Hz. Ali (a.s) Resulullah (s.a.a)'in Veziridir
66. İmam Ali, Abdullah bin Abbas, Ümmü Seleme, İbn-i Mesud, Zeyd bin Erkam, Enes bin Malik, Ebi Said el-Hudri, Esma bin Amis, Muaviye, Sad bin Ebi Vakkas, Ebu Eyyub, Ebu Büreyde, Ömer bin Hattab, Abdullah bin Ömer, Cabir, Habeşi bin Cünadeh, Cabir bin Semra, Ebu Hüreyre, Bera, Zeyd bin Ebi Ufi, İbn-i Ebi Leyla, Sad bin Malik, Fatima bint Hamza, Ali bin Zeyt, Said bin Müseyyeb, Amir bin Said ve başkalarından naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu: (Yâ Ali, ente minni bi menzileti Hârun'e min Musâ, elâ innehu lâ nebiyye ba'di)
Meali: "Ey Ali, sen bana oranla Harun'un Musa'ya olan konumundasın, şu farkla ki, benden sonra peygamber yoktur."(6)
Kaynak:
1) Sahih-i Buhari c.5, s.129 Dar'ül-Fikir bas.
2) Sahih-i Müslim c.7, s.120 MUHAMMED Ali Sabih bas.
3) Sahih-i Tirmizi c.5, s.301, Hadis No: 3808
4) Sünen-i İbn-i Mace c.1, s.42, Hadis No: 115
5) en-Nisai'nin "Hasais Emir'ül-Müminin" s.76, 77, 78
6) Müsned-i Ahmet bin Hanbel c.3, s.50, Hadis No: 1490
7) el-Hakim'in "Müstedrek alas Sahihayn" c.3, s.109
8) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.1, Hadis No: 30
9) İbn-i Esir el-Cezri'nin "Cami'ul-Usul" c.9, s.468, 469
10) el-Bağdadi'nin "Tarih-i Bağdat" c.3, s.288
11) ez-Zerendi'nin "Nazmu Dürer'us-Simtayn" s.95, 107
12) Tarih'üt-Tabari c.3, s.104
13) el-Belazuri'nin "Ensab'ül-Eşraf" c.2, s.106, Hadis No: 43
14) İbn-i Hacer'in "el-İsabe" c.2, s.507, 509
15) Suyuti'nin "Tarih'ül-Hulefa" s.168
16) Ebu Naim'in "Hilyet'ül-Evliya" c.7, s.194
17) Tabari'nin "Zehair'ül-Ukba" s.63, 64, 69 ,87 ve "Riyad'un Nadara" c.2, s.214, 215, 216
18) İbn'ül-Esir'in "Üsd'ül-Gabe" c.2, s.8; c.4, s.26
19) Tabarani'nin "Mucem es-Sağir" c.2, s.22, 45
20) el-Heysemi'nin "Mecma'üz Zevaid" c.9, s.109
21) İbn-i Abdu Rabbuh'un "İkd'ül-Ferid" c.4, s.311
22) el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.15, s.139, Hadis No: 403 ve "Muntahab'ul-Kenz" c.5, s.31, 53
23) el-Beğavi'nin "Misbah'üs Sünnet" c.2, s.275
24) en-Nebehani'nin "Feth'ül-Kebir" c.1, s.277
25) İbn-i Sabbağ'ın "Fusul'ül-Mühimme" s.21, 22
26) el-Himvini'nin "Feraid'üs Simtayn" c.1, s.121, 122
27) Menakıb-ı Meğazeli s.27, Hadis No: 40
28) Menakıb-ı Harezmi el-Hanefi s.60, 74, 83, 84, 86, 130
29) el-Kunduzi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.35, 44, 49, 50
30) Hatip Harezmi el-Hanefi'nin "Maktelil Hüseyn" c.1, s.48
31) el-Haskani'nin "Şevahid'üt-Tenzil" c.1, s.150
32) el-Yafii'nin "Mirat'ül-Cinan" c.1, s.109
33) İbn-i Ebil Hadit'in "Şerh'u Nehc'ül-Belağa" c.2, s.495
34) el-Künci eş-Şafii'nin "Kifayet'üt-Talib" s.281, 282
35) İbn-i Sabban'ın "İsaf'ür-Rağibin" s.148, 149
67. Esma bin Amis ve Nesim'den naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu: (Allâhummâ inni equlü kemâ qâle axi Musâ, Allâhumme ic'al li veziren min ehli, Aliyyen exi, uşdud bihi ezri ve eşrikhu fi emri, key nüsebbiheke kesiren ve nezküreke kesiren, inneke kunte bina basiren.)
