Ynt: İbni Ebil Hadid Şii mi Sünni mi?
[quote author=özdemir link=topic=15830.msg175302#msg175302 date=1411830773]
bu sayın lafını geri aldım. Niçin soruma cevap vermiyorsun? neyse o soruya cevap vermedin. bari şu soruya cevap ver.
Buhari İbn-i Abbas'dan Resulullah'ın (s.a.a) şöyle buyurduğunu nakletmiştir:
"(Kıyamet günü) ashabımdan bazıları tutuklanacak. Ben: "Bunlar ashabımdır!" diyeceğim. Cebaven şöyle denilecek: "Onlar, sen aralarından ayrıldıktan sonra eski hallerine dönerek mürtet oldular."
(Sahih-i Buhari, c.4, s.142, (s.664, rakam: 3447) Kitabu Bed'ul halk, babu vezkur filkitabi Meryem. Sahih-i Muslim, hadis: 2860. Sahih-i Buhari, c.4, s.110, (s.640, hadis: 3349) bab: kavlullah teala vettexezellahu ibrahime Halilen. Yine Sahih-i Buhari, c.5, s.240, (hadis: 4770). Sahih-i Muslim, c.7, s.157, hadis: 2860)
2- Müslim Ebu Hureyre'den, o da Resulullah'dan (s.a.a) şöyle buurduğunu nakleder: "(Kıyamet günü) Ben ashabımdan önce Havzun yanına varacağım. Bilin ki bazıları sapık develerin kovulduğu gibi havuzumdan kovulacaklar. Ben onları çağırarak: "Beri gelin" diyeceğim. Bana denilecek ki: "Şiühesiz onlar senden sonra değiştiler." Bu esnada ben diyeceğim ki: "Yok olsunlar, yok olsunlar." (Sahih-i Muslim, c.1, s.150, hadis: 249; kitabut tahare, bab: 12)
3- Buhari Ebu hureyre'den şöyle nakleder: Resulullah (s.a.a) buyurdu ki: "Kıyamet günü ayakta durduğum bir sırada bir grupla karşılaşacağım. Onları tanıdığımda bir adam ortaya çıkarak "Gelin" diyecek. Ben: "Nere?" diyeceğim. "Vallahi cehenneme" diyecek. "Onların durumu nedir?" diyeceğim. Diyecek ki: "Onlar senden sonra eski hallerine dönerek mürtet oldular." (Sahih-i Buhari, c.7, s.207, (s.1259) hadis: 6587, hadis: 6587, Kitabu'r-Rikak, babun fil havz)
Bu hadislere göre sahabenin bir kısmı mürted olacak yani dinden çıkacak. Bir kısmı cehenneme atılacak. Peki mantıken cehenneme giren, bir kişiye uymak kişiyi cehenneme götürmez mi? Kendisi cennete giremeyen kendisine uyanı nasıl hidayete erdirecek?
[/quote]
Senin ilk sualini Merhum Ömer Nasuhi Bilmen(r.h.a)nin Müslümanların Nezih İtikadları adlı sualine haval ederek derim ki;
Hadisin Metni; حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنْ الْمُغِيرَةِ بْنِ النُّعْمَانِ ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " تُحْشَرُونَ حُفَاةً عُرَاةً غُرْلًا ثُمَّ قَرَأَ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ سورة الأنبياء آية 104 فَأَوَّلُ مَنْ يُكْسَى إِبْرَاهِيمُ ثُمَّ يُؤْخَذُ بِرِجَالٍ مِنْ أَصْحَابِي ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ فَأَقُولُ أَصْحَابِي ، فَيُقَالُ : إِنَّهُمْ لَمْ يَزَالُوا مُرْتَدِّينَ عَلَى أَعْقَابِهِمْ مُنْذُ فَارَقْتَهُمْ ، فَأَقُولُ : كَمَا قَالَ الْعَبْدُ الصَّالِحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ { 117 } إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ { 118 } سورة المائدة آية 117-118 ، قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ الْفَرَبْرِيُّ ذُكِرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ قَبِيصَةَ قَالَ هُمُ الْمُرْتَدُّونَ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَى عَهْدِ أَبِي بَكْرٍ فَقَاتَلَهُمْ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ Meali; ;İbni Abbas(r.a)dan rivayet olundu ki;Resullah(s.a.v) şöyle buyurdu;Yalınayak,Çıplak ve Sünnetsiz olarak haşrolunacaksınız ve sonra şu ayeti okudu; كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ Meali;Yaratmaya ilk başladığımız gibi onu o hale geri döndüreceğiz Bu bizim üzerimize bir vaadtir Şüphesiz ki biz yapanlar olduk Sonra dedi ki İlk örtülen