Duyuru

Daraltma
Henüz duyuru yok.

İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi (Tebuk Suikat planı örnk)

Daraltma
X
 
  • Filtre
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
yeni gönderiler

    Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

    Hudeyfe kardeşim, sözkonusu ihtilaflı rivayetleri burada tartışırsak daha düzgün olacağını sanıyorum. o yüzden kaynakları buraya aktarıyorum


    [quote author=Musavi link=topic=14685.msg90899#msg90899 date=1277032798]
    evi ateşe verme olayınının delıllerını getırebılırmısın elmeddın
    [/quote]

    1. İbni Ebi Şeybe (hicretin 235-ci yılında ölmüştür) "el-Musannaf" 7/432 hadis 37045, Beyrut baskısı, Ebu Bekirin hilafeti kitabı.
    2. İbni Kuteybe (hicretin 276-cı yılında ölmüştür) "el-İmameti ves-siyaset" 1/12 Mısır baskıs
    3. Belazuri (hicretin 279-cu yılında ölmüştür) "Ensabul-eşraf" 1/576 Mısır baskısı, sakife olayları, hadis 1184
    4. Taberi (hicretin 310-cu yılında ölmüştür) "Tarihul-umemi vel-müluk" 2/443 Beyrut baskısı
    5. Mesudi (hicretin 346-cı yılında ölmüştür) "İsbatul-vasiyyet" sah. 142, sakife olayları bölümü
    6. Ismail İmaduddin (hicretin 732-ci yılında ölmüştür) "el- Muhtasar fi ahbaril-beşer" Mısır baskısı, 1/156
    7. Abdul Fettah Ebdul Maksut "el-İmam Ali ibni Ebu Talib" Beyrut baskısı 1/190
    8. Şehristani "el-Milelu ven-nihal", 1/57 Beyrut baskısı
    9. Zehebi "el-Mizanul-itidal", 1/139, 552-ci bölümde
    10. Cuveyni "el-Feraidus-simteyn", 2/35

    Yorum


      Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

      [quote author=Elmeddin link=topic=14685.msg90996#msg90996 date=1277052374]
      [quote author=Musavi link=topic=14685.msg90899#msg90899 date=1277032798]
      evi ateşe verme olayınının delıllerını getırebılırmısın elmeddın
      [/quote]

      1. İbni Ebi Şeybe (hicretin 235-ci yılında ölmüştür) "el-Musannaf" 7/432 hadis 37045, Beyrut baskısı, Ebu Bekirin hilafeti kitabı.[/quote]


      resimde gördüğünüz ibni Ebi Şeybenin "Musannaf" adlı kitabının 579-cu sayfasıdır. işaretlenmiş yerde şu ifadeler var:

      Rasulullahdan s.a.a sonra Ebu Bekire biat edildiğinde Ali ve Zübeyr Rasulullahın kızı Fatımanın evine gidip müzakere ediyorlardı ve onların (Ebu Bekir ve diğerlerinin) işinden geri çekilmişdiler. Bu haber Ömere ulaşınca Fatımanın evine geldi ve dedi "ey nebinin kızı! and olsun senin babandan bize sevimli bir şahıs yoktur. babanda sonra senden daha sevimlisi yoktur. And olsun eğer bunlar senin yanında cem olurlarsa o zaman benim bu evi yakmak hakkında vereceğim emrin karşısını bu sevgi bile alamaz"

