Duyuru

Daraltma
Henüz duyuru yok.

Geçici Evlilik

Daraltma
X
 
  • Filtre
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
yeni gönderiler

    Geçici Evlilik

    İslamda Kadın Hakları İsimli eserinden

    Ülkemizin resmi mezhebi olan Caferi mezhebi açısından İslam'ın nurlu kanunlarından biri de evliliğin geçici ve sürekli olmak üzere iki şekilde gerçekleşebilmesidir. Geçici ve sürekli evlilik dünyanın çoğu yerinde birdir. Aralarındaki fark kadın ve erkeğin geçici olarak evlenmeyi kararlaştırmaları ve belirtilen zaman geçince de istedikleri takdirde uzatabilmeleri, istemedikleri takdirde ise birbirlerinden ayrılmalarıdır. Ayrıca istedikleri şartları ileri sürme hususunda daha büyük bir özgürlüğe sahiptirler. Yani sürekli evlilikte kadının sağlık, giyecek ve yiyeceklerini karşılamak zorunda olan erkek geçici evlilikte bu yükümlülükten kurtulabilir ve sorumluluğunu azaltabilir. Kadın da sürekli evlilikte eşini evin reisi kabul edip aile maslahatları çerçevesinde itaat etmesi gerekirken, geçici evlilikte aralarında kararlaştırdıkları anlaşmaya bağlıdır. İki evliliğin en büyük farkı; geçici evliliğin kayıt ve şartlar açısından daha özgür olmasıdır. Yani her iki tarafın irade ve anlaşmasına bağlıdır.



    Sürekli evlilik eşler için daha fazla teklif ve sorumluluk getirmektedir. Bu yüzden daha yeni buluğa ermiş genç kız ve erkeğin sürekli evliliğe hazırlıklı olması mümkün değildir. Asrımızın özelliklerinden biri de doğal erginlik ile sosyal erginlik ve aile teşkili gücü arasındaki aralığı arttırmasıdır. Ergenlik çağına erişmiş ve cinsel buhran içinde olan bir genç sürekli evlilik teklifini reddeder. Zira eşlerin birbirine karşı görevlerini ve çocuklarına karşı sorumlu¬luğunu yerine getirmeye kadir değildir.Tabiat ve içgüdüye karşı ne yapmalıyız? "Biz on altı veya on sekiz yaşlarında evlenemiyoruz" diye tabiat ergenlik çağımızı erteler mi? Veya tahsilimiz bitmediği İçin cinsel içgüdülerimiz bizden el çeker mi? Acaba gençler, sürekli bir evlilik imkânlarına kavuşuncaya kadar geçici bir ruhbanlık hayatı yaşamak isterler mi? Eğer böyle bir genç varsa da tabiat, bugün psikanalizde ortaya çıkarılan cinsel içgüdü¬lerin bastırılması neticesinde insanda vücuda gelen tehlikeli ruhsal bozuklukları ortadan kaldırabilir mi? O halde iki yol vardır; birincisi, gençleri kendi haline bırakalım da bir erkek çocuk yüzlerce kızdan faydalansın ve bir kız da onlarca erkekle meşru olmayan ilişkiler içine girsin. Yani, pratik olarak cinsel komünizm yaşansın. Kadın ve erkek eşit sayıldığından ve insan hakları bildirgesini kabul ettiğimizden çökerlerse ikisi birlikte çökecek ve uçuruma birlikte yuvar1anacaklardır. Acaba, böyle sınırsız ilişkiler içindeki kız ve erkek sürekli bir evlilik sonrası, ailenin erkeği ve evin kadını olabilirler mi? İkinci yol ise; geçici evliliktir ki, bu da bir yere kadar kadını sınırlı tutmaktadır. Kadın bir anda iki kişinin eşi olamamaktadır. Her kadın bir erkekle olabilmektedir. Artık geçici ruhbanlık ve ruhsal bunalımlar da söz konusu olmadığı gibi cinsel kominizim uçurumuna da düşülmemektedir. Birbiriyle daimi evlenmek isteyen ama tam bir güven elde edemeyen gençler de deneme bir evlilik olarak geçici bir süre birbirleriyle evlenebilmektedirler. Eğer güven kazanabilirlerse devam ettirirler, aksi taktirde ayrılırlar.