İbrahim(a.s) olacaktır.Son Ashabımdan bazı adamlar Sağdan ve Kuzeyden alınırlar ve Ben o zaman onlara şöyle derim Ashabım! Bana denilir ki;Onlar sen aralarından ayrıldıktan sonra eski akibetlerine geri döndüler Ben onlara Salih bil kul olan İsa bin Meryam(a.s) dediği gibi şöyle derim وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ Ben onların aralarında bulunğum sürece onlara şahid oldum Sen beni vefat ettirdiğin zaman onlara şahitsin ve Sen herşeye şahid sin Eğer azab edersen onlar senin kullarındır Eğer affedersen sen Aziz ve Hakimsin(Maide Suresi 117 ve 118.Ayet)Muhammed bin Yusuf Ferbi(r.a) Ebu Abdullahdan(r.a) rivayet etti ki Oda Kabida(r.a)dan rivayet ettiki ;Onlar Ebu Bekrin(r.a) ahdine irtidad edenlerdir ve O zaman Ebu Bekir(r.a) onları katletmişti Hafız İbnu Hacerül Askalani(r.h.a) Fethul Baride der ki ; Yani Ebubekir (r.a) zamanında irtidat etmişlerdi öldürüldüler Hattabide(r.a) şöyle der Ashabdan Cufatel A’rab hariç hiç kimse irtidat etmedi onlar kendilerine dinde nusret olmayan kimselerdi Bu kesinliklikle meşhu sahabelerin kafir olduğunu gerekli kılmaz Resullahın Ashabım kavli o mürtedlerin sayılarını tasğir(küçültme) içindi Diğerleride dediler ki Bu küfrün zahiri üzeredir Bu küfrün zahiri üzerinedir (yani) onlardan murad Ümmeti Davettir Ümmeti İcabet değil Onların böyle olmaları şöyle teyid olunur Şayet onlar Ümmeti İcabet olsalardı Şüphesiz Resullah onların hallerini amellerinin ona arz olunmayıla bilirdi Bu kavil Enesin(r.a) rivayet ettiği başka bir rivayette ki Sen onları bilene kadar kavli hakkındadır. ve yine Ebu Hureyre(r.a)nın rivayet ettiği hadis içinde böyledir İbni Tin(r.a) şöyle dedi İhtimal onlar Münafıklar yahut Büyük günahları (hayatın sonlarına kadar yapıp tövbe etmeden ölüp imansız giden kimselerdi ve yine denildi onlar Cufetal A’raptan birşeyler istereyek korkuyla islama giren kimselerdi Nevevide Münafık Mürtedlerdi vede onlara ümmet denilmesinin sebebi öyle isimlendirilmelereydi dedi vede Onlaran Büyük günahları işleyen Bid’atçılardı. Beydavi onlar İslamiyetin istikametinden çıkıp amellerini günahlarıyla değiştirenlerdi dedi ve denildi ki Onlar Kebair ve Bidat ashabıydılar lakin İslam üzere öldüler Ben de derimki;Biz bu hadis hakkındaki şerhlerin hepsini yazmadık sadece bir kısmını yazdık Buraya kadar olan açıklamalardan anlaşılıyor ki Buradaki Ashabtan kasıt ya münafıklar yahut bidat ehlidir vede meşhur ashaptan değildirler bazılarıda Amelleri bakmından dönmüşlerdir demişlerdir Ama bu şerhlerden en uygun olanı münafık olmalarıdır Zaten butün şialar böyledir hadisleri yazarlar şerhleri hiç yazmazlar
Sonuç;Bunlar bizim hayırla yadettiğimiz Hulefai Raşidin ve diğerleri değildir bunlar zaten islama girmeyen kimseler yani münafıklar yahut bidatçı oldukları için kafir olup cehennme giden kimselerdi
Hepsini cevaplayacağım lakin bunları hadis şerhlerine bakılarak çok kolay bulunabilir bazen insanlar nefsine uymak isterler vede kendilerine en keyif veren yola uyarlar benimde size tavsiye hakkı aramanız bulmaya çalışmanızdır asla taassuba kapılmayın Bu hadislerin hepsini cevaplayacağım lakin tercüme tahkik hepsi zor oluyor ve zaman alıyor ayrıyetten bizimde medrese programımız var
Selamı Hidaye Tabi' Olanlara Olsun سُبْحاَنَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ، أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ
[quote author=özdemir link=topic=15830.msg175302#msg175302 date=1411830773]
bu sayın lafını geri aldım. Niçin soruma cevap vermiyorsun? neyse o soruya cevap vermedin. bari şu soruya cevap ver.
