"biz, icinde dogruya rehberlik ve nur oldugu halde, tevrat'i indirdik. kendilerini (Allaha) vermis peygamberler onunla yahudilere hükmederlerdi. allahin kitabini korumalari kendilerinden istendigi icn Rablerine teslim olmus zahidler ve bildinler (de)...hepsi ona sahitlerdi. su halde (ey yahudiler ve hakimler) insanlardan korkmayin, benden korkun! ayetlerimi az bir bedel karsiliginda satmayin. kim Allahin indirdigi ile hükmetmezse, iste onlar kafirleirn ta kendileridir" (maide 44)
"yaratiklar arasindaki fark, onlarin dis bicimlerinden (nam) ileri gelir; ic anlama (mana) nüfuz edildigindeyse (görülür ki), orada sükunet ve baris vardir.
ey varolusun iligi ve özür! iste ancak bu bakis acisi nedeniyle dir ki, müslüman, zerdüst ve yahudi arasinda bir takim farkliliklar meydana gelmistir" (Rumi)
.......................
Dissal bicime (nam) nüfuz ederek icsel anlam (mana) ile ilgilendigi icindir ki, sufilik, bizzat dogasi geregi, dinsel bicimlerin farkliligini birbirine baglayan esrarli birlige dalmak konusunda tam yetkilidir. öte yandan o, mukayeseli dinin en derin problemlerine, bir baska ifadeyle bizzat dinin tabiatini ihlal etmeksizin ihmal edilemeyecek olan problemlere tastamam hakkini verebilecek olan biricik tezahürdür. ayrica, modern tesirlerin islam dünyasinda gerceklestirmis oldugu genislme de, mukayeseli (olarak) dinin ciddi sekilde incelenmesini mutlak olarak zorunlu hale getirmistir. bu ihtiyaca cevap vermek icin, sufi hikmet hazinesinin icermekte oldugu bütün nahatlari, aksi halde muhtemelen hep kapali kalacak olan kapilari kendileriyle acmak icin, kullanmak gerekir. böylece, islamin, sufilikte mündemic oaln icsel ögretilerinin saglamis oldugu metafizik görüse (vision) müracaat ederek pekcok problemin cözümlenmesine yardim edilmis olacaktir.
"yaratiklar arasindaki fark, onlarin dis bicimlerinden (nam) ileri gelir; ic anlama (mana) nüfuz edildigindeyse (görülür ki), orada sükunet ve baris vardir.
ey varolusun iligi ve özür! iste ancak bu bakis acisi nedeniyle dir ki, müslüman, zerdüst ve yahudi arasinda bir takim farkliliklar meydana gelmistir" (Rumi)
.......................
Dissal bicime (nam) nüfuz ederek icsel anlam (mana) ile ilgilendigi icindir ki, sufilik, bizzat dogasi geregi, dinsel bicimlerin farkliligini birbirine baglayan esrarli birlige dalmak konusunda tam yetkilidir. öte yandan o, mukayeseli dinin en derin problemlerine, bir baska ifadeyle bizzat dinin tabiatini ihlal etmeksizin ihmal edilemeyecek olan problemlere tastamam hakkini verebilecek olan biricik tezahürdür. ayrica, modern tesirlerin islam dünyasinda gerceklestirmis oldugu genislme de, mukayeseli (olarak) dinin ciddi sekilde incelenmesini mutlak olarak zorunlu hale getirmistir. bu ihtiyaca cevap vermek icin, sufi hikmet hazinesinin icermekte oldugu bütün nahatlari, aksi halde muhtemelen hep kapali kalacak olan kapilari kendileriyle acmak icin, kullanmak gerekir. böylece, islamin, sufilikte mündemic oaln icsel ögretilerinin saglamis oldugu metafizik görüse (vision) müracaat ederek pekcok problemin cözümlenmesine yardim edilmis olacaktir.
Yorum