    Bertrand Russell "Ahlak ve Evlilik" kitabında şöyle diyor: "Doğru düşünecek olursak fahişelerin gerçekte aile yuvamızın sağlığını, kızlarımız ve kadınlarımızın iffetini koruyan bir unsur olduğu anlaşılır."



    Evlenemeyen kadın ve erkekler tehlikesine karşı Batının önerdiği formül budur! Acaba bu Batılı formüle uyulur ve bir avuç zavallı kadın bu sosyal görevi yerine getirmek için ayrılırsa, kadının gerçek makam ve haysiyetini korumuş ve insan hakları bildirgesine uymuş mu olacağız?



    Elbette bu kanun(geçici evlilik) bir doğu mirası olduğu için bu kadar ilgisizliğe duçar olmuştur. Eğer bu kanun Batının armağanı olsaydı hiç kuşkusuz bugün artarda seminerler ve konferanslar düzenlenecek ve bunun kimlere faydalı olduğu, 20.asrın ikinci yarısını geride bıraktığımız bir dönemde evliliği daimi nikâhla kısıtlamanın çağın şartlarına uygun olmayacağı, günümüz neslinin bunca bağımlılıklar getiren daimi nikâh boyunduruğuna girmesinin düşünülmeyeceği, bu neslin serbest yaşama ve hür olmayı istediği, bütün hudut ve şartları bizzat tercih ve tespit hakkına sahip olduğu ve geçici nikâhtan başka bir evliliği kabulünün söz konusu edilemeyeceği yolunda propagandalar yapılacaktı. Elbette geçici nikâhın, birtakım kusur ve bozuklukları olacağını söyleyenler de vardır ve bunlara sırasıyla değinmenin faydası olacağı kanaatindeyim.



    Şehit Mutahhari olası itirazları da “itirazlar” başlığı altında bir araya toplayarak şöyle şöyle cevaplamıştır:

    #2
    Ynt: Geçici Evlilik

    İtirazlar

    “Evlilik sağlam ve kalıcı bir temel üzerine oturtulmalıdır ve eşler kendilerini birbirine ait görmelidir. Hâlbuki geçici evlilikte, eşler arasında sağlam bir bağ kurulamaz.”Bu itiraz, geçici evliliği daimi evliliğin yerine geçirmek istediğimiz takdirde söz konusudur. Şüphesiz ki, daimi evlilik yapabilen gençler geçici bir şeyle uğraşmaz. Aslında geçici evlilik, daimi evliliğin her şart ve hallerde insanın ihtiyaçlarını temin edemediği sebebiyle teşri edilmiştir.

    “Şii olan İranlı kız ve kadınlar tarafından bile kabul görmemiştir ve hatta bunu kendilerini bir küçümseme ve hakaret olarak algılamışlardır.”

    Buna da cevap olarak demek gerekir ki, bu nefretin nedeni şehvetperest erkeklerin bundan su-i istifade etmesidir. Ayrıca geçici evliliğin de daimi evlilik gibi kabul görmesi beklenemez.“Geçici nikâh kadının haysiyet ve saygınlığına aykırıdır. Zira bu da bir nevi insan satmaktır.”Biz mihir hususunda daha sonra konuşacağız. Kendi iradesiyle geçici evlilik yapan bir kadın asla kiralık insan değildir. Kiralık kadın tanımak isterseniz, filim şirketlerine bir başvurun ve kiralık kadın nedir orada görün. Zavallı kadın para kazanmak için neler yapmaktadır? Uzun bir müddet tecrübeli uzmanların gözetiminde cinsel tahrik sırlarını öğrenmektedir ki beden, ruh ve şahsiyetini kapitalist bir şirketin iradesine teslim etsin ve o şirket için daha fazla müşteri kazandırabilsin. Kiralık kadınlar büyük şirketlerin uşaklığını yapan mankenlerdir. Şeref ve izzetini patronların hırs ve tamahının artmasına aracı kılmaktadır.Bugün Batı'da kadının güzelliği, çekiciliği, cinselliği, sesi, sanatı, inisiyatifi, ruhu, bedeni ve bilahare şahsiyetinin Avrupalı ve Amerikalı kapitalistlerin hizmetinde kullanıldığını bilmeyen var mı? Acaba kadının erkeklerin aleti olmasını önleyen, kadını erkeklere esaretten kurtaran ve onları bu hususta bilinçlendiren İslam mı kadının makamını düşürmüştür, yoksa yirminci asrın ikinci yarısındaki Avrupa mı?Kadın bir gün uyanır ve yirminci yüzyıl insanının kendine kurduğu tuzakları fark ederse bütün bu tuzakların aleyhine kıyam edecek, baş kaldıracaktır. O gün gerçek kurtarıcısının da İslam olduğunu onaylayacaktır ve elbette ki bu beklenen gün uzak da değildir.