Buhari İbn-i Abbas'dan Resulullah'ın (s.a.a) şöyle buyurduğunu nakletmiştir:
"(Kıyamet günü) ashabımdan bazıları tutuklanacak. Ben: "Bunlar ashabımdır!" diyeceğim. Cebaven şöyle denilecek: "Onlar, sen aralarından ayrıldıktan sonra eski hallerine dönerek mürtet oldular."
(Sahih-i Buhari, c.4, s.142, (s.664, rakam: 3447) Kitabu Bed'ul halk, babu vezkur filkitabi Meryem. Sahih-i Muslim, hadis: 2860. Sahih-i Buhari, c.4, s.110, (s.640, hadis: 3349) bab: kavlullah teala vettexezellahu ibrahime Halilen. Yine Sahih-i Buhari, c.5, s.240, (hadis: 4770). Sahih-i Muslim, c.7, s.157, hadis: 2860)
2- Müslim Ebu Hureyre'den, o da Resulullah'dan (s.a.a) şöyle buurduğunu nakleder: "(Kıyamet günü) Ben ashabımdan önce Havzun yanına varacağım. Bilin ki bazıları sapık develerin kovulduğu gibi havuzumdan kovulacaklar. Ben onları çağırarak: "Beri gelin" diyeceğim. Bana denilecek ki: "Şiühesiz onlar senden sonra değiştiler." Bu esnada ben diyeceğim ki: "Yok olsunlar, yok olsunlar." (Sahih-i Muslim, c.1, s.150, hadis: 249; kitabut tahare, bab: 12)
3- Buhari Ebu hureyre'den şöyle nakleder: Resulullah (s.a.a) buyurdu ki: "Kıyamet günü ayakta durduğum bir sırada bir grupla karşılaşacağım. Onları tanıdığımda bir adam ortaya çıkarak "Gelin" diyecek. Ben: "Nere?" diyeceğim. "Vallahi cehenneme" diyecek. "Onların durumu nedir?" diyeceğim. Diyecek ki: "Onlar senden sonra eski hallerine dönerek mürtet oldular." (Sahih-i Buhari, c.7, s.207, (s.1259) hadis: 6587, hadis: 6587, Kitabu'r-Rikak, babun fil havz)
Bu hadislere göre sahabenin bir kısmı mürted olacak yani dinden çıkacak. Bir kısmı cehenneme atılacak. Peki mantıken cehenneme giren, bir kişiye uymak kişiyi cehenneme götürmez mi? Kendisi cennete giremeyen kendisine uyanı nasıl hidayete erdirecek?
[/quote]
Senin ilk sualini Merhum Ömer Nasuhi Bilmen(r.h.a)nin Müslümanların Nezih İtikadları adlı sualine haval ederek derim ki;
Hadisin Metni; حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنْ الْمُغِيرَةِ بْنِ النُّعْمَانِ ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " تُحْشَرُونَ حُفَاةً عُرَاةً غُرْلًا ثُمَّ قَرَأَ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ سورة الأنبياء آية 104 فَأَوَّلُ مَنْ يُكْسَى إِبْرَاهِيمُ ثُمَّ يُؤْخَذُ بِرِجَالٍ مِنْ أَصْحَابِي ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ فَأَقُولُ أَصْحَابِي ، فَيُقَالُ : إِنَّهُمْ لَمْ يَزَالُوا مُرْتَدِّينَ عَلَى أَعْقَابِهِمْ مُنْذُ فَارَقْتَهُمْ ، فَأَقُولُ : كَمَا قَالَ الْعَبْدُ الصَّالِحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ { 117 } إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ { 118 } سورة المائدة آية 117-118 ، قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ الْفَرَبْرِيُّ ذُكِرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ قَبِيصَةَ قَالَ هُمُ الْمُرْتَدُّونَ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَى عَهْدِ أَبِي بَكْرٍ فَقَاتَلَهُمْ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ Meali; ;İbni Abbas(r.a)dan rivayet olundu ki;Resullah(s.a.v) şöyle buyurdu;Yalınayak,Çıplak ve Sünnetsiz olarak haşrolunacaksınız ve sonra şu ayeti okudu; كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ Meali;Yaratmaya ilk başladığımız gibi onu o hale geri döndüreceğiz Bu bizim üzerimize bir vaadtir Şüphesiz ki biz yapanlar olduk Sonra dedi ki İlk örtülen İbrahim(a.s) olacaktır.Son