HZ ALİ (AS)’NİN SEVGİSİ HAKKINDA KIRK HADİS
Bismillâhirrahmânirrahim
1- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
"Bana iman edip beni doğrulayana Ali bin Ebi Talib'in velayetini tavsiye ederim Kim onu veli edinirse beni veli edinmiş olur, beni veli edinen de Allah’ı veli edinmiş olur, onu seven beni sevmiştir, beni seven de Allah’ı sevmiştir, ona düşmanlık yapan bana düşmanlık yapmıştır, bana düşmanlık yapan da Allah’a düşmanlık yapmıştır”[1]
2- Ümmü Seleme'den naklen, Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
"Ali'yi seven beni sevmiş olur, beni seven de Allahı sevmiş olur, Ali'ye buğzeden bana buğzetmiş olur, bana buğzeden de Allaha buğzetmiş olur"[2]
3- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
"Beni seven Ali'yi sevsin; Ali'ye düşmanlık yapan bana düşmanlık yapmış olur; bana düşmanlık yapan Allah'a düşmanlık yapmış olur ve Allah'a düşmanlık yapanı da Allah cehenneme sokar "[3]
4- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
“Ali’yi sevmek iman, ona düşmanlık küfürdür”[4]
5- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
“Ya Ali! Müminden başkası seni sevmez; münafıktan başkası da sana düşmanlık yapmaz”[5]
6- Ümm-ü Seleme'den şöyle rivayet edilir: Rasulullah (s a a)şöyle buyuruyordu:
"Münafık Ali'yi sevmez; mümin ise Ali'ye buğzetmez "[6]
7- Emir’ül Müminin Hz Ali aleyhisselam şöyle buyurmuştur:
"Tohumu yaran ve mahlukatı yaratana ant olsun ki Ümmi Peygamber'in bana ahdidir bu: Beni ancak mümin sever ve bana ancak münafık düşmanlık yapar "[7]
8- Ahmed b Hanbel şöyle demiştir: "Ancak Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlihi ve sellemin hiçbir şüphe olmayan hadisinde, "Seni ancak mümin sever ve sana ancak münafık düşmanlık yapar" buyurmuştur ve Allah Teala da şöyle buyurmuştur: "Münafıklar, Cehennemin en aşağı tabakasındadırlar " Dolayısıyla, Ali aleyhisselam'a düşmanlık yapan cehennemin en aşağı tabakasındadır "[8]
9- Ebu Zer’den naklen, Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
“Ali ilmimin kapısı ve risaletimi benden sonra ümmetime açıklayacak olandır Onu sevmek iman, onu buğz etmek nifaktır Ona bakmak huzur ve refah getirir, ona yakınlık ibadettir ”[9]
10- Ebi Said el-Hudri dedi ki: Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlihi ve sellem Ali’ye hitaben şöyle buyurdu:
“Seni sevmek iman, sana düşmanlık ise nifaktır Cennet’e ilk girecek olan seni sevenin, Cehenneme ilk girecek olan sana düşmanlık yapandır”[10]
11- Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlihi ve sellem Emirulmüminin Ali aleyhisselam'a işaret ederek şöyle buyurdu:
"Ey insanlar! Evlatlarınızı (helâlzade olup olmadığını öğrenmek için) onun sevgisiyle imtihan edin; doğrusu Ali dalalete davet etmez ve hidayetten de uzak olmaz; dolayısıyla kim onu severse, sizdendir ve kim de ona düşmanlık ederse, sizden değildir "[11]
12- Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlihi ve sellem İmam Ali’ye hitaben şöyle buyurdu:
“Beni sevdiğini söyleyip sana düşmanlık yapan yalancıdır”[12]
13- İbade b Samit der ki:
“Biz evlatlarmızı, Ali b Ebutalib'i sevmekle imtihan ederdik; birisinin Ali b Ebi Talib’i sevmediğini görseydik, onun bizden olmadığını ve onun gayri meşru olduğunu bilirdik ”[13]
14- Mahbub b Ebu Zinad diyor ki:
“Ensar, biz insanların, Ali b Ebutalib'e düşmanlık etmeleriyle, babasından başkasından olduğunu tanırdık, diyordu ”[14]
15- Malik bin Enes’ten, Ebi Zinad’tan, Ansar halkı dedi ki:
“Biz bir adamın babasının olmadığını Ali’ye olan buğzundan dolayı tanırdık”[15]
16- Eba Said-i Hudrî'den şöyle rivayet edilir:
"Biz -Ensar topluluğu- münafıkları, Ali b Ebutalib'e düşmanlık yapmalarıyla tanırdık "[16]
17- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
"Kıyamet günü insan dört şeyden sorguya çekilmedikçe adım atmaz: Ömrünü ne ile geçirdiğinden, bedenini ne ile eskittiğinden, malını nerede harcadığı ve nereden kazandığından ve biz Ehlibeytin sevgisinden sorgulanacaktır Resulullah (sallallah'u aleyhi ve âlihi ve sellem)’a: “Ey Resulullah, sizi sevmenin belirtisi nedir? diye sorulması üzerine, O hazret eliyle Ali'nin omuzuna vurdu "[17]
18- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
“Ali’yi sevmek iyiliktir, onunla birlikte hiçbir günah zarar vermez; Ali’ye olan düşmanlık ise bir günahtır ki, onunla birlikte hiçbir iyilik fayda vermez ”[18]
19- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
"Cehennem ateşinden kurtuluş, Ali sevgisidir"[19]
20- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
“Ali'yi sevmek, nifaktan kurtuluştur ”[20]
KAYNAK
[1] - (İbn-i Asakir "Tarih-i Dimaşk" c2, s93; Menakıb-ı Meğazeli s230; el-Müttaki el-Hindi "Muntahab'ul Kenz" c5, s32; el-Hamvini "Feraid es-Simtayn" c1, s291; el-Heysemi "Mecma'üz Zevaid" c 9, s108; el-Müttaki el-Hindi "Kenz' ul Ummal" c6, s154; el-Kunduzi “Yenabi’ül-Meveddet” s 237; İbn-i Hasnevi “Dür Bahr’ül Menakib” s59)
[2] - (et-Tabarani “Mucem el-Kebir” c23, s380, Hadis No: 901; İbn-i Asakir eş-Şafii "Tarih-i Dimaşk" c42, s271, Hadis No: 8801; eş-Şeblenci "Nur'ül Absar" s72; Muhibeddin et-Tabari "Zehair'ul Ukba" s 65; el-Müttaki el-Hindi "Kenz'ul Ummal" c12, Hadis No: 1264; İbn'ül Cevzi "Tezkiret'ül Havas" s28)
[3] - (Hatip el Bağdadi “Tarih-u Bağdad” c13, s32)
[4] - (el-Hamzavi “Meşarik’ul Envar” s122 Mısır bas; Kunduzi “Yenabi’ul- Mevedde” s55)
