ŞER'İ YARATAN ALLAH MIDIR?
şerri yaratmak farklıdır, şerrin oluşmasına imkan sağlamak farklıdır.
Örneğin bir baba oğluna para veriyor, diyor ki oğlum al bu parayı kendine kitap al oku.Çocuk bu parayı alıyor ve bu parayla bıçak alıp birisini öldürüyor.Ortada bir şer var.Peki bu şerri yaratan kim? Baba mı yoksa oğul mu? Kesinlikle oğuldur.Baba nın burada ki misyonu, şerri yaratmak değil, şerrin yaratılmasına imkan sağlamaktır.
Görme,işitme, yürüme vs...fiilleri ALLAH değil, insanın kendisi yaratır.Fiille, fiilin yapılmasına olanak sağlama olguları maalesef birbirine karıştırılmıştır.(Yâni illet ile mâlul birbirine karıştırılmıştır.)
Örneğin: görme fiilini ele alırsak.Bir insan kendisine haram edilen bir şeye bakmaktadır.Burada ki "bakmak" bir fiildir.Bu fiili de gerçekleştiren ALLAH değil insandır.Yâni fiili yaratan ALLAH değildir.Hâşa eğer bu fiili gerçekleştiren insan değil, ALLAH ise, o halde bu insana ceza verilmesi, neden kendine haram edilen bir şeye baktın denilerek, bu kişiye hesap sorulması mantıksız değilmidir.Bu eylemin bir insanın elini kolunu bağlayıp, denize atıp ardından da neden ıslandın diye hesap sorumaktan farkı nedir?
Doğru olanı şudur.İnsan ALLAH'tan bağımsız bir şekilde ne görebilir, ne yürüyebilir, ne hayır işleyebilir, ne de şer işleyebilir.Dolayısıyla şerri yaratmak farklıdır, şerrin oluşmasına imkan sağlamak farklıdır.ALLAH dilemesse ne şer gerçekleşebilir, ne de hayır gerçekleşebilir.Ama bu şerri ALLAH yaratır mânasına asla gelmez.İkisi çok farklı kavramlardır.
Siz şimdi yukarıdaki babayı şerri, kötülüğü yaratmakla suçlayabilir misiniz? Babanın amacı oğlunun katil olması değildi, oğlunun âlim olması idi.
Aynı şekilde, ALLAH hiçbir şeyi de, şerre imkan sağlamak için yaratmamıştır.ALLAH bir şeyi güzel olduğu için yaratmıştır.ALLAH cinsel ilişki arzusunu, insanların üremesi için yaratmıştır, o arzu sebebiyle çocuklara tecavüz etmeleri için değil.ALLAH açlık hissini, vücudunun gereksinimlerini karşılayıp, daha fazla yaşayabilmesi için yaratmıştır, o açlık hissinden dolayı hırsızlık yapıp karnını doyurması için değil, midesi için şerefini halsiyetini, satması için değil.
O halde demeyin ki, şer ALLAH'tandır.Şer insandandır.Ancak deyin ki, insan ALLAH dilemesse ne şer işleyebilir, ne de hayır işleyebilir.Doğru olanı budur.
ALLAH hâşâ insanın suç ortağı mıdır? Örneğin Şimr (l.a) İmam Hüseyn'in başını kesmiştir.Şimr burada bir tercih yapmış ve şerri dilemiştir.
Şimdi ALLAH burada ne gibi bir yaratma da bulunmuştur?İmam Hüseyn'in boğazını kesen kılıcı çeken kimdir? Veya Şimr öyle bir istekte bulunduğu için ALLAH "kerbela" diye bir ortam mı sağlamıştır.Peki Kerbela'da İmam Hüseyn'in öldrülmesini istemeyen kişilerin isteğini, yâni hayır isteğini neden ALLAH kabul etmemiştir.Eğer kişinin iradesi neyi tercih ediyorsa, ALLAH onu yaratır düşüncesini kabul edersek, o halde Kerbela'da hayrı dileyenler ve şerri dileyenler olmuşsa, ALLAH neden hayrı dileyenlerin tercihini kabul etmiyor da, şerri dileyenlerin dileğini kabul ediyor ve onların dileklerini yerine getiriyor?
Veya çok özür diliyorum bir sapığı ele alalım.Bu sapık şerri diliyor ve bir mâsum çocuğa tecâvüz ediyor.ALLAH niçin kendisine yalvaraıp bu olayın gertçekleşmemesi için ALLAH'a yalvaran çocuğun hayır dileğine karşılık vermiyor da, şerri dileyenin talebini karşılıyor.Eğer "kulun iradesi neyi tercih ederse onu yaratıyor..." sözü doğru ise neden burada çocuğun tercihi kabul edilmiyor?
Ne demek ALLAH şerri yaratır?ALLAH sana göz vermiş.Gözün konturolünü iradesini sana vermiş.Gözü açıp kapamayı, bakıp bakmamayı senin tercihine bırakmış.Bu gözle hayırda işleyebilirsin şer de.Ayakları yaratmış ve senin irâdene vermiştir.Harama yürümeyi veya yürümemeyi, helale yürümeyi veya yürümemeyi senin iradene bırakmıştır.Evet hayırıda şerride, ALLAH'ın dilemesi olmadan işleyemeyiz.Belki bir çok kardeşimiz aynen bizim gibi düşünüyor, ama bu düşüncenin açıklamasını yapamıyorlar.Yaptıkları bu düşüncenin açıklaması bizi çok korkunç ve kötü bir düşünceye sevkediyor.
biz diyoruz ki Ne ALLAH insanları yapmış olduğu fiileri yapmalarına zorlamıştır ,nede insanları başı boş bırakmıştır.
