüce bir varlik ile alcak, düsük bir varlik. ve insanin kisiligindeki bu cift yönlülügün, icinde yasadigi sartlarda olustugunu iddia eder.
Feurbachin insanin bu özellik ve sifatlara, insanin karakter ve özünün bir parcasi olarak bakmasi arastirmaya deger bir konudur. (ben, bunlari fitrat meselesini teyid edici seyler olarak görüyorum)
söyle diyor Feurbach: "bu tür yüce bir varliga sahip olan insan, bir toplum icerisinde oldugunda, cevrenin baskisi altinda, hiyanete, ahlaki cöküntüye, hirsizliga, dalkavukluk yapmaya vs. yönelir. insan, kendini cevreleyen bu sartlar altinda, bu yüce ve iyi varligini koruyabileceginden ümidini kesince, bu ikinci varligiyla bütünlesir. artik ilk varligina hayali ve melekuti bir sekilde bakar ve onu cok yüce bir sey olarak kabul eder. yani o kisi, insanin özünde bulunan bu sahsiyeti özünden ayirir ve ona yücelik, üstünlük boyasini verir; sonra da ona tapar, boyun eger, ondan af diler ve ondan magfiret vb. seyler umar."
Yorum