Duyuru

Daraltma
Henüz duyuru yok.

Menzilet hadisi

Daraltma
Bu sabit bir konudur.
X
X
 
  • Filtre
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
yeni gönderiler

    Menzilet hadisi

    BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
    HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
    VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE
    bundan sonra… Allah c.c Efendimizi s.a.a hak din ile göndermiş, Ona kitabı indirmiş ve kitabın açıklamasını da Efendimize s.a.a görevinin bir parçası olarak vermiştir. Şüphesiz ki, din kemale ermiş ve Allahın kitabı ve Rasul Efendimizin s.a.a sünnetinde her şey açıkca bildirilmiştir. Usuliddinden olan imamet de hem Kuranda ve hemde Rasulullah Efendimizin s.a.a sünetinde açıkca bildirilmiş, şühpeye yer bırakılmamıştır. Kuran ayetleri mütevatir ve kesin olduğu gibi imamet hakkında sünnette varid olmuş hadislerde mütevatirdir ve her 2 mezhebin kaynaklarında genişce, sahih bir şekilde rvayet edilmiştir. biz bugün inşaAllah imamet hakkındaki mütevatir hadislerden birini, "Menzilet" hadisini sizlerle paylaşacağız. bu çalışmamızda her zaman olduğu gibi ehli sünnet kardeşlerimizin ve nasibilerin en güvenilir kaynaklarından alıntılar yapacağız. işimizde Allaha tevekkül ediyor ve yanlız Ondan yardım diliyoruz.

    ehli sünnet kardeşlerimizin ve nasibilerin kaynaklarında "Menzilet" hadisi dediğimiz şu hadis mütevatirdir. biz uzunculuk olmasın diye en güvenilir kaynaklardan bir kaçına bakmak ile yetniyoruz:

    أخبرني إسحاق بن موسى بن عبد الله بن موسى بن عبد الله بن يزيد الأنصاري قال حدثنا داود بن كثير الرقي عن محمد بن المنكدر عن سعيد بن المسيب عن سعد رض أن رسول الله قال لعلي أنت مني بمنزلة هارون من موسى إلا انه لا نبي بعدي

    … Sa’d b. Ebî Vakkas’dan rivayet etti: Rasulullah s.a.a Ali’ye şöyle buyurdu: "Bana karşı sen Musa’ya karşı Harun’un durumundasın fakat benden sonra Peygamber gelmeyecektir."

    Buhari, "es-Sahih", Meğazi, hadis 409
    Müslim, "es-Sahih", Sahabenin fazileti, hadis 30 ve 31
    Tirmizi, "Sünen", Menakıb, hadis 3730 ve 3731
    Nesai, "Hasais", hadis 42-60
    ibni Mace, "Sünen", Mukaddime, hadis 115


    görüldüğü gibi, Rasulullah s.a.a imam Ali için Hz. Haruun Hz. Musa -hepsine binlerce selam ve salat olsun- yanındaki tüm makamlarının kendisi yanında sabit olduğunu söylüyor. peki Hz. Harun a.s kimdir? Kuran onun hakkında ne söylüyor?

    قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي وَاجْعَل لِّي وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِي هَارُونَ أَخِي اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي

    (Musa) Rabbim dedi, kalbime genişlik ver. İşimi kolaylaştır. Dilimin bağını çöz de. sözümü (derinliğine) anlasınlar. Âilemden birini vezîr et bana. Kardeşim Hârûn’u. Arka olsun bana, onunla kuvvetlendir beni. İşime ortak et onu.

    Taha suresi 25-30-cu ayetler


    görüldüğü gibi bu ayetlerde Hz. Musa Rabbinden Hz. Harunu kendi işi için ortak, vezir ve yardımcı, arka olarak istiyor. Allah c.c Ona cevaben ise şöyle diyor:

    قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَى

    (Allah c.c) Dedi ki: "Gerçekten de verildi dileğin ey Mûsâ"

    Taha suresi 36-cı ayet


    yani ayetlerden elde ettiğimiz bilgi Hz. Harunun Hz. Musanın veziri, yardımcısı, işinin ortağı olduğudur. Hz. Harun a.s Hz. Musanın a.s veziridir, yani Hz. Musa a.s hariç Hz. Musanın a.s ümmetinden olan her kes için emir sahibidir, emirleri Hz. Musanın emirleri gibidir, itaati farzdır. Rasulullah s.a.a de imam Alinin Hz. Harunun Hz. Musa yanındaki sahip oldğu makamın aynısına kendi yanında sahip olduğunu söylüyor. buna binaen imam Ali a.s:

