Ynt: SIRRI SALAT - Namazın sırrı ...
Bilmek gerekir ki niyet, ibadetin kemal suretinin kendisiyle olduğu kalbî vazifelerin en önemlilerindenjiir. Ve onun amellerin suretine nisbeti, bâtının zahire, ruhun bedene ve kalbin kalıba nisbeti gibidir.
Ve avam üzerindeki vazifelerin en önemlisi ve şartların en ağırı, onun ihlasla yapılmış olmasıdır. Pek az niyet gerçek ihlasa sahip olabilmektedir. Hatta mutlak hulûs, en kâmil evliyanın en yüce derecelerindendir. Zira ihlas, amelî, Hakk'tan gayrisinin karışmasından mutlak olarak tasfiye etmekten ibarettir.
Bu, avamın ibadetinde, riya, kibir ve iftihar kabilinden olan açık ve gizli şirkten tasfiye etmektir: "Dikkat edin, halis din yalnızca Allah'a aittir." (139).
Havassın ibadetinde, onların meslekinde şirk sayılan umma ve korkmanın karışmasından tasfiye etmektir.
Ashab-ı kulübün ibadetinde, ehl-i ma'rifet meslekinde en azîm şirk ve en büyük küfür sayılan enaniyyet ve inniyyetin karışmasını tasfiye etmekten ibarettir: "Putların anası, nefs putunuzdur." (140).
Kemale ermişlerin ibadetinde, ubudiyyet ve ibadeti, hatta varlığı görmenin karışmasını tasfiye etmekten ibarettir. Nitekim îmam (O'na selam olsun) şöyle buyurmuştur: "Kalb-i selim, Hakk'la mülakaat eden ve bunda hiç kimseyi Hakk'la eşit kılmayandır." (34).
Şu halde, sâlik-i ilallah kendi hatlarının fark'ına, hatta kendisine ve aleme ayak bastığında, kendisini, başka sini ve başkalığı görmekten halis kılar;
kalbinde Hakk'tan başkasına yer bulunmaz; velayet eliyle beytullahı putlardan temizler ve şeytanın tasarrufundan kurtarır; dini, ameli, bâtını ve zahiri Hakk için halis olur. İşte Hakk Teala böyle bir dini tercih buyurmuştur: "İçinde şüphe veya şirk bulunan bütün kalpler sakıttır."
139) Zümer3.
140) Putları anası nefs putunuzdur/O putun yılan ve bu putun ejderha olmasından. Mesnevi, Birinci Defter, Sh.22.
Bilmek gerekir ki niyet, ibadetin kemal suretinin kendisiyle olduğu kalbî vazifelerin en önemlilerindenjiir. Ve onun amellerin suretine nisbeti, bâtının zahire, ruhun bedene ve kalbin kalıba nisbeti gibidir.
Ve avam üzerindeki vazifelerin en önemlisi ve şartların en ağırı, onun ihlasla yapılmış olmasıdır. Pek az niyet gerçek ihlasa sahip olabilmektedir. Hatta mutlak hulûs, en kâmil evliyanın en yüce derecelerindendir. Zira ihlas, amelî, Hakk'tan gayrisinin karışmasından mutlak olarak tasfiye etmekten ibarettir.
Bu, avamın ibadetinde, riya, kibir ve iftihar kabilinden olan açık ve gizli şirkten tasfiye etmektir: "Dikkat edin, halis din yalnızca Allah'a aittir." (139).
Havassın ibadetinde, onların meslekinde şirk sayılan umma ve korkmanın karışmasından tasfiye etmektir.
Ashab-ı kulübün ibadetinde, ehl-i ma'rifet meslekinde en azîm şirk ve en büyük küfür sayılan enaniyyet ve inniyyetin karışmasını tasfiye etmekten ibarettir: "Putların anası, nefs putunuzdur." (140).
Kemale ermişlerin ibadetinde, ubudiyyet ve ibadeti, hatta varlığı görmenin karışmasını tasfiye etmekten ibarettir. Nitekim îmam (O'na selam olsun) şöyle buyurmuştur: "Kalb-i selim, Hakk'la mülakaat eden ve bunda hiç kimseyi Hakk'la eşit kılmayandır." (34).
Şu halde, sâlik-i ilallah kendi hatlarının fark'ına, hatta kendisine ve aleme ayak bastığında, kendisini, başka sini ve başkalığı görmekten halis kılar;
kalbinde Hakk'tan başkasına yer bulunmaz; velayet eliyle beytullahı putlardan temizler ve şeytanın tasarrufundan kurtarır; dini, ameli, bâtını ve zahiri Hakk için halis olur. İşte Hakk Teala böyle bir dini tercih buyurmuştur: "İçinde şüphe veya şirk bulunan bütün kalpler sakıttır."
139) Zümer3.
140) Putları anası nefs putunuzdur/O putun yılan ve bu putun ejderha olmasından. Mesnevi, Birinci Defter, Sh.22.
Yorum