HUVE'L AZİZ
SELAM OLSUN ALLAH'IN HABİBİNE VE TEMİZ PAK KILDIĞI EHL-İ BEYTE
Fuat Karabulut'un Süfyan bin Üyeyne ve Hadis İlmindeki Yeri adlı doktora tezini okurken ilginç bir kaç bilgiye rastladım. Şöyle beyan ediyor sayın Karabulut
İbn Adiyy, Sufyan b. Uyeyne’ye Şiilik isnadında bulunmakta ve Abdurrezzak’ın tercüme-i halini verirken şöyle bir bilgi vermektedir: “İbn Uyeyne bir hadisi nakletti de, kendisine; “bu hadiste (hadisin senedinde) Osman yok muydu?” denilince, O da: “Evet, fakat ben Kûfe’nin çocuğuyum, onun için de onu zikretmedim” cevabını vermiştir.
Sonrasında da şöyle beyan ediyor.
Muhsin el-Emîn “A’yanu’ş-Şia’” adlı eserinde İbn Uyeyne’den bahsederken şöyle demektedir:
“eş-Şeyh el-Keşşî’nin ricalında, Sufyan b. Uyeyne el-Hilalî, es-Sadık’ın (Ca’fer es-Sadık) ashabı arasında sayılmaktadır. Sufyan b. Uyeyne, es-Sadık’a ulaşmış ve ondan hadis rivayet etmiştir. Ancak İbn Davud şöyle der: “ İbn Uyeyne bizim ashabımızdan da değildir, düşmanlarımızdan da değildir.” İlginç olan şudur ki, İbn Davud kitabının baş tarafında el-Keşşî’den naklen onu methedilenler arasında sayarken, başka bir yerde ise zayıf raviler arasında saymakta ve; “O, ne ashabımızdandır ne de düşmanlarımızdandır” demektedir. Sonra da Tehzib’den naklen yukarıdaki rivayeti vermektedir.
Sufyan b. Uyeyne, hem el-Keşşî’nin ricalında, hem el-Mamekanî’nin ricalında ve hem de en-Necaşî’nin ricalında yer almaktadır. Ayrıca Sufyan b. Uyeyne, Şiî müfessirler arasında sayılmakta ve kendisinin “el-Cevabâtu’l-Kur’an” adlı bir tefsirinin bulunduğu bildirilmektedir.
SELAM OLSUN ALLAH'IN HABİBİNE VE TEMİZ PAK KILDIĞI EHL-İ BEYTE
Fuat Karabulut'un Süfyan bin Üyeyne ve Hadis İlmindeki Yeri adlı doktora tezini okurken ilginç bir kaç bilgiye rastladım. Şöyle beyan ediyor sayın Karabulut
İbn Adiyy, Sufyan b. Uyeyne’ye Şiilik isnadında bulunmakta ve Abdurrezzak’ın tercüme-i halini verirken şöyle bir bilgi vermektedir: “İbn Uyeyne bir hadisi nakletti de, kendisine; “bu hadiste (hadisin senedinde) Osman yok muydu?” denilince, O da: “Evet, fakat ben Kûfe’nin çocuğuyum, onun için de onu zikretmedim” cevabını vermiştir.
Sonrasında da şöyle beyan ediyor.
Muhsin el-Emîn “A’yanu’ş-Şia’” adlı eserinde İbn Uyeyne’den bahsederken şöyle demektedir:
“eş-Şeyh el-Keşşî’nin ricalında, Sufyan b. Uyeyne el-Hilalî, es-Sadık’ın (Ca’fer es-Sadık) ashabı arasında sayılmaktadır. Sufyan b. Uyeyne, es-Sadık’a ulaşmış ve ondan hadis rivayet etmiştir. Ancak İbn Davud şöyle der: “ İbn Uyeyne bizim ashabımızdan da değildir, düşmanlarımızdan da değildir.” İlginç olan şudur ki, İbn Davud kitabının baş tarafında el-Keşşî’den naklen onu methedilenler arasında sayarken, başka bir yerde ise zayıf raviler arasında saymakta ve; “O, ne ashabımızdandır ne de düşmanlarımızdandır” demektedir. Sonra da Tehzib’den naklen yukarıdaki rivayeti vermektedir.
Sufyan b. Uyeyne, hem el-Keşşî’nin ricalında, hem el-Mamekanî’nin ricalında ve hem de en-Necaşî’nin ricalında yer almaktadır. Ayrıca Sufyan b. Uyeyne, Şiî müfessirler arasında sayılmakta ve kendisinin “el-Cevabâtu’l-Kur’an” adlı bir tefsirinin bulunduğu bildirilmektedir.
Yorum