    Şehit Mutahhari, geçici evliliğin uygulamaya konulduğu durumda imkanı müsait olan insanların bir çok kadınla hayatını yaşayarak bir haremlik ortamının doğabileceği hususuyla ilgili de şöyle der:

    Yorum


      #3
      Ynt: Geçici Evlilik

      Geçici Evlilik ve Haremlik

      Bu olayı incelemek için haremliğin toplumsal nedenlerini incelemek gerekir. Haremlik meselesi iki nedenin sonucu konumundadır. Haremliğin ilk nedeni kadının takva ve iffetidir. Diğer neden ise toplumsal adaletin olmayışıdır. Toplumsal adalet olmayınca birisi nimet denizinde yüzerken biri de yoksulluk, iflas ve sefalet gemisine müptela olur. Toplum iffetli ve kadın takvalı olursa, daimi veya geçici olsun evlilik ocağı dışında cinsel istifade söz konusu olamaz. Ama kadın iffetli olmazsa ve önüne çıkan erkekle ilişki kurarsa, asla erkekler masraflı haremlik kurma zahmetine katlanmaz ve bu geniş teşkilatı kurma cesaretini gösteremez. Öte yandan sosyal ve toplumsal adalet sağlanırsa ve her yetişkin insan, en doğal insani hakkından, yani evlenmek nimetinden istifade edebilirse yine haremlik olayı asla vücuda gelemez. . Bugünkü dünya, haremlik olayına güya karşı çıkmaktadır ve bunun nedenlerini ortadan kaldırdığını sanmaktadır, ama hangi nedenini? Toplumsal adaletsizliği.?.. Hayır, başka bir şey yapmıştır. Birinci etkeni, yani kadının takva ve iffetini ortadan kaldırmıştır. Bu yolla, erkeğe en büyük hizmet etmiştir. Kadının takva ve iffeti, kadına değer verildiği oranda erkek için bir engel teşkil etmektedir. Bugünkü dünya, erkeği öyle bir hale getirmiştir ki, haremlik teşkil etmeye ihtiyacı da kalmamıştır. Bu asrın insanı için Batı medeniyetinin bereketi sayesinde her yer haremlik olmuştur. Bu asrın insanı için bir otomobil ve para sahibi olmakla her türlü ayyaşlık imkânı hazırlanmış durumundadır. Öyle bir ayyaşlık ki, Harun Reşit rüyasında bile görmemiştir. O halde dünün ve bugünün galibinin ve mağlubunun kim olduğu da bellidir. Ne yazık ki, hem dün ve hem de bugün, mağlup olan yine o iyimser ve saf varlık, yani kadın olmuştur.

      Yorum


        #4
        Ynt: Geçici Evlilik

        Şehit Mutahhari, geçici evliliğin Hz. Peygamber (s.a.a)zamanında var olduğunu ve daha sonra birtakım maslahatlara binaen kaldırıldığını şöyle izah eder:



        Geçici evlilik, Hz. Muhammed zamanında oldukça yaygın bir evlilikti, ikinci halife zamanında siyasi bir takım nedenlerden dolayı yasaklandıysa da Hz. Ali zamanında yeniden yaygınlaştı. Elbette evli erkekler için değil, daimi olarak evlenemeyen veya eşlerinden uzakta yaşayanlar için söz konusuydu.