      isnadı sahihtir

      Yorum


        Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

        [quote author=Elmeddin link=topic=9598.msg93397#msg93397 date=1277971739]
        1. İbni Ebi Şeybe (hicretin 235-ci yılında ölmüştür) "el-Musannaf" 7/432 hadis 37045, Beyrut baskısı, Ebu Bekirin hilafeti kitabı.
        2. İbni Kuteybe (hicretin 276-cı yılında ölmüştür) "el-İmameti ves-siyaset" 1/12 Mısır baskıs
        3. Belazuri (hicretin 279-cu yılında ölmüştür) "Ensabul-eşraf" 1/576 Mısır baskısı, sakife olayları, hadis 1184
        4. Taberi (hicretin 310-cu yılında ölmüştür) "Tarihul-umemi vel-müluk" 2/443 Beyrut baskısı
        5. Mesudi (hicretin 346-cı yılında ölmüştür) "İsbatul-vasiyyet" sah. 142, sakife olayları bölümü
        6. Ismail İmaduddin (hicretin 732-ci yılında ölmüştür) "el- Muhtasar fi ahbaril-beşer" Mısır baskısı, 1/156
        7. Abdul Fettah Ebdul Maksut "el-İmam Ali ibni Ebu Talib" Beyrut baskısı 1/190
        8. Şehristani "el-Milelu ven-nihal", 1/57 Beyrut baskısı
        9. Zehebi "el-Mizanul-itidal", 1/139, 552-ci bölümde
        10. Cuveyni "el-Feraidus-simteyn", 2/35
        [/quote]

        verdiğim kaynakların hepsinde geçen rivayetler bende mevcut. ancak, resimleri olmadığı için şimdi buraya asmıyorum. hepsini araştırıp resimlerini buldukca asacağım inşaAllah. ama bazı kaynaklar var ek olarak onları da yazıyorum. ehli sünnet kaynakları tamam olduktan sonra şii kaynaklara geçeceğim. şimdi, bu konuda ek sünni kaynaklar:

        1. Muttaki Hindi, "Kenzul ümmal", 5/651
        2. Nuveyri, "Nihayetul arib fi fununil adab", 19/40
        3. ibni Abdulbirr, "el İstiab", 3/975
        4. Yakubi, "Tarih", 2/123


        "Kenzul ümmalı"
        buradan bula bilirsin

        bu kaynaklar sadece Ömerin Hz. Fatımanın a.s evine gelmesinde ve orada yaşanan olaylardan söz ediyor

        Yorum


          Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

          bu kaynakları araştırıp bir sonuca vardıktan sonra inşaAllah ehli sünnet kaynaklarında geçen Hz. Zehranın s.a çocuk düşürmesi ile ilgili kaynakları yerleşdireceğim

          Yorum


            Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

            MaşaAllah

            Elmeddin kardeşim senin hiç başka işin yok mu sen nerden ekmek yiyorsun bir araştırma görevlisi gibi çalışan sitede flaş isimsin. Elhamdülillah. seni bizim üniversitede araştırma görevlisi yapalım..

            velayet gerçekten üniversiteleri bile kıskandıracak bir hızla ve dakiklikle görevine devam ediyor Elhamdülillah...

            Yorum


              Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

              [quote author=ehlibeytin_izinde link=topic=9598.msg93425#msg93425 date=1277975151]
              velayet gerçekten üniversiteleri bile kıskandıracak bir hızla ve dakiklikle görevine devam ediyor Elhamdülillah...
              [/quote]

              Yorum


                Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

                bir kaç tane de ehli sünnet rical kitabı veriyorum. ravileri araştıra bilirsin:

                Zehebi, "Siyeri alemun nubela"
                ibni Hacer Askalani, "Takribut Tehzib"
                ibni Hacer, "Tehzibut Tehzib"

                Yorum


                  Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

                  [quote author=ehlibeytin_izinde link=topic=9598.msg93425#msg93425 date=1277975151]
                  seni bizim üniversitede araştırma görevlisi yapalım..[/quote]

                  sizin de dediğiniz gibi zaten büyük bir ünivesitedeyiz hocam

                  Yorum


                    Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

                    o zaman bundan sonraki site reklamlarında:

                    velayet.com

                    Sanal İslam Üniversiteniz

                    yazabiliriz..

                    Yorum


                      Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

                      [quote author=ehlibeytin_izinde link=topic=9598.msg93442#msg93442 date=1277985265]
                      o zaman bundan sonraki site reklamlarında:

                      velayet.com

                      Sanal İslam Üniversiteniz

                      yazabiliriz..
                      [/quote]

                      gerçekten çok güzel bir öneri.