Meali: "ALLAH'ım, ben de kardeşim Musa'nın söylediği gibi söylüyorum
7) 'ALLAH'ım, bana ehlimden bir vezir kıl, kardeşim Ali'yi, onunla arkamı kuvvetlendir, onu işime ortak kıl, seni bol bol tesbih edelim, seni çok analım, şüphesiz sen bizi görmektesin'"
Kaynak:
1) Fahrettin Razi'nin "Tefsir-i Kebir" c.12, s.26
2) el-Suyuti'nin "ed-Derr'ül-Mensur" c.5, s.566
3) el-Haskani'nin "Şevahid'üt-Tenzil" c.1, s.368
4) İbn-i Sa'd'ın "Tabakat" c.1, s.124
5) el-Müttaki el-Hin-di'nin "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.155
6) İbn-i Hacer'in "el-İsabe" c.1, s.217
7) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.87
8) eş-Şeblenci'nin "Nur'ül-Absar" s.77
9) Tabari'nin "Zehair'ul-Ukba" s. 63 ve "Riyad'un-Nadira" c.2, s.163
10) İbn-i Hanbel'in "Fedail us-Sahabe" c.2, s.678, Hadis No: 1158
11) Münteheb Fedail'ün Nebi ve Ehli Beytihi s.131
12) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min'es-Sıhah'is-Sitte" c.1, s.336
Hz. Ali'nin İmanının Ağırlığı
68. Ömer bin Hattab dedi ki: Resulullah (s.a.a)'ın şöyle buyurduğuna şahit oldum:
(Lev enne es-semâvet'is-seb' vel ard'es-seb' lev vudi'at fi keffeti mizân, ve vudi'a imânü Aliy bin Ebi Tâlib fi keffeti mizân, le-receha imânü Aliyyin)
Meali: "Eğer yedi gök tabakası ve yedi yeryüzü tabakası terazinin bir kefesine bırakılır, Ali'nin imanı da terazinin diğer kefesine bırakılırsa, şüphesiz Ali'nin imanı ağır basar."
Kaynak:
1) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.2, s.365
2) Tabari'nin "Zehair'ul-Ukba" s.100 ve "Riyad'un-Nadira" c.2, s.226
3) Menakıb-ı Harezmi el-Hanefi s.78
4) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.156
5) el-Künci eş-Şafii'nin "Kifayet'üt-Talib" s.129
6) es-Safuri eş-Şafii'nin "Nezhet'ül-Mecalis" c.2, s.240 Mısır bas.1320
7) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ul-Mevedde" s.254
8) el-Hemedani' nin "Meveddet'ül-Kurba" 7. Mevddet'te.
9) et-Tüsteri'nin "İhkak'ul-Hak" c.5, s.613-618; c.16, s.406-410; c.21, s.580-585
10) ed-Deylemi'nin "Firdevs'il-Ahbar"
11) el-Cevheri'nin "Fedail Ali"
12) MUHAMMED Miri el-Antaki'nin "Limaze ahtertu Mezhebe Ehl'il Beyt" s.331
13) Enis Emir'in "Fazilet-u Ehl-i Beyt-i Resulullah" s.377
69. Ömer bin Hattap ve oğlu Abdullah'tan naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu: (Lev enne imâne ehlis semâvâti vel ardi vudi'a fi keffetin ve vudi'a imânu Aliyyin fi keffeh, lerecaha imânu Aliyyin)
Meali: "Eğer yer ve gök ehlinin imanı terazinin bir tarafına konsa, Ali'nin imanı da terazinin öbür tarafına konsa, şüphesiz Ali'nin imanı daha ağır basar."