şerri yaratmak farklıdır, şerrin oluşmasına imkan sağlamak farklıdır.
Örneğin bir baba oğluna para veriyor, diyor ki oğlum al bu parayı kendine kitap al oku.Çocuk bu parayı alıyor ve bu parayla bıçak alıp birisini öldürüyor.Ortada bir şer var.Peki bu şerri yaratan kim? Baba mı yoksa oğul mu? Kesinlikle oğuldur.Baba nın burada ki misyonu, şerri yaratmak değil, şerrin yaratılmasına imkan sağlamaktır.
Görme,işitme, yürüme vs...fiilleri ALLAH değil, insanın kendisi yaratır.Fiille, fiilin yapılmasına olanak sağlama olguları maalesef birbirine karıştırılmıştır.(Yâni illet ile mâlul birbirine karıştırılmıştır.)
Örneğin: görme fiilini ele alırsak.Bir insan kendisine haram edilen bir şeye bakmaktadır.Burada ki "bakmak" bir fiildir.Bu fiili de gerçekleştiren ALLAH değil insandır.Yâni fiili yaratan ALLAH değildir.Hâşa eğer bu fiili gerçekleştiren insan değil, ALLAH ise, o halde bu insana ceza verilmesi, neden kendine haram edilen bir şeye baktın denilerek, bu kişiye hesap sorulması mantıksız değilmidir.Bu eylemin bir insanın elini kolunu bağlayıp, denize atıp ardından da neden ıslandın diye hesap sorumaktan farkı nedir?
Doğru olanı şudur.İnsan ALLAH'tan bağımsız bir şekilde ne görebilir, ne yürüyebilir, ne hayır işleyebilir, ne de şer işleyebilir.Dolayısıyla şerri yaratmak farklıdır, şerrin oluşmasına imkan sağlamak farklıdır.ALLAH dilemesse ne şer gerçekleşebilir, ne de hayır gerçekleşebilir.Ama bu şerri ALLAH yaratır mânasına asla gelmez.İkisi çok farklı kavramlardır.
Siz şimdi yukarıdaki babayı şerri, kötülüğü yaratmakla suçlayabilir misiniz? Babanın amacı oğlunun katil olması değildi, oğlunun âlim olması idi.
Aynı şekilde, ALLAH hiçbir şeyi de, şerre imkan sağlamak için yaratmamıştır.ALLAH bir şeyi güzel olduğu için yaratmıştır.ALLAH cinsel ilişki arzusunu, insanların üremesi için yaratmıştır, o arzu sebebiyle çocuklara tecavüz etmeleri için değil.ALLAH açlık hissini, vücudunun gereksinimlerini karşılayıp, daha fazla yaşayabilmesi için yaratmıştır, o açlık hissinden dolayı hırsızlık yapıp karnını doyurması için değil, midesi için şerefini halsiyetini, satması için değil.
O halde demeyin ki, şer ALLAH'tandır.Şer insandandır.Ancak deyin ki, insan ALLAH dilemesse ne şer işleyebilir, ne de hayır işleyebilir.Doğru olanı budur.
ALLAH hâşâ insanın suç ortağı mıdır? Örneğin Şimr (l.a) İmam Hüseyn'in başını kesmiştir.Şimr burada bir tercih yapmış ve şerri dilemiştir.
Şimdi ALLAH burada ne gibi bir yaratma da bulunmuştur?İmam Hüseyn'in boğazını kesen kılıcı çeken kimdir? Veya Şimr öyle bir istekte bulunduğu için ALLAH "kerbela" diye bir ortam mı sağlamıştır.Peki Kerbela'da İmam Hüseyn'in öldrülmesini istemeyen kişilerin isteğini, yâni hayır isteğini neden ALLAH kabul etmemiştir.Eğer kişinin iradesi neyi tercih ediyorsa, ALLAH onu yaratır düşüncesini kabul edersek, o halde Kerbela'da hayrı dileyenler ve şerri dileyenler olmuşsa, ALLAH neden hayrı dileyenlerin tercihini kabul etmiyor da, şerri dileyenlerin dileğini kabul ediyor ve onların dileklerini yerine getiriyor?
Veya çok özür diliyorum bir sapığı ele alalım.Bu sapık şerri diliyor ve bir mâsum çocuğa tecâvüz ediyor.ALLAH niçin kendisine yalvaraıp bu olayın gertçekleşmemesi için ALLAH'a yalvaran çocuğun hayır dileğine karşılık vermiyor da, şerri dileyenin talebini karşılıyor.Eğer "kulun iradesi neyi tercih ederse onu yaratıyor..." sözü doğru ise neden burada çocuğun tercihi kabul edilmiyor?
Ne demek ALLAH şerri yaratır?ALLAH sana göz vermiş.Gözün konturolünü iradesini sana vermiş.Gözü açıp kapamayı, bakıp bakmamayı senin tercihine bırakmış.Bu gözle hayırda işleyebilirsin şer de.Ayakları yaratmış ve senin irâdene vermiştir.Harama yürümeyi veya yürümemeyi, helale yürümeyi veya yürümemeyi senin iradene bırakmıştır.Evet hayırıda şerride, ALLAH'ın dilemesi olmadan işleyemeyiz.Belki bir çok kardeşimiz aynen bizim gibi düşünüyor, ama bu düşüncenin açıklamasını yapamıyorlar.Yaptıkları bu düşüncenin açıklaması bizi çok korkunç ve kötü bir düşünceye sevkediyor.
biz diyoruz ki Ne ALLAH insanları yapmış olduğu fiileri yapmalarına zorlamıştır ,nede insanları başı boş bırakmıştır.