[5] - (Sahih-i Müslim, c1, s120; Sahih-i Tirmizi c5, s306, Hadis No: 3819; Sünen-i Nisai c8, s117; Müsned-i Ahmet bin Hanbel c1, s95; Ebu Naim el-Asbahani "Hilyet'ül Evliya" c4, s185; el-Müttaki el-Hindi "Kenz'ul Ummal" c2, s598; İbn'ül Cevzi “Tezkiret'ül Havas” s35; İbni Ebil Hadit "Şerhu Nehc' ül Belağa" c8, s119; el-Heysemi "Mecma'üz Zevaid" c9, s133; el-Tabari "Zehair'ul Ukba" s91; İbn-i Abdülbirr “el-İstîab” c3,s1100)
[6] - (Sünen-i Tirmizî, c5, s635 / 3717; İbn-i Esir “Cami-ul Usul” c8, s656 / 6499; Heysemi “Mecma-uz Zevaid” c9, s133)
[7] - (Sahih-i Müslim, c1, s86 / 131, Sünen-i Tirmizî, c5, s643 / 3736; Sünen-i Nesaî, c8, s116 ve 117; Sünen-i İbn-i Mace, c1, s42 / 114; Misbah-us Sünne, c4, s171 / 4763; Tercemet-u Emirulmüminin Ali aleyhisselam min Tarih-i Medinet-i Dimaşk, c2, s190 / 682-685; el-Bidayet-u ve'n Nihaye, c7, s54; al-Askalni “el-İsabe fi Temyiz es-Sahabe” c4, s271; Müsned-i Ahmed bin Hanbel c1, s84, 95 ve 227; Suyuti “Tarih-ul Hulefa” s187)
[8] - (Muhtasar-u Tarih-i Medinet-i Dimaşk / İbn-i Menzur, c17, s375, Dar'ul Fikr-Dimaşk, 1 baskı)
[9] - (El-Müttaki el-Hindi "Kenz'ul Ummal" c6, s158; Süleyman el-Kunduzi "Yenabi' ul Mevedde" s235; Es-Seyyid Murtada Hüseyni "Fedail'ül Hamse min es-Sıhah es-Sitte" c2, s210)
[10] - (Eş-Şeblenci "Nur'ül Absar" s72; Es-Seyyid Murtada Hüseyni "Fedail'ül Hamse min es-Sıhah es-Sitte" c2, s211)
[11] - (İbn-i Asakir “Tercümet-u İmam Ali min Tarih-i Medinet-i Dimaşk” c2, s225/ 730)
[12] -(el-Müttaki el-Hindi "Kenz' ul Ummal" c6, s395 / Menakıb-ı Meğazeli s51 / el-Zehebi "Mizan'ül İtidal" c1, s251 / el-Askalani "Lisan'ül Mizan" c2, s285 / İbn-i Kesir "el-Bidayetü ven-Nihaye" c7, s354 / el-Künci "Kifayet'üt Talib" s319)
[13] - (İbn-i Asakir “Tercümet-u İmam Ali aleyhisselam min Tarih-i Medinet-i Dimaşk” c2, s 224/727)
[14] - (İbn-i Asakir “Tercümet-i İmam Ali aleyhisselam min Tarih-i Medinet-i Dimaşk” c2, s224/728 ve 729)
[15] - (el-Hamvini eş-Şafii "Feraid es-Simtayn" c1, s365 / İbn-i Asakir eş-Şafii "Tarih-i Dimaşk" c2, s224, Hadis No: 729)
[16] - (Sünen-i Tirmizî, c5, s635 / 3717; İbn-i Sabban “İs'af-ur Rağibin” s113; eş-Şeblenci “Nur-ul Ebsar” s88; el-Heysemi “Mecma-uz Zevaid” c9, s132; Tabari “er-Riyad-un Nadire” c3, s242; İbn-i Hacer “Savaik-ul Muhrika” s122; Taberanî de bunu Mu'cem-ul Evset'te Cabir'den tahriç etmiştir, c2, ss391 / 2146)
[17] - (Taberanî “Mu'cem-ul Avsat” c2, s348/2191; Menakıb-ı Harezmî, s77/59)
[18] - (Şeyh Abdurrauf Menavi el-Mısri “Menakıb’is- Seb’in” s239; Mir Seyyid Ali Fakih-i Hemdani eş-Şafii “Meveddet’ul- Kurba”nın 6 Meveddesinde; Taberi “Zehair’ul- Ukba”nın Ehl-i Beyt’in fazileti hakkında nakletmiş olduğu 70 hadisten 59 hadisi)
[19] - (el-Hakim Nişaburi “Müstedrek-u ala's Sahihayn” c2, s 241)