Ashabımdan bazı adamlar Sağdan ve Kuzeyden alınırlar ve Ben o zaman onlara şöyle derim Ashabım! Bana denilir ki;Onlar sen aralarından ayrıldıktan sonra eski akibetlerine geri döndüler Ben onlara Salih bil kul olan İsa bin Meryam(a.s) dediği gibi şöyle derim وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ Ben onların aralarında bulunğum sürece onlara şahid oldum Sen beni vefat ettirdiğin zaman onlara şahitsin ve Sen herşeye şahid sin Eğer azab edersen onlar senin kullarındır Eğer affedersen sen Aziz ve Hakimsin(Maide Suresi 117 ve 118.Ayet)Muhammed bin Yusuf Ferbi(r.a) Ebu Abdullahdan(r.a) rivayet etti ki Oda Kabida(r.a)dan rivayet ettiki ;Onlar Ebu Bekrin(r.a) ahdine irtidad edenlerdir ve O zaman Ebu Bekir(r.a) onları katletmişti Hafız İbnu Hacerül Askalani(r.h.a) Fethul Baride der ki ; Yani Ebubekir (r.a) zamanında irtidat etmişlerdi öldürüldüler Hattabide(r.a) şöyle der Ashabdan Cufatel A’rab hariç hiç kimse irtidat etmedi onlar kendilerine dinde nusret olmayan kimselerdi Bu kesinliklikle meşhu sahabelerin kafir olduğunu gerekli kılmaz Resullahın Ashabım kavli o mürtedlerin sayılarını tasğir(küçültme) içindi Diğerleride dediler ki Bu küfrün zahiri üzeredir Bu küfrün zahiri üzerinedir (yani) onlardan murad Ümmeti Davettir Ümmeti İcabet değil Onların böyle olmaları şöyle teyid olunur Şayet onlar Ümmeti İcabet olsalardı Şüphesiz Resullah onların hallerini amellerinin ona arz olunmayıla bilirdi Bu kavil Enesin(r.a) rivayet ettiği başka bir rivayette ki Sen onları bilene kadar kavli hakkındadır. ve yine Ebu Hureyre(r.a)nın rivayet ettiği hadis içinde böyledir İbni Tin(r.a) şöyle dedi İhtimal onlar Münafıklar yahut Büyük günahları (hayatın sonlarına kadar yapıp tövbe etmeden ölüp imansız giden kimselerdi ve yine denildi onlar Cufetal A’raptan birşeyler istereyek korkuyla islama giren kimselerdi Nevevide Münafık Mürtedlerdi vede onlara ümmet denilmesinin sebebi öyle isimlendirilmelereydi dedi vede Onlaran Büyük günahları işleyen Bid’atçılardı. Beydavi onlar İslamiyetin istikametinden çıkıp amellerini günahlarıyla değiştirenlerdi dedi ve denildi ki Onlar Kebair ve Bidat ashabıydılar lakin İslam üzere öldüler Ben de derimki;Biz bu hadis hakkındaki şerhlerin hepsini yazmadık sadece bir kısmını yazdık Buraya kadar olan açıklamalardan anlaşılıyor ki Buradaki Ashabtan kasıt ya münafıklar yahut bidat ehlidir vede meşhur ashaptan değildirler bazılarıda Amelleri bakmından dönmüşlerdir demişlerdir Ama bu şerhlerden en uygun olanı münafık olmalarıdır Zaten butün şialar böyledir hadisleri yazarlar şerhleri hiç yazmazlar
Sonuç;Bunlar bizim hayırla yadettiğimiz Hulefai Raşidin ve diğerleri değildir bunlar zaten islama girmeyen kimseler yani münafıklar yahut bidatçı oldukları için kafir olup cehennme giden kimselerdi
Hepsini cevaplayacağım lakin bunları hadis şerhlerine bakılarak çok kolay bulunabilir bazen insanlar nefsine uymak isterler vede kendilerine en keyif veren yola uyarlar benimde size tavsiye hakkı aramanız bulmaya çalışmanızdır asla taassuba kapılmayın Bu hadislerin hepsini cevaplayacağım lakin tercüme tahkik hepsi zor oluyor ve zaman alıyor ayrıyetten bizimde medrese programımız var
Selamı Hidaye Tabi' Olanlara Olsun سُبْحاَنَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ، أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ
Yorum