Ynt: "Cennet Ehlinin Yaşlılarının Efendileri Ebubekir ile Ömer'dir" midir?
Yahya b. Abdullah b. Bukeyr (يحيى بن عبد الله بن بكير): hadisimizin altıncı ravisidir, güvenilir bir ravidir, Buhari, Yahya b. Main, Ebu Zura ve Ebu Hatim’in kendisinden hadis rivayet etmiş olduğu ravilerden biridir. ez-Zehebi onun biografisinde diyor ki:
يحيى بن عبد الله بن بكير الإمام المحدث الحافظ الصدوق أبو زكريا ، القرشي المخزومي مولاهم المصري
Yahya b. Abdullah b. Bukeyr, imam, muhaddis, hafız, sadık, Ebu Zekeriyya el-Kureşi el-Mahzumi, Mısırlıların mevalisi.
احتج به الشيخان وذكره ابن حبان في الثقات
Şeyhayn (Buhari ve Müslim) onunla delil getirmiş ve ibni Hibban onu “es-Sikat (güvenilirler)” kitabında zikr etmiştir.
Kaynak:
ez-Zehebi, “Siyer”, 10/612-613
Yunus b. Abdulala (يونس بن عبد الأعلى): hadisimizin sonuncu ravisidir, güvenilir bir ravidir, ez-Zehebi onun biografisinde diyor ki:
يونس بن عبد الأعلى ابن ميسرة بن حفص بن حيان ، الإمام ، شيخ الإسلام ، أبو موسى الصدفي ، المصري المقرئ الحافظ
Yunus b. Abdulala b. Meysar b. Hafs b. Hayyan, imam, Şeyhul İslam, Ebu Musa es-Sadafi el-Mısri, mukri, hafız.
قال يحيى بن حسان التنيسي : يونسكم هذا ركن من أركان الإسلام
وقال النسائي : ثقة
وقال ابن أبي حاتم : سمعت أبي يوثقه
وقال علي بن الحسن بن قديد : كان يحفظ الحديث
Yahya b. Hasan dedi ki: “Yunus İslam’ın rükünlerinden bir rükündür”
Nesai dedi ki: “sika (güvenilir)‘dır”
ibni Ebu Hatem dedi ki: “babamın onu tevsik (doğruladığını) ettiğini duydum”
Ali b. Hasan dedi ki: “hadis hafızıdır”
Kaynak:
ez-Zehebi, Siyer”, 2/348-351
görüldüğü gibi hadisimizin tüm ravileri sika (güvenilir) ve isnadı da muttasıldır.
2-2. hadisin sıhhatini onaylayan nasibi alimleri: nasibilerin kendi alimlerinden ikisi Said b. Mansur ve Makdisi bu hadisin sıhhatini onaylayarak onun hasen bir hadis olduğunu söylemiştirler. şimdi bu iki alimin hadis hakkındaki sıhhat hükmünü belgeliyoruz:
2-2-1. Said b. Mansur: hadis hakkında sıhhat hükmü veren nasibi alimlerinden birisi Said b. Mansur’dur. o bu hadisi “Sünen” adlı hadis kitabında rivayet etmiş ve ardından da hadisi hasen olduğunu söylemiştir.
nasibi hadis alimi es-Suyuti’nin “Müsnedi Fatıma r.a” adlı kitabında şu ifadeler var:
أَبو عبيد في كتاب الأَمْوَالِ عق وخيثمة بن سليمان الأَطرابلسي في فضائل الصحابة طب كر ص وقال إِنَّه حديث حسن إِلاَّ أَنَّهُ ليس فيه شيءٌ عن النبي
Said b. Mansur “Sünne” adlı kitabında bu hadisi rivayet etmiş ve demiştir ki: “bu hadis hasendir”
Kaynak:
es-Suyuti, “Müsnedi Fatıma r.a”, sayfa 35
2-2-2. Makdisi: hadisin sıhhatini onaylayan başka bir nasibi hadis alimidir, “Ehadis el-Muhtara” adlı kitabında hadisi rivayet ettikten sonra diyor ki:
nasibi hadis alimi Makdisi’nin “Ehadis el-Muhtara” adlı kitabında şu ifadeler var:
قلت وهذا حديث حسن عن أبي بكر
(ben Makdisi) derim ki, bu hadis Ebu Bekir’den naklen hasendir.
Kaynak:
Makdisi, “Ehadis el-Muhtara”, sayfa 90
Yahya b. Abdullah b. Bukeyr (يحيى بن عبد الله بن بكير): hadisimizin altıncı ravisidir, güvenilir bir ravidir, Buhari, Yahya b. Main, Ebu Zura ve Ebu Hatim’in kendisinden hadis rivayet etmiş olduğu ravilerden biridir. ez-Zehebi onun biografisinde diyor ki:
يحيى بن عبد الله بن بكير الإمام المحدث الحافظ الصدوق أبو زكريا ، القرشي المخزومي مولاهم المصري
Yahya b. Abdullah b. Bukeyr, imam, muhaddis, hafız, sadık, Ebu Zekeriyya el-Kureşi el-Mahzumi, Mısırlıların mevalisi.
احتج به الشيخان وذكره ابن حبان في الثقات
Şeyhayn (Buhari ve Müslim) onunla delil getirmiş ve ibni Hibban onu “es-Sikat (güvenilirler)” kitabında zikr etmiştir.
Kaynak:
ez-Zehebi, “Siyer”, 10/612-613
Yunus b. Abdulala (يونس بن عبد الأعلى): hadisimizin sonuncu ravisidir, güvenilir bir ravidir, ez-Zehebi onun biografisinde diyor ki:
يونس بن عبد الأعلى ابن ميسرة بن حفص بن حيان ، الإمام ، شيخ الإسلام ، أبو موسى الصدفي ، المصري المقرئ الحافظ
Yunus b. Abdulala b. Meysar b. Hafs b. Hayyan, imam, Şeyhul İslam, Ebu Musa es-Sadafi el-Mısri, mukri, hafız.
قال يحيى بن حسان التنيسي : يونسكم هذا ركن من أركان الإسلام
وقال النسائي : ثقة
وقال ابن أبي حاتم