                      Yorum


                        Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

                        [quote author=Elmeddin link=topic=9598.msg93397#msg93397 date=1277971739]
                        8. Şehristani "el-Milelu ven-nihal", 1/57 Beyrut baskısı[/quote]


                        şimdilik hiç bir kardeşimizin yorum yapmamasını istiyorum. önce bu konudakı tüm kaynakları toplayalım sonra ravilerini, senetlerini ve s. araştıracağız inşaAllah. çalışmam biraz yavaşa gidiyor ama inşaAllah burada sadece bu konu üzerine çok güzel kaynaklar, deliller, paylaşımlar olacak. bu konuya başlamamın nedeni bu konuda kapsamlı ve detaylı bilgilerin olması isteğidir. kendi kendime düşündüm, her zamanda, her devirde alimlerimiz ihtilaflı olan bir çok konuda güzel ve detaylı kitaplar yazmışlardır. bu konu ile ilgi hadisler, rivayetler hem şii hem sünni kaynaklarda olmasına rağmen dağınık kalmış, kitap halinde toparlanmamıştır. bu yüzden istediğim şey ilgli kaynakların resimlerini çekip buraya asmak ve daha sonra senetlerini incelemektir. bu konuda şimdilik sadece ehli sünnet kaynakları üzerine çalışma yapacağım. malum, bizim kaynakları ibni Sebe uydurduğunan başka kaynaklara üzerine konuşmalıyız

                        Yorum


                          Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

                          [quote author=Hudeyfe link=topic=9598.msg61456#msg61456 date=1258153822]
                          İbni Hazm, el Muhalla'sında, Cilt 11, Sayfa 224'te şunları kaydetmiş:
                          المحلى ج: 11 ص: 224 ( وأما حديث حذيفة فساقط لأنه من طريق الوليد بن جميع وهو هالك ولا نراه يعلم من وضع الحديث فإنه قد روى أخبارا فيها أن أبا بكر وعمر وعثمان وطلحة وسعد بن أبي وقاص رضي الله عنهم أرادوا قتل النبي صلى الله عليه وسلم وإلقاءه من العقبة في تبوك
                          (Ebubekir, Ömer, Osman, Talha ve Sa'd bin Ebu Vakkas, Tebük'te Rasulullah'ı öldürmeye kalktılar)[/quote]

                          "Peygamber (s.a.v.), Tebük'ten Medine'ye dönerken münafıklardan bir topluluk onu öldürmek için suikast girişiminde bulundu ki, onu, boğazın başından aşağıdaki yola atsınlar. Onlann bu suikast planlan Peygamber (s.a.v.)'e haber verildi. O da, insanların vadiden gitmelerini emretti. Kendisi ise boğazın üst taraflarına çıktı. Suikastçılar yüzlerine peçe takarak onunla birlikte yukarılara doğru çıktılar. Peygamber (s.a.v.), Ammar b. Yasir ile Hüzeyfe b. Yeman'a kendisi ile birlikte yürümelerini emretti. Ammar, devesinin yularını tutmuş, Hüzeyfe de arkadan deveyi güdüyordu.

                          Bir ara onlar böyle yürümekteler iken, bir de baktılar ki, suikastçılar onları kuşattılar. Peygamber (s.a.v.) Öfkelendi. Hüzeyfe de öfkesini açığa vurdu. Ucu eğri bastonu elindeydi. Üzerlerine gitti. Bastonuyla onların bineklerinin yüzüne vurdu. Hüzeyfe'yi gördüklerinde gizledikleri büyük suikast planının açığa çıktığını zannettiler. Kaçıp insanların arasına karıştılar.

                          Hüzeyfe geri döndü. Peygamber (s.a.v.)'in yanma vardı. Peygamber (s.a.v.), Hüzeyfe ile Ammar'm çabucak yürümelerini ve ilerlemelerini emretti ki, boğazın başını kessinler. Orada durup insanlara baktılar. Sonra Peygamber (s.a.v.), Hüzeyfe'ye şöyle sordu:

                          - Şunları tanıyabildin mi?

                          - Hayır, bu suikastçıların gece karanlığında bizi kuşatmaları esnasında sadece bineklerini görebildim.

                          - Bu adamların niyetlerinin ne olduğunu bildiniz mi?

                          - Hayır...