Kaynak:
1) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.156
2) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.254
3) Enis Emir'in "Fazilet-u Ehl-i Beyt-i Resulullah" s.354
66. İmam Ali, Abdullah bin Abbas, Ümmü Seleme, İbn-i Mesud, Zeyd bin Erkam, Enes bin Malik, Ebi Said el-Hudri, Esma bin Amis, Muaviye, Sad bin Ebi Vakkas, Ebu Eyyub, Ebu Büreyde, Ömer bin Hattab, Abdullah bin Ömer, Cabir, Habeşi bin Cünadeh, Cabir bin Semra, Ebu Hüreyre, Bera, Zeyd bin Ebi Ufi, İbn-i Ebi Leyla, Sad bin Malik, Fatima bint Hamza, Ali bin Zeyt, Said bin Müseyyeb, Amir bin Said ve başkalarından naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu: (Yâ Ali, ente minni bi menzileti Hârun'e min Musâ, elâ innehu lâ nebiyye ba'di)
Meali: "Ey Ali, sen bana oranla Harun'un Musa'ya olan konumundasın, şu farkla ki, benden sonra peygamber yoktur."(6)
Kaynak:
1) Sahih-i Buhari c.5, s.129 Dar'ül-Fikir bas.
2) Sahih-i Müslim c.7, s.120 MUHAMMED Ali Sabih bas.
3) Sahih-i Tirmizi c.5, s.301, Hadis No: 3808
4) Sünen-i İbn-i Mace c.1, s.42, Hadis No: 115
5) en-Nisai'nin "Hasais Emir'ül-Müminin" s.76, 77, 78
6) Müsned-i Ahmet bin Hanbel c.3, s.50, Hadis No: 1490
7) el-Hakim'in "Müstedrek alas Sahihayn" c.3, s.109
8) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.1, Hadis No: 30
9) İbn-i Esir el-Cezri'nin "Cami'ul-Usul" c.9, s.468, 469
10) el-Bağdadi'nin "Tarih-i Bağdat" c.3, s.288
11) ez-Zerendi'nin "Nazmu Dürer'us-Simtayn" s.95, 107
12) Tarih'üt-Tabari c.3, s.104
13) el-Belazuri'nin "Ensab'ül-Eşraf" c.2, s.106, Hadis No: 43
14) İbn-i Hacer'in "el-İsabe" c.2, s.507, 509
15) Suyuti'nin "Tarih'ül-Hulefa" s.168
16) Ebu Naim'in "Hilyet'ül-Evliya" c.7, s.194
17) Tabari'nin "Zehair'ül-Ukba" s.63, 64, 69 ,87 ve "Riyad'un Nadara" c.2, s.214, 215, 216
18) İbn'ül-Esir'in "Üsd'ül-Gabe" c.2, s.8; c.4, s.26
19) Tabarani'nin "Mucem es-Sağir" c.2, s.22, 45
20) el-Heysemi'nin "Mecma'üz Zevaid" c.9, s.109
21) İbn-i Abdu Rabbuh'un "İkd'ül-Ferid" c.4, s.311
22) el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.15, s.139, Hadis No: 403 ve "Muntahab'ul-Kenz" c.5, s.31, 53
23) el-Beğavi'nin "Misbah'üs Sünnet" c.2, s.275
24) en-Nebehani'nin "Feth'ül-Kebir" c.1, s.277
25) İbn-i Sabbağ'ın "Fusul'ül-Mühimme" s.21, 22
26) el-Himvini'nin "Feraid'üs Simtayn" c.1, s.121, 122
27) Menakıb-ı Meğazeli s.27, Hadis No: 40
28) Menakıb-ı Harezmi el-Hanefi s.60, 74, 83, 84, 86, 130
29) el-Kunduzi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.35, 44, 49, 50
30) Hatip Harezmi el-Hanefi'nin "Maktelil Hüseyn" c.1, s.48
31) el-Haskani'nin "Şevahid'üt-Tenzil" c.1, s.150
32) el-Yafii'nin "Mirat'ül-Cinan" c.1, s.109
33) İbn-i Ebil Hadit'in "Şerh'u Nehc'ül-Belağa" c.2, s.495
34) el-Künci eş-Şafii'nin "Kifayet'üt-Talib" s.281, 282
35) İbn-i Sabban'ın "İsaf'ür-Rağibin" s.148, 149
67. Esma bin Amis ve Nesim'den naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu: (Allâhummâ inni equlü kemâ qâle axi Musâ, Allâhumme ic'al li veziren min ehli, Aliyyen exi, uşdud bihi ezri ve eşrikhu fi emri, key nüsebbiheke kesiren ve nezküreke kesiren, inneke kunte bina basiren.)