        Resulullah'tan nakledilen birçok rivayette kızlara, kendi kaderini tayin etme hakkı tanınmıştır. Hâlbuki o zamanlar babalar daha doğmadan kızlarını evlendiriyor veya kızlarını birbiriyle değiştiriyorlardı. Evlerinde kızı olan iki kişi kızlarını birbiriyle değiştirerek bir diğerinin mihriyesi karar kılıyor ve bir diğerinin babasına ait sayılıyordu. İslam bütün bu adetleri ortadan kaldırdı ve kadına kendi kaderini tayin etme hakkını verdi. Peygamber kendi kızını bile eş seçme hususunda serbest bıraktı. Hz. Ali, Peygamberden kızı Fatma’yı istemeye gelince Peygamber hemen olayı kızına iletti, Hz. Fatma da sukut ederek rızayetini bildirmişti.



        Mutahhari, yüce İslam dininin kadınlara vermiş olduğu özgürlük ve bağımsızlık hususunda da şöyle der :




        İslam kadına hürriyet, şahsiyet, fikri bağımsızlık ve görüş belirtme özgürlüğü veren ve kadının doğal haklarını resmen tanıyan bir dindir.

        İslam ile Batı ve Batıcıların kadın haklarına bakışında iki temel farklılık vardır. Birincisi kadın ve erkeğin psikolojisi açısından... İkincisi ise; İslam, kadınları insani haklarıyla tanıştırıp, onlara şahsiyet, hürriyet ve bağımsızlık vermekle birlikte, asla onları erkeğe karşı isyancı ve kötümser kılmadı. Bu yüzden İslami kadın hareketinin çehresi beyazdır; siyah, kırmızı, mavi ve menekşe değil.


        İslam, kızlar nezdinde babanın ve kadınlar nezdinde erkeklerin saygınlığını yok etmedi ve ailenin temelini sarsmadı. Bu yüzden, okyanusların ötesinden gelen, "Aile ocağı söndü, babanın itibarı gitti, bunca fesada karşı ne yapmalıyız, meşru olmayan çocuklara ne yapalım, annelerin temizliği yok oldu!" feryadına da şahit ve muhatap değildir.



        Bizim ülkemizde de kadın hareketine ihtiyaç vardır, ama İslami beyaz hareket; Avrupai siyah hareket değil. İlk etapta İslam adını taşıyan bir toplumda hangi ölçüde İslami ilkelerin icra edildiğini derinlemesine inceleyecek bir hareket… Yani, dünyaca beğenilen ve mantıklı olduğu gibi aynı zamanda da 14 asırlık felsefesinden kaynaklanan bir hareket. Aynı zamanda Batıya da dilencilik elini de uzatmayan bir hareket.



        Şehit Mutahhari, kadının aile birimini oluşturmada babasının iznini alması gerektiği hususunda, bu durumun kadına asla bir eksiklik olmadığı ve özgürlüğüne zarar vermediği konusunu ise şöyle izah eder:

        Yorum


          #5
          Ynt: Geçici Evlilik

          Babanın İzni


          Babanın mutlak irade sahibi olmadığı ve kızını istemediği halde, birine veremeyeceği meselesi önemli bir mesele değildir. Bu mesele daha çok babanın kızı üzerindeki velayeti açısından söz konusu edilmektedir. Acaba bakire bir kız, evlenirken babasının iznini de almalı mı yoksa almamalı mı? İslam açısından kesin olan husus tarafların cismi ve akli erginliğidir. Hiç kimsenin buna müdahale hakkı yoktur. Ama babanın izni evliliğin sıhhat şartıdır. Zira erkek şehvetin kölesi, kadın ise muhabbetin esiridir. Bunu bütün psikologlar kabul etmektedir ki, erkeği mahveden şehvettir, kadını ise muhabbet, sefa, vefa ve aşk. Kadın erkeğin ağzından duyduğu her şeye inanmaktadır. Erkekleri daha tanımayan bakire bir kız, muhabbet nağmelerine kolayca inanır. Bu yüzden babanın izni, bakire kızla evliliğin sıhhat şartıdır, ama dul kadınlar için böyle değildir. Bu olayın kadının fikri ve akli erginliğe erememesi ile bir ilişkisi yoktur
          .
          Şehit Mutahhari, İslam dininin zamanın gereklerine cevap veremediği ve başta kadın hakları olmak üzere toplumsal ilerlemelerin karşısında engel teşkil ettiği iddiasında bulunan kimi aydın müsveddelerine şöyle bir cevabı olmuştur:

          Yorum


            #6
            Ynt: Geçici Evlilik

            İslam ve Zamanın Gerekleri


            Din ve ilerleme konusu, Müslümanlardan daha çok diğer dinlerin taraflarınca da tartışılan konulardandır. Dünyadaki bir çok aydınlar, ilerlemeye karşı olduğunu sandıkları için dini terk etmişlerdir. Dindarlığın pasiflik ve durgunluk olduğunu sanmışlar ve İslam'ın harekete karşı olduğunu zannetmişlerdir. Onlara göre din, mevcut suretleri ve şekilleri korumayı öngören monoton inanç manzumesidir. Hindistan başbakanı Nehru da dinden durgunluğu sebebiyle nefret ediyordu. İnsanın ruhunun derinliklerinde sadece dinin doldurabileceği bir boşluğun olduğunu ancak ömrünün sonunda anlayabildi.Dinler arasında hiçbir din, İslam kadar insanın bütün hayatına müdahale etmemiştir. İslam sadece öğütler, zikirler, töreler ve ibadetlerle iktifa etmemiştir. İnsanla Allah arasındaki ilişkileri beyan ettiği gibi insanların karşılıklı hak ve ödevlerini de beyan etmiştir. Birçok yabancı yazar ve bilginler, medeni ve toplumsal kanunlar açısından İslam’ı incelemişlerdir ve bu kanunların zaman üstü, ebedi kanunlar olduğunu söyleyerek övmüşlerdir. İngiliz Bernard Shaw şöyle diyor:" Öyle zannediyorum ki, Muhammed’in imanı yarının Avrupa'sında kabul görecektir. Ben bunu düşünüyor ve öngörüyorum."Daha sonra yapılan itirazları şu şekilde sıralamış ve cevabını vermiştir:

            Yorum


              #7
              Ynt: Geçici Evlilik

              Devam edecek....

              Yorum


                #8
                Ynt: Geçici Evlilik

                Katılıyorum. Eğer geçici nikah batıdan gelseydi "ne mantıklı insanlar, hem zinayı engellemişler hem de ihtiyaçlarını meşru olarak gidermişler" gibi sözler söyleyenler çok olacaktı.

                Ateist bir yazarın kitabında (gerçi o gelenekçi Sünniliğe karşı eleştirilerle güya İslamı çürütmeye çalışıyordu ama) muta nikahının kadının istediği ile birlikte olabileceği anlamına geldiğini, Hz.Muhammedin de bu özgürlüğü onların ellerinden alarak mutayı yasakladığını iddia ediyordu. Yani maksat peygamberimizi eleştirmek olunca Muta nikahını bile savunabilirler.
                Oysa bilmiyordu ki bu nikaha caiz diyen Şiiler dışında Şii olmayan az da olsa alim bile vardı.

                Helal dense başka yönden haram dense başka yönden çatıyorlar.

                Her konuya öyle bakmak mümkündür. Yeter ki maksat üzüm yemek olmasın bağcıyı dövmek olsun. Onun için iyi niyetli olmak, kasıtlı incelememek gerekir olayları.

                Ayrıca Muta nikahı daha dürüstçedir. Çünkü, bazı mezheplerde mesela kalbinden 15 gün sonra boşanmaya niyet et ama dilinle söyleme nikah geçerli oluyor. Sonra boşadığında da kadın mağdur olmuş ve aldatılmış oluyor. Oysa muta nikahında;
                bakire değilse baba izni şart
                kadının rızası şart
                mehir şart
                süre açıkça zikrediliyor ve anlaşma açık olarak yapılıyor.

                Velisiz nikah bakireye de caiz deyip gizli nikah yapmak daha mı mantıklı? Asıl bu dürüstçe değildir bence.

                Yorum


                  #9
                  Ynt: Geçici Evlilik

                  muta mukemmel bişey bence
                  Tanrı "Beni arayacaksınız, bütün yüreğinizle arayınca beni bulacaksınız," dedi. Yeremya 29:13

                  Yorum


                    #10
                    Ynt: Geçici Evlilik

                    [quote author=Mousawi link=topic=23305.msg151367#msg151367 date=1336923882]
                    muta mukemmel bişey bence
                    [/quote]

                    Yorum

                    YUKARI ÇIK
                    Çalışıyor...
                    X