                          Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.), onların kurdukları suikast planını Hüzeyfe ile Ammar'a anlattı. İsimlerini de söyledi. Ancak isimlerini gizli tutmalarım istedi. Onlar dediler ki:

                          - Ya Rasûlallah! Onları öldürmemizi emretmez misin?

                          - İnsanların, Muhammed kendi ashabım öldürüyor, demelerini istemem."

                          İbn İshak'm anlatığına göre Peygamber (s.a.v.), o suikastçıların adlarını sadece Hüzeyfe b. Yeman'a bildirmiştir. Bu, doğruya daha çok benzemektedir. Doğrusunu Allah bilir. Ebu Derda'nın, İbn Me-sud'un arkadaşı Alkame'ye söylediği şu sözler de bu gerçeği teyid etmektedir. Şöyle ki;

                          "Ey Kufeliler! Aranızda siyahlık ve yastık sahibi (İbn Mesud) yok mudur? Aranızda kendisinden başka hiç kimsenin bilmediği sırrın sahibi (Hüzeyfe) yok mudur? Aranızda Cenâb-ı Allah'ın, Muhammed (s.a.v.)'in lisanı üzere kendisini şeytandan koruduğu (Ammar) yok müdür?"

                          Müminlerin emiri Ömer b. Hattab (r.a)'m, Hüzeyfe'ye şöyle dediğini daha önce de rivayet etmiştik:

                          - Allah adına sana yemin veriyorum ey Hüzeyfe, ben de o münafıklardan mıyım?


                          - Hayır, ama senden başka kimsenin o münafıklardan olup olmadığını bundan sonra söylemiyeceğim. (Yani Peygamber (s.a.v.)'in bana vermiş olduğu sırrı ifşa etmemek için böyle bir açıklamada bulunmayacağım.)

                          Ben derim ki: O suikastçı münafıklar on dört kişi idiler. Oniki kişi oldukları da söylenmiştir. İbn İshak'm anlattığına göre Peygamber (s.a.v.), onlara Hüzeyfe b. Yeman'ı göndermiş, Hüzeyfe onları toplamış ve Peygamber (s.a.v.) de onlara; kendisine karşı suikast planı hazırladıklarını haber vermiş.

                          Sonra İbn İshak, o suikastçı münafıkların adlarını sıralamış ve onlar hakkında Cenâb-ı Allah'ın şu ayeti inzal buyurduğunu söylemiştir:

                          "Onlar, ulaşamayacakları birşeye kasdettiler."

                          Beyhakî, Muhammed b. Seleme tarikiyle Hüzeyfe b. Yeman'm şöyle dediğini rivayet eder:

                          "Peygamber (s.a.v.)'in devesinin yularını tutmuş, gidiyordum. Ammar da arkadan deveyi sevkediyordu. Bir boğaza vardık. Orada on iki süvari ile karşılaştık, üzerimize hücum ettiler. Ben RasûluUah (s.a.v.)'ı uyardım. RasûluUah onlara bağırdı. Bunun üzerine onlar dönüp kaçtılar. RasûluUah bize şöyle sordu:

                          - Şunları tanıdınız mı?

                          - Ya Rasûlallah, tanıyamadık. Çünkü yüzlerine peçe takmışlardı.

                          Ama bineklerini tanıdık.

                          - Bunlar kıyamet gününe kadar münafıklardır. Ne yapmak istediklerini anlayabildiniz mi?

                          - Hayır....

                          - Allah'ın Rasûlünü (beni) boğazda sıkıştırıp aşağıya atmak istediler.

                          - Ya Rasûlallah, bunların aşiretlerine haber gönder de her biri kendi adamlarının başını koparıp sana göndersinler. Böylesi daha iyi olmaz mı?

                          - Hayır. Arapların, Muhammed kendi kavmi ile savaştı, demelerini istemiyorum. "Allah onu güçlü kıldığı zaman kendi kavminin üzerine saldırıp onları öldürdü." demesinler.

                          Böyle dedikten sonra Rasûlullah (s.a.v,), onlara şöyle beddua etti:

                          - Allahım, onlara Dübeyle at.

                          - Ya Rasûlallah, Dübeyle nedir? diye sorduk.

                          - Dübeyle bir ateş korudur ki, onlardan birinin kalb damarınin üzerine düşer ve onu helak eder."