Meali: "ALLAH'ım, ben de kardeşim Musa'nın söylediği gibi söylüyorum

Kaynak:
1) Fahrettin Razi'nin "Tefsir-i Kebir" c.12, s.26
2) el-Suyuti'nin "ed-Derr'ül-Mensur" c.5, s.566
3) el-Haskani'nin "Şevahid'üt-Tenzil" c.1, s.368
4) İbn-i Sa'd'ın "Tabakat" c.1, s.124
5) el-Müttaki el-Hin-di'nin "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.155
6) İbn-i Hacer'in "el-İsabe" c.1, s.217
7) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.87
8) eş-Şeblenci'nin "Nur'ül-Absar" s.77
9) Tabari'nin "Zehair'ul-Ukba" s. 63 ve "Riyad'un-Nadira" c.2, s.163
10) İbn-i Hanbel'in "Fedail us-Sahabe" c.2, s.678, Hadis No: 1158
11) Münteheb Fedail'ün Nebi ve Ehli Beytihi s.131
12) es-Seyyid Murtada Hüseyni'nin "Fedail'ül-Hamse min'es-Sıhah'is-Sitte" c.1, s.336
Hz. Ali'nin İmanının Ağırlığı
68. Ömer bin Hattab dedi ki: Resulullah (s.a.a)'ın şöyle buyurduğuna şahit oldum:
(Lev enne es-semâvet'is-seb' vel ard'es-seb' lev vudi'at fi keffeti mizân, ve vudi'a imânü Aliy bin Ebi Tâlib fi keffeti mizân, le-receha imânü Aliyyin)
Meali: "Eğer yedi gök tabakası ve yedi yeryüzü tabakası terazinin bir kefesine bırakılır, Ali'nin imanı da terazinin diğer kefesine bırakılırsa, şüphesiz Ali'nin imanı ağır basar."
Kaynak:
1) İbn-i Asakir'in "Tarih-i Dimaşk" c.2, s.365
2) Tabari'nin "Zehair'ul-Ukba" s.100 ve "Riyad'un-Nadira" c.2, s.226
3) Menakıb-ı Harezmi el-Hanefi s.78
4) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.156
5) el-Künci eş-Şafii'nin "Kifayet'üt-Talib" s.129
6) es-Safuri eş-Şafii'nin "Nezhet'ül-Mecalis" c.2, s.240 Mısır bas.1320
7) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ul-Mevedde" s.254
8) el-Hemedani' nin "Meveddet'ül-Kurba" 7. Mevddet'te.
9) et-Tüsteri'nin "İhkak'ul-Hak" c.5, s.613-618; c.16, s.406-410; c.21, s.580-585
10) ed-Deylemi'nin "Firdevs'il-Ahbar"
11) el-Cevheri'nin "Fedail Ali"
12) MUHAMMED Miri el-Antaki'nin "Limaze ahtertu Mezhebe Ehl'il Beyt" s.331
13) Enis Emir'in "Fazilet-u Ehl-i Beyt-i Resulullah" s.377
69. Ömer bin Hattap ve oğlu Abdullah'tan naklen, Resulullah (s.a.a) şöyle buyurdu: (Lev enne imâne ehlis semâvâti vel ardi vudi'a fi keffetin ve vudi'a imânu Aliyyin fi keffeh, lerecaha imânu Aliyyin)
Meali: "Eğer yer ve gök ehlinin imanı terazinin bir tarafına konsa, Ali'nin imanı da terazinin öbür tarafına konsa, şüphesiz Ali'nin imanı daha ağır basar."
Kaynak:
1) el-Müttaki el-Hindi'nin "Kenz'ul-Ummal" c.6, s.156
2) el-Kunduzi el-Hanefi'nin "Yenabi'ül-Mevedde" s.254
3) Enis Emir'in "Fazilet-u Ehl-i Beyt-i Resulullah" s.354
Yorum