[20] - (El-Münavi "Künuz el-Hakaik" s63)
Bismillâhirrahmânirrahim
1- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
"Bana iman edip beni doğrulayana Ali bin Ebi Talib'in velayetini tavsiye ederim Kim onu veli edinirse beni veli edinmiş olur, beni veli edinen de Allah’ı veli edinmiş olur, onu seven beni sevmiştir, beni seven de Allah’ı sevmiştir, ona düşmanlık yapan bana düşmanlık yapmıştır, bana düşmanlık yapan da Allah’a düşmanlık yapmıştır”[1]
2- Ümmü Seleme'den naklen, Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
"Ali'yi seven beni sevmiş olur, beni seven de Allahı sevmiş olur, Ali'ye buğzeden bana buğzetmiş olur, bana buğzeden de Allaha buğzetmiş olur"[2]
3- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
"Beni seven Ali'yi sevsin; Ali'ye düşmanlık yapan bana düşmanlık yapmış olur; bana düşmanlık yapan Allah'a düşmanlık yapmış olur ve Allah'a düşmanlık yapanı da Allah cehenneme sokar "[3]
4- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
“Ali’yi sevmek iman, ona düşmanlık küfürdür”[4]
5- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
“Ya Ali! Müminden başkası seni sevmez; münafıktan başkası da sana düşmanlık yapmaz”[5]
6- Ümm-ü Seleme'den şöyle rivayet edilir: Rasulullah (s a a)şöyle buyuruyordu:
"Münafık Ali'yi sevmez; mümin ise Ali'ye buğzetmez "[6]
7- Emir’ül Müminin Hz Ali aleyhisselam şöyle buyurmuştur:
"Tohumu yaran ve mahlukatı yaratana ant olsun ki Ümmi Peygamber'in bana ahdidir bu: Beni ancak mümin sever ve bana ancak münafık düşmanlık yapar "[7]
8- Ahmed b Hanbel şöyle demiştir: "Ancak Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlihi ve sellemin hiçbir şüphe olmayan hadisinde, "Seni ancak mümin sever ve sana ancak münafık düşmanlık yapar" buyurmuştur ve Allah Teala da şöyle buyurmuştur: "Münafıklar, Cehennemin en aşağı tabakasındadırlar " Dolayısıyla, Ali aleyhisselam'a düşmanlık yapan cehennemin en aşağı tabakasındadır "[8]
9- Ebu Zer’den naklen, Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
“Ali ilmimin kapısı ve risaletimi benden sonra ümmetime açıklayacak olandır Onu sevmek iman, onu buğz etmek nifaktır Ona bakmak huzur ve refah getirir, ona yakınlık ibadettir ”[9]
10- Ebi Said el-Hudri dedi ki: Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlihi ve sellem Ali’ye hitaben şöyle buyurdu:
“Seni sevmek iman, sana düşmanlık ise nifaktır Cennet’e ilk girecek olan seni sevenin, Cehenneme ilk girecek olan sana düşmanlık yapandır”[10]
11- Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlihi ve sellem Emirulmüminin Ali aleyhisselam'a işaret ederek şöyle buyurdu:
"Ey insanlar! Evlatlarınızı (helâlzade olup olmadığını öğrenmek için) onun sevgisiyle imtihan edin; doğrusu Ali dalalete davet etmez ve hidayetten de uzak olmaz; dolayısıyla kim onu severse, sizdendir ve kim de ona düşmanlık ederse, sizden değildir "[11]
12- Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlihi ve sellem İmam Ali’ye hitaben şöyle buyurdu:
“Beni sevdiğini söyleyip sana düşmanlık yapan yalancıdır”[12]
13- İbade b Samit der ki:
“Biz evlatlarmızı, Ali b Ebutalib'i sevmekle imtihan ederdik; birisinin Ali b Ebi Talib’i sevmediğini görseydik, onun bizden olmadığını ve onun gayri meşru olduğunu bilirdik ”[13]
14- Mahbub b Ebu Zinad diyor ki:
“Ensar, biz insanların, Ali b Ebutalib'e düşmanlık etmeleriyle, babasından başkasından olduğunu tanırdık, diyordu ”[14]
15- Malik bin Enes’ten, Ebi Zinad’tan, Ansar halkı dedi ki:
“Biz bir adamın babasının olmadığını Ali’ye olan buğzundan dolayı tanırdık”[15]
16- Eba Said-i Hudrî'den şöyle rivayet edilir:
"Biz -Ensar topluluğu- münafıkları, Ali b Ebutalib'e düşmanlık yapmalarıyla tanırdık "[16]
17- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
"Kıyamet günü insan dört şeyden sorguya çekilmedikçe adım atmaz: Ömrünü ne ile geçirdiğinden, bedenini ne ile eskittiğinden, malını nerede harcadığı ve nereden kazandığından ve biz Ehlibeytin sevgisinden sorgulanacaktır Resulullah (sallallah'u aleyhi ve âlihi ve sellem)’a: “Ey Resulullah, sizi sevmenin belirtisi nedir? diye sorulması üzerine, O hazret eliyle Ali'nin omuzuna vurdu "[17]
18- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
“Ali’yi sevmek iyiliktir, onunla birlikte hiçbir günah zarar vermez; Ali’ye olan düşmanlık ise bir günahtır ki, onunla birlikte hiçbir iyilik fayda vermez ”[18]
19- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
"Cehennem ateşinden kurtuluş, Ali sevgisidir"[19]
20- Peygamber efendimiz şöyle buyurdu:
“Ali'yi sevmek, nifaktan kurtuluştur ”[20]
KAYNAK
[1] - (İbn-i Asakir "Tarih-i Dimaşk" c2, s93; Menakıb-ı Meğazeli s230; el-Müttaki el-Hindi "Muntahab'ul Kenz" c5, s32; el-Hamvini "Feraid es-Simtayn" c1, s291; el-Heysemi "Mecma'üz Zevaid" c 9, s108; el-Müttaki el-Hindi "Kenz' ul Ummal" c6, s154; el-Kunduzi “Yenabi’ül-Meveddet” s 237; İbn-i Hasnevi “Dür Bahr’ül Menakib” s59)
[2] - (et-Tabarani “Mucem el-Kebir” c23, s380, Hadis No: 901; İbn-i Asakir eş-Şafii "Tarih-i Dimaşk" c42, s271, Hadis No: 8801; eş-Şeblenci "Nur'ül Absar" s72; Muhibeddin et-Tabari "Zehair'ul Ukba" s 65; el-Müttaki el-Hindi "Kenz'ul Ummal" c12, Hadis No: 1264; İbn'ül Cevzi "Tezkiret'ül Havas" s28)
[3] - (Hatip el Bağdadi “Tarih-u Bağdad” c13, s32)
[4] - (el-Hamzavi “Meşarik’ul Envar” s122 Mısır bas; Kunduzi “Yenabi’ul- Mevedde” s55)