                          Sahih-i Müslim'de, Şube tarikiyle Kays b. Ubade'nin şöyle dediği rivayet edilir:

                          "Ammar'a dedim ki:

                          - Ne dersin, karşılaştığımız bu iş, Ali'nin durumunda da görüldü mü? Ali'nin suikastine münafıkların karıştığına dair fikir sizin midir, yoksa Rasûlullah'm size söylediği bir söz müdür?

                          - Hayır, Rasûlullah (s.a.v.) herkese söylediğinden farklı birşeyi söylemiş değildir. Ancak Hüzeyfe, Rasûlullah (s.a.v.)'ın şöyle buyurduğunu bana haber verdi: "Ashabımda oniki münafık vardır. Onlardan sekizi -deve iğne deliğinden geçirceye kadar- Cennet'e giremeyecektir,"

                          Katade'den gelen başka bir rivayette de, Hz. Peygamberin şöyle buyurduğu nakledilmiştir:

                          "Ümmetimde oniki münafık vardır. Deve, iğne deliğinden geçinceye kadar onlar Cennet'e girmeyeceklerdir. Onlardan sekiz kişiden seni ancak Dübeyle kurtaracaktır. Dübeyle, ateşten bir kandildir ki, onların ila omuzu arasından sırtlarına saplanır. Nihayet göğüslerinden çıkar!"

                          Hafız el-Beyhakî dedi ki: Hüzeyfe'den yaptığımız bir rivayete göre ondört -veya on beş- kişi idiler. Allah'ı şahid tutarım ki, onlardan on iki kişi dünya hayatında da, şahidlerin kalkacağı kıyamet gününde de Allah ve Rasûlüne karşı savaş açmışlardır. Onlardan üç kişi ise mazeret beyan ederek şöyle demişlerdir. "O hadise esnasında biz seslenirinin sesini işitmedik ve ne demek istediğini de anlamadık."

                          Bu hadisi "Müsned" adlı eserinde İmam Ahmed b. Hanbel, Yezid b. Harun kanalı ile Ebu Tufeyl'den rivayet eder: Peygamber (s.a.v.), Tebük gazvesinden dönerken sesleniciye emretti. O da şöyle seslendi:

                          "Rasûlullah (s.a.v.) boğaz yolunu tutacaktır. Onun peşi sıra hiç kimse o yoldan gitmesin!"

                          Bir ara Peygamber (s.a.v.), boğaz yolundan gitmekte, Hüzeyfe onun bineğinin yularını tutup çekmekte, Ammar da bineğim arkadan sevk etmekte iken deve üzerinde yüzleri peçeli bir grub ona doğru gittiler. Ammar'ın etrafını kuşattılar. O, Peygamber (s.a.v.)'in bineğini arkadan sevk ediyordu. Bunun üzerine Ammar, onların bineklerinin yüzüne değnekle vurmaya başladı. Peygamber (s.a.v.) de Hüzeyfe'ye "Yeter, yeter." dedi.

                          Nihayet Peygamber (s.a.v.) vadiden indi. İndiğinde Ammar geri döndü. O, Ammar'a şöyle dedi:

                          - Ey Ammar, şunları tanıyabildin mi?

                          - Hemen hemen bineklerinin çoğunu tanıdım ama onlar peçeli idiler.

                          - Ne yapmak istediklerini anlayabüdin mi?

                          - Allah ve Rasûlü daha iyi bilirler.

                          - Onlar, Rasûlullah'ı kaçırıp aşağı yuvarlamak istediler."

                          Ravi diyor ki: Ammar, Peygamber (s.a.v.)'in ashabından biri ile gizlice konuştu. O sahabe, Ammar'a şöyle sordu:

                          - Allah aşkına söyle. O boğazda saldırganların sayısının kaç olduğunu biliyor musun?

                          - On dört kişi idiler. Dedi ki:

                          - Eğer sen de aralarında olsaydın onbeş kişi olurlardı. Peygamber (s.a.v.), o boğazda bulunanların üçünün mazeretinikabul etti. Çünkü onlar şöyle demişlerdi:

                          "Biz, Rasûlullah (s.a.v.)'m ümeyicisinin sesini duymadık ve oradaki saldırganların amacım da bilemedik."