    1. Rasulullahın s.a.a vezirdir ve Rasulullah s.a.a hariç ümmeti içinde en faziletli, en alim, en bilge, en üstün kişidir. emirlerine itaat edilmesi de farzdır hemde ümmeti Muhammedden olduğunu idda eden her kes için. hatta sahabeler için bile Onun a.s emirleri Rasulullahın s.a.a vezirinin emiriolduğu için kayıtsız şartsız farzdır.
    2. Rasulullahın s.a.a işinin ortağıdır yani bu işte Rasulullahın s.a.a yardımcısıdır ve Rasulün s.a.a tebliğ etmek ile yükümlü olduğu vazifeleri sadece O ve Rasulullah s.a.a yerine getire bilir.

    Rasulullah s.a.a tüm bu konuların aynısının imam Ali a.s için de olduğunu beyan ettikten sonra yanlız peygamberliği istisna etmiştir ki, buda Efendimizin s.a.a son nebi olduğundan dolayıdır.

    #2
    Ynt: "sen benim halifemsin ya Ali"

    geçen yazılarımızda ehli sünnet kardeşlerimizin en güvenilir, en sahih kaynaklarından Menzilet hadisini aktarmıştık. inşaAllah gecelek yazılarımızda da ehli sünnet ulemasının (Kurtubi ve Kadı İyaz) bu hadis hakkında ortaya attıkları şüpheye cevap vereceğiz. Ama şimdilik Menzilet hadisi hakkında ehli sünnet alimi el-Kettaniden bir itiraf:

    ( أَمَا تَرْضَى أَنْ تَكُونَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى )

    "Sen, Harun’un, Musa’nın yanında aldığı yeri, benim yanımda almaktan razı değil misin?"[10]

    Suyûtî (ö. 911/1505) "el-Ezhâr"da bu hadisi şu yollardan getirmiştir:

    1. Ebu Saîd el-Hudrî
    2. Esmâ’ bint. Umeys
    3. Ümmü Seleme
    4. Abdullah ibn Abbâs
    5. Hubşe b. Cünâde
    6. Abdullah ibn Ömer
    7. Hz. Ali
    8. Câbir b. Semure
    9. Berâ’ b. Âzib
    10. Zeyd b. Erkam

    Toplam, 10 kişi.

    (Derim ki Bu hadis, şu yollardan da gelmiştir:

    11. Mâlik ibnu’l-Huveyris
    12. Sa’d b. Ebi Vakkâs
    13. Hz. Ömer

    İbn Asâkir (ö. 1182/1768), bu hadisin geliş yollarını müstakil bir cüz’de toplamıştır. Burada sahabilerin sayısı 20 kadar kimseye ulaşmıştır.

    Şeyh Cesûs, "Şerhu’r-Risâle"de aynen şöyle der: أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى "Sen, Harun’un, Musa’nın yanında aldığı yeri..... " hadisi, mütevatirdir. 20'den fazla sahabiden gelmiştir. İbn Asâkir, bu hadisin geliş yollarını 20 kadar varakada tamamen toplamıştır.

    el-Kettani, "Mütevatir hadisler", Menkıbeler babı


    görüldüğü gibi el-Kettani bu hadisi "mütevatir hadisler" adlı kitabında rivayet etmiş yani mütevatir olduğunu bildirmiştir. şimdi de mütevatir hadisin ne anlama geldiğini öğrenelim:

    Hadîs ilminde mütevâtir, her tabakada Hz. Peygamber s.a.s üzerine yalan söylemeleri aklen mümkün olmayan çok sayıda ravi tarafından görerek veya işiterek rivayet edilen habere (hadîse) denir. Bu tarife göre, şu hadîs mütevâtirdir denildiği zaman o hadîsin Hz. Peygamber s.a.s'in ağzından yalan uydurmalarını aklın kabul etmediği kalabalık denebilecek sayıda sahâbî tarafından Allah Resulünden görülerek veya işitilerek rivayet edilmiş olması, aynı şekilde herbiri ayrı ülkelerden oldukları, sayılan da fazla olduğu için yalan söylemek üzere birleştiklerini aklın kabul etmediği tabiîlerden kalabalık bir grub tarafından sahâbîlerden rivayet edilmesi, onlardan da aynı vasfa sahip kalabalık bir cemaat tarafından nakledilen hadîs olduğu anlaşılır.

