25) BEDÂ BABI (Bir şeyin ortaya çıkmasıyla onu bilme)
l-(361) ...Zurare b. A'yen, İmam Bakır ve İmam Sadık (aleyhisselâm)'dan birinden şöyle rivayet etmiştir:
«Allah'a yönelik ibadet içinde bedâ[54] gibisi yoktur.»
Hişam b. Salim'in, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)’dan aktardığı rivayette şöyle deniyor: «Allah'ın bedâ gibi ululandığı başka bir amel yoktur.»
2-(362) ... Hişam b. Salim ve Hafs b. el-Buhterî ve başkaları, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)'dan "Allah dilediğini siler, dilediğini yerinde bırakır." (Râ'd, 39) ayetiyle ilgili olarak şu açıklamayı rivayet etmiştir:
«Sabit olandan başkası silinir mi ve olmayandan başkası sabitleştirilir mi?»[55]
3-(363) ...Muhammed b. Müslim, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)'dan şöyle rivayet etmiştir:
«Allah hiçbir peygamber göndermemiştir ki ondan "şu üç hasleti" üzerinde taşıması hususunda söz almış olmasın: Allah'a kul olduğunu ikrar etmek... Allah'ın ortaklarının, benzerlerinin olmadığını ilân etmek. Allah'ın dilediğini öne aldığını ve dilediğini ertelediğini (bedâ'yı) bilmek.»
4-(364) ...Humran, Ebu Cafer (Muhammed Bakır aleyhisselâm)'dan şöyle rivayet etmiştir:
İmam'a "Sonra bir ecel takdir eden O'dur. Bir de O'nun katında belli bir ecel vardır." [56] (En'am, 2) ayetiyle ilgili bir soru sordum.
Dedi ki: «İki ecel vardır. Biri kesin, değişmez ecel, biri de sebeplere bağlı olarak bekletilen eceldir.»
5-(365) ...Malik el-Cühenî şöyle rivayet etmiştir:
"insan (görmez mi?)[57] ... ki, daha önce o hiçbir şey olmadığı halde biz kendisini yaratmışızdır?" (Meryem, 67) ayetinin anlamını sordum.
Buyurdu ki: «Burada insanın ne takdir edildiği ve ne de oluşturulduğu döneme işaret ediliyor.»
Bunun ardından "Gerçekten de insana, zamanın bir çağı gelmişti ki anılır bir şey bile değildi insan." [58] (İnsan, 1) ayetini sordum.
Buyurdu ki: «Burada insanın takdir edildiği; ama henüz anılan bir şey olmadığı dönem kastediliyor.»
6-(366) ...Fudayl b. Yesar şöyle rivayet etmiştir:
Ebu Cafer (Muhammed Bakır aleyhisselâm)'ın şöyle dediğini duydum: «İki türlü ilim vardır. Bir ilim var ki, o Allah katında gizlidir, yarattıklarından hiç kimse bu ilme ulaşamaz. Bir diğer ilmi de meleklerine ve resullerine öğretmiştir. Meleklerine ve resullerine öğrettiği ilim ileride olacaktır. Onu ne kendisi, ne melekleri, ne de resulleri yalanlar. Allah'ın katında gizli olan ilme gelince Allah, ondan dilediğini öne alıp gerçekleştirir, dilediğinin gerçekleşmesini erteler ve dilediğini de yerinde bırakır, sabitleştirir.»
7-(367) ...Fudayl şöyle rivayet etmiştir:
Ebu Cafer (Muhammed Bakır aleyhisselâm)’ın şöyle dediğini duydum: «Bazı şeyler vardır ki bunlar, Allah katında bekletilmektedirler. Allah bunlardan dilediğini öne alıp gerçekleştirir, dilediğini de erteler.»
8-(368) ...Ebu Basir, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)’ın şöyle dediğini rivayet eder:
«Allah'ın iki ilmi vardır: Bir ilim saklıdır, gizlidir. Ondan başka kimse bu ilmi bilemez. Beda işte bundan olur (bu ilmin kapsamına girer).
Bir diğer ilmi de meleklerine, resullerine ve nebilerine öğretmiştir. Biz Ehl-i Beyt İmamları da bu ilmi biliriz.»
9-(369) ...Abdullah b. Sinan, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)’dan şöyle rivayet etmiştir:
«Allah'ın bir şeyi bilmeyip ortaya çıktıktan sonra bilmesi söz konusu olamaz. Bir şey ortaya çıkmadan önce Allah onu bilir.»[59]
10-(370) ...Amr b. Osman el-Cuhenî, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)’dan şöyle rivayet etmiştir:
«Allah için meydana gelen bedâ, kesinlikle onun bilgisizliğinden kaynaklanan bir şey değildir.»
l-(361) ...Zurare b. A'yen, İmam Bakır ve İmam Sadık (aleyhisselâm)'dan birinden şöyle rivayet etmiştir:
«Allah'a yönelik ibadet içinde bedâ[54] gibisi yoktur.»