[5] - (Sahih-i Müslim, c1, s120; Sahih-i Tirmizi c5, s306, Hadis No: 3819; Sünen-i Nisai c8, s117; Müsned-i Ahmet bin Hanbel c1, s95; Ebu Naim el-Asbahani "Hilyet'ül Evliya" c4, s185; el-Müttaki el-Hindi "Kenz'ul Ummal" c2, s598; İbn'ül Cevzi “Tezkiret'ül Havas” s35; İbni Ebil Hadit "Şerhu Nehc' ül Belağa" c8, s119; el-Heysemi "Mecma'üz Zevaid" c9, s133; el-Tabari "Zehair'ul Ukba" s91; İbn-i Abdülbirr “el-İstîab” c3,s1100)
[6] - (Sünen-i Tirmizî, c5, s635 / 3717; İbn-i Esir “Cami-ul Usul” c8, s656 / 6499; Heysemi “Mecma-uz Zevaid” c9, s133)
[7] - (Sahih-i Müslim, c1, s86 / 131, Sünen-i Tirmizî, c5, s643 / 3736; Sünen-i Nesaî, c8, s116 ve 117; Sünen-i İbn-i Mace, c1, s42 / 114; Misbah-us Sünne, c4, s171 / 4763; Tercemet-u Emirulmüminin Ali aleyhisselam min Tarih-i Medinet-i Dimaşk, c2, s190 / 682-685; el-Bidayet-u ve'n Nihaye, c7, s54; al-Askalni “el-İsabe fi Temyiz es-Sahabe” c4, s271; Müsned-i Ahmed bin Hanbel c1, s84, 95 ve 227; Suyuti “Tarih-ul Hulefa” s187)
[8] - (Muhtasar-u Tarih-i Medinet-i Dimaşk / İbn-i Menzur, c17, s375, Dar'ul Fikr-Dimaşk, 1 baskı)
[9] - (El-Müttaki el-Hindi "Kenz'ul Ummal" c6, s158; Süleyman el-Kunduzi "Yenabi' ul Mevedde" s235; Es-Seyyid Murtada Hüseyni "Fedail'ül Hamse min es-Sıhah es-Sitte" c2, s210)
[10] - (Eş-Şeblenci "Nur'ül Absar" s72; Es-Seyyid Murtada Hüseyni "Fedail'ül Hamse min es-Sıhah es-Sitte" c2, s211)
[11] - (İbn-i Asakir “Tercümet-u İmam Ali min Tarih-i Medinet-i Dimaşk” c2, s225/ 730)
[12] -(el-Müttaki el-Hindi "Kenz' ul Ummal" c6, s395 / Menakıb-ı Meğazeli s51 / el-Zehebi "Mizan'ül İtidal" c1, s251 / el-Askalani "Lisan'ül Mizan" c2, s285 / İbn-i Kesir "el-Bidayetü ven-Nihaye" c7, s354 / el-Künci "Kifayet'üt Talib" s319)
[13] - (İbn-i Asakir “Tercümet-u İmam Ali aleyhisselam min Tarih-i Medinet-i Dimaşk” c2, s 224/727)
[14] - (İbn-i Asakir “Tercümet-i İmam Ali aleyhisselam min Tarih-i Medinet-i Dimaşk” c2, s224/728 ve 729)
[15] - (el-Hamvini eş-Şafii "Feraid es-Simtayn" c1, s365 / İbn-i Asakir eş-Şafii "Tarih-i Dimaşk" c2, s224, Hadis No: 729)
[16] - (Sünen-i Tirmizî, c5, s635 / 3717; İbn-i Sabban “İs'af-ur Rağibin” s113; eş-Şeblenci “Nur-ul Ebsar” s88; el-Heysemi “Mecma-uz Zevaid” c9, s132; Tabari “er-Riyad-un Nadire” c3, s242; İbn-i Hacer “Savaik-ul Muhrika” s122; Taberanî de bunu Mu'cem-ul Evset'te Cabir'den tahriç etmiştir, c2, ss391 / 2146)
[17] - (Taberanî “Mu'cem-ul Avsat” c2, s348/2191; Menakıb-ı Harezmî, s77/59)
[18] - (Şeyh Abdurrauf Menavi el-Mısri “Menakıb’is- Seb’in” s239; Mir Seyyid Ali Fakih-i Hemdani eş-Şafii “Meveddet’ul- Kurba”nın 6 Meveddesinde; Taberi “Zehair’ul- Ukba”nın Ehl-i Beyt’in fazileti hakkında nakletmiş olduğu 70 hadisten 59 hadisi)
[19] - (el-Hakim Nişaburi “Müstedrek-u ala's Sahihayn” c2, s 241)
[20] - (El-Münavi "Künuz el-Hakaik" s63)