    Mütevatir hadis

    Yorum


      #3
      Ynt: Menzilet hadisi: sünni kaynaklarında


      Gördüğünüz videoda Seyyid Kemal Haydari -Allah Onu korusun- ehli sünnet alimlerinden ibni Ebu Asimin "Kitab es-Sünne" adlı kitabından şu hadisi aktarıyor:

      أما ترضى أن تكون مني بمنزلة هارون من موسى إلا أنك لست بنبي ثم قال أنت خليفتي يعني في كل مؤمن من بعدي
      Rasulullah s.a.a Aliye şöyle buyurdu: "senin bana nisbet’in, Harun’un Musa’ya nisbeti gibidir; yalnız benden sonra Peygamber gelmeyecektir, sen benden sonra tüm müminlere halifemsin"

      Seyyid Kemal Haydari daha sonra hadis hakkında nasibi muhaddis el-Elbaninin "hasen" hükmünü gösteriyor. Biz bu hadisi başka ehli sünnet kaynaklarından da bulduk ve onları buraya ekleyeceğiz:




      esimde gördüğünüz ehli sünnet alimi, Hanbeli mezhebinin imamı Ahmed b. Hanbelin "Müsned" adlı kitabının 3/331-ci sayfasıdır. İşaretlenmiş yerde 3062 ve 3063 numaralı hadislerde aynı yukarıdaki hadis tekrarlanıyor o yüzden tekrar yazmaya gerek görmüyoruz. Yine bu hadis şu ehli sünnet kaynaklarında geçiyor:

      Ahmed b. Hanbel, "Fedail es-Sahabe", 2/684, hadis 1168
      Nesai, "Sünen el-Kubra", 5/112, hadis 8409
      Hakim en-Nişaburi, "Müstedrek", 4/229
      el-Elbani, "Zilal cenne", hadis 1188 ve 1351

      hadisin sıhhati:

      tüm ehli sünnet ve nasibi alimleri hadisin sahih olduğunu söylemişlerdir. Şimdi yukarıdaki kaynakları tahkik etmiş ve hadis hakkında sahih hükmünü vermiş olan ehli sünnet alimlerini aktarıyoruz:

      1. Ahmed Muhammed Şakir: Ahmed b. Hanbelin yukarıda resmini aktardığımız "Müsned" adlı kitabını tahkik etmiştir, hadisten hemen sonra resimde de işaretlediği gibi diyor ki:

      إسناده صحيح
      isnadı sahih

      2. Vasiullah Muhammed b. Abbas: Ahmed b. Hanbelin "Fedail es-Sahabe" adlı kitabını tahkik etmiştir, hadisten sonra not düşerek diyor ki:

      إسناده صحيح
      isnadı sahih

      3. Hakim en-Niaburi: Hakim hadisi aktardıktan sonra kendisi not düşüerek diyor ki:

      هذا حديث صحيح الإٍسناد
      Bu hadisin isnadı sahihtir

      4. ez-Zehebi: Hakim en-Nişaburinin "Müstedrek" adlı kitabına yazdığı Telhisde diyor ki:

      صحيح
      sahih

      5. el-Elbani: el-Elbani bu hadisin hasen olduğunu (yukarıda eklediğimiz videoda) ibni Ebu Asimin "Kitab es-Sünne" adlı eserinin tahkikinde söylemiştir ve yine kendisi "Zilal cenne" adlı kitabında hadisi aktardıktan sonra diyor:

      إسناده حسن
      İsnadı Hasen

      kaynak: Velayet

      Yorum


        #4
        Ynt: Menzilet hadisi: sünni kaynaklarında

        Allah razı olsun
        Gönülleriniz bir olmadıktan sonra sayıca çok olmanızın bir anlamı yoktur
        İmam Ali (a.s)

        Yorum


          #5
          Ynt: Menzilet hadisi: sünni kaynaklarında

          tüm ümmeti Velayetten inşaAllah.

          Yorum

          YUKARI ÇIK
          Çalışıyor...
          X