Hişam b. Salim'in, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)’dan aktardığı rivayette şöyle deniyor: «Allah'ın bedâ gibi ululandığı başka bir amel yoktur.»
2-(362) ... Hişam b. Salim ve Hafs b. el-Buhterî ve başkaları, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)'dan "Allah dilediğini siler, dilediğini yerinde bırakır." (Râ'd, 39) ayetiyle ilgili olarak şu açıklamayı rivayet etmiştir:
«Sabit olandan başkası silinir mi ve olmayandan başkası sabitleştirilir mi?»[55]
3-(363) ...Muhammed b. Müslim, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)'dan şöyle rivayet etmiştir:
«Allah hiçbir peygamber göndermemiştir ki ondan "şu üç hasleti" üzerinde taşıması hususunda söz almış olmasın: Allah'a kul olduğunu ikrar etmek... Allah'ın ortaklarının, benzerlerinin olmadığını ilân etmek. Allah'ın dilediğini öne aldığını ve dilediğini ertelediğini (bedâ'yı) bilmek.»
4-(364) ...Humran, Ebu Cafer (Muhammed Bakır aleyhisselâm)'dan şöyle rivayet etmiştir:
İmam'a "Sonra bir ecel takdir eden O'dur. Bir de O'nun katında belli bir ecel vardır." [56] (En'am, 2) ayetiyle ilgili bir soru sordum.
Dedi ki: «İki ecel vardır. Biri kesin, değişmez ecel, biri de sebeplere bağlı olarak bekletilen eceldir.»
5-(365) ...Malik el-Cühenî şöyle rivayet etmiştir:
"insan (görmez mi?)[57] ... ki, daha önce o hiçbir şey olmadığı halde biz kendisini yaratmışızdır?" (Meryem, 67) ayetinin anlamını sordum.
Buyurdu ki: «Burada insanın ne takdir edildiği ve ne de oluşturulduğu döneme işaret ediliyor.»
Bunun ardından "Gerçekten de insana, zamanın bir çağı gelmişti ki anılır bir şey bile değildi insan." [58] (İnsan, 1) ayetini sordum.
Buyurdu ki: «Burada insanın takdir edildiği; ama henüz anılan bir şey olmadığı dönem kastediliyor.»
6-(366) ...Fudayl b. Yesar şöyle rivayet etmiştir:
Ebu Cafer (Muhammed Bakır aleyhisselâm)'ın şöyle dediğini duydum: «İki türlü ilim vardır. Bir ilim var ki, o Allah katında gizlidir, yarattıklarından hiç kimse bu ilme ulaşamaz. Bir diğer ilmi de meleklerine ve resullerine öğretmiştir. Meleklerine ve resullerine öğrettiği ilim ileride olacaktır. Onu ne kendisi, ne melekleri, ne de resulleri yalanlar. Allah'ın katında gizli olan ilme gelince Allah, ondan dilediğini öne alıp gerçekleştirir, dilediğinin gerçekleşmesini erteler ve dilediğini de yerinde bırakır, sabitleştirir.»
7-(367) ...Fudayl şöyle rivayet etmiştir:
Ebu Cafer (Muhammed Bakır aleyhisselâm)’ın şöyle dediğini duydum: «Bazı şeyler vardır ki bunlar, Allah katında bekletilmektedirler. Allah bunlardan dilediğini öne alıp gerçekleştirir, dilediğini de erteler.»
8-(368) ...Ebu Basir, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)’ın şöyle dediğini rivayet eder:
«Allah'ın iki ilmi vardır: Bir ilim saklıdır, gizlidir. Ondan başka kimse bu ilmi bilemez. Beda işte bundan olur (bu ilmin kapsamına girer).
Bir diğer ilmi de meleklerine, resullerine ve nebilerine öğretmiştir. Biz Ehl-i Beyt İmamları da bu ilmi biliriz.»
9-(369) ...Abdullah b. Sinan, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)’dan şöyle rivayet etmiştir:
«Allah'ın bir şeyi bilmeyip ortaya çıktıktan sonra bilmesi söz konusu olamaz. Bir şey ortaya çıkmadan önce Allah onu bilir.»[59]
10-(370) ...Amr b. Osman el-Cuhenî, Ebu Abdullah (Cafer Sadık aleyhisselâm)’dan şöyle rivayet etmiştir:
«Allah için meydana gelen bedâ, kesinlikle onun bilgisizliğinden kaynaklanan bir şey değildir.»
Yorum