                          Ammar dedi ki: "Ben şahadet ederim ki, geri kalan o oniki kişi, Allah ve Rasûlüne hem dünyada, hem ahirette harp ilan etmişlerdir."


                          ibni Kesir, "el Bidaye ven Nihaye", cild 5, sayfa 86-91

                          İbn-i Hazm el-Mücella fî tahkiki ehâdîsi'l-muhalla adlı eserinde bu rivayeti kayd etmektedir yalnız İbn-i Hazm bu rivayet için şunu beyan ediyor وهذا هو الكذب الموضوع yani bu rivayetin yalan olduğunu söylemektedir. Delil olarak şunu söyler bu rivayetin ravi silsilesinde adı geçen Velid ibni Cemaa adlı ravinin güvenilir olmadığını ve metruk bir ravi olduğunu yazmaktadır.
                          bu sadece ibni Hazmın kurtarma harekatıdır ki, sonuçsu kalmış, hüsrana uğramıştır. Velid b. Cemaa ihtilaflı bir ravi bile değil aksine ittifakla güvenilirdir. eğer ihtilaflı birisi olsaydı ibni Hazma bir söz diyemezdik. ama Velid b. Cemaa ittifakla güvenilirdir.

                          ibni Hacer, "Takribut Tehzib", 7432-ci ravi

                          Yorum


                            Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi


                            ولكن حزب علي كان أقل عند بيعة عمر منه عند بيعة أبي بكر الصديق نظراً لتفرقهم الأول عن علي بسبب مداهمة بيت فاطمة في أول عهد أبي بكر وإكراه بعض الصحابة الذين كانوا مع علي على بيعة أبي بكر فكانت لهذه الخصومة والمداهمة (وهي ثابتة بأسانيد صحيحة[4]) ذكرى مؤلمة لا يحبون تكرارها.

                            Alinin taraftarları Ömere biat zamanı Ebu Bekire biat zamanındakından daha da azdılar. taraftarlarının Aliden ayrılmasının sebebi Ebu Bekirin hilafetinin ilk zamanlarında Fatımanın evine ani hücum edilmesi ve Ali ile bazı sahabelerin Ebu Bekire biat etmemek istemeleri, bu düşmanlık ve ani hücumda (bunlar sahih senetlerle sabittir4) bir çok kötü hatıraların olmasıydı. Ali taraftarları bunların tekrar yaşanmasını istemiyorlardı.

                            __________
                            4- كنت أظن المداهمة مكذوبة لا تصح حتى وجدت لها أسانيد قوية منها ما أخرجه ابن أبي شيبة في المصنف، لكن ليس كما يبالغ غلاة الشيعة وليس كما ينفي غلاة الحنابلة

                            4- önceleri "ani hücum" olayının yalan olduğunu zann ediyordum, fakat bu olay hakkında sahih senetler buldum. örnek olarak ibni Ebi Şeybenin "musannaf"ında olanı göstere biliriz. fakat bu olay şiilerin gulatlarının büyüttüğü ve hanbelilerinin gulatlarının inkar ettiği gibi değil


                            Hasan el Maliki, "Kıraatu fi kutubil akaid", Ebu Bekirin hilafeti Ömere vasiyet etmesi bölümü

                            Yorum


                              Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

                              Hasan el Maliki, "Kıraatu fi kutubil akaid", Ebu Bekirin hilafeti Ömere vasiyet etmesi bölümü

                              adres geçerli olmadığından yüklenemiyor diyor..

                              Yorum


                                Ynt: İhtilaflı Konulara Delil olan Kaynakların İncelenmesi

                                Hasan el Maliki, "Kıraatu fi kutubil akaid", Ebu Bekirin hilafeti Ömere vasiyet etmesi bölümü

                                adres geçerli olmadığından yüklenemiyor diyor..
                                hocam, link ölmüş o yüzden linki kaldırdım. kitap için başka bir link bulursam düzelteceğim

                                Yorum

                                YUKARI ÇIK
                                Çalışıyor...
                                X