BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE
hadis ve hadis ilimleri konusunda cahil olan, hadisten anlamayan kimseler Sikatul İslam (İslam'ın güvenci) Kuleyni r.a'ı tenkid etmeğe çalışarak onun "el-Kafi" kitabında rivayet ettiği hadislerin çoğunluğunun olduğunu söylemektedirler. bazı kimseler ise hadislerin çoğunluğunun zayıf olduğu kanaatinden yola çıkarak Sikatul İslam (İslam'ın güvenci)'nin hadis ilimlerini bilmediği iddasında bulunmaktadırlar. bu cahillerden birisi diyor ki:
"el-Kafi" şia mezhebinin en sahih ve Kur'an'dan sonra en değerli kitabıdır. bu kitap hakkında şia muhaddis Nuri et-Tabersi şöyle demiştir: "el-Kafi 4 kitap arasında güneşin yıldızlar arasında olduğu gibidir." (bkz: "Müstedrekul Vesail", 3/532) Şeyh Müfid kitap hakkında diyor ki: "el-Kafı Şiî kitapların en üstünü ve en faydalısıdır." (bkz: "Mukaddimetul Kafi", sayfa 26) Feyz el-Kaşani de der ki: "el-Kafi Şii kitaplarının en şereflisi ve en sahihidir." (bkz: "Mukaddimetul Kafi", sayfa 27) Şii alimlerin itiraf ettiği gibi bu kitapta bulunan 16000 (16 bin) hadisten sadece 5072-i sahihtir ki, bu da kitabın sadece 3/1-dir. (bkz: "Luluetu'l-Bahreyn, sayfa 394; "Kulliyyetu fi ilmur-rical”, sayfa 357) Bu şiilerin en değerli kitabının durumudur, diğer kitapları hakkında artık siz düşünün!!!
1. öncelikle muteber hadisler sadece sahih hadislerle sınırlı değildir. bu cahil nasibinin aktardığı istatistğe göre "el-Kafi"de 1118 hadis muvassak, 312 hadis kavi ve 144 hadis ise hasen derecesindedir.
2. bu istatistik Allame Meclisi r.a'ın "el-Kafi" şerhinde vardığı sonuçtur, standart bir ölçü değildir. Allame Meclisi r.a'ın "Miratul Ukul" adlı şerhi faydalı ve güzel bir çalışma olmakla birlikte hatalarda mevcuttur. mesela Allame Meclisi r.a "el-Kafi"de Ali b. İbrahim --> babası --> Nevfeli --> Sekuni senedi ile rivayet edilmiş tüm hadisleri zayıf saymaktadır oysa bu kesin bir hatadır ve bu isnad sahihtir (bkz: Şeyh ed-Daveri h.a'ın sitesi, 65-ci soru cevap). yani (mesela) eğer "el-Kafi"de bu sened ile 300 hadis rivayet edilmişse Allame Meclisi r.a'ın hatası sonucunda 300 hadisin hepsi zayıf sayılmıştır.
3. "el-Kafi"de öyle hadisler vardır ki, onların senedleri zayıf olmasına rağmen o hadisler ya "el-Kafi"nin başka bir yerinde yahutta başka bir kitapta sahih sened ile rivayet edilmiştir. örneğin, Kuleyni r.a "el-Kafi"de şöyle rivayet etmektedir:
- [li]علي بن محمد، عمن ذكره، عن محمد بن أحمد العلوي، عن داود بن القاسم قال: سمعت أبا الحسن (عليه السلام) يقول: الخلف من بعدي الحسن، فكيف لكم بالخلف من بعد الخلف؟ فقلت: ولم جعلني الله فداك؟ فقال: إنكم لا ترون شخصه ولا يحل لكم ذكره باسمه، فقلت: فكيف نذكره؟ فقال: قولوا: الحجة من آل محمد (عليهم السلام)
Ali b. Muhammed bana kendisine rivayet edenlerden, onlar Muhammed b. Ahmed el-Alevi'den, o da Davud b. Kasım'dan anlattı, dedi ki: Ebul Hasan (imam Ali en-Naki a.s)’ın şöyle dediğini duydum: «Benden sonra benim yerime imam olarak geçecek kişi Hasan'dır. Haleften sonraki halefe gelince haliniz nice olacak?» Dedim ki: "Niçin, kurban olduğum?" Buyurdu ki: «Çünkü siz onun şahsını görmeyeceksiniz ve onu adıyla anmanızda size helâl olmayacaktır.» dedim ki: "O halde onu nasıl anacağız?" imam a.s dedi ki: «Ona Muhammed s.a.a'in ailesinden bir hüccet deyin.»
Kuleyni r.a, "el-Kafi", 1/328, Hüccet kitabı, bab 75, hadis 13[/li]
görüldüğü gibi bu hadisin senedinde "kendisine rivayet edenler" ifadesi vardır ki, bu hadisi zayıf hadisin kısımlarından olan mürsel konumuna düşürmektedir. ama bununla birlikte aynı hadisi Şeyh Saduk r.a "Kemaliddin", 2/354-355, bab 37, hadis 4'de başka bir sened ile rivayet etmiştir ki, onun senedindeki tüm raviler sika (güvenilir) ve isnadı da muttasıldır, yani hadis sahih'tir.
bu gibi hadislerden bazılarını görmeniz için link bırakıyorum:
4. bazı hadislerin senedinin zayıf olması ve metninin de başka bir sened ile rivayet edilmemiş olması ama bununla birlikte hadisin hüccet (delil) olması mümkündür. çünkü hadisin muteberliği sadece hadisin senedinin sahih olması ile sınırlı değildir, aksine zayıf sened ile varid olan hadisin karine ve şöhretten dolayı muteber olması mümkündür. bu konuda geniş bilgi için bkz: Şeyh Ali ez-Zevvad, "Zayıf hadisler hakkında Risale"
velhamdulillahi Rabbil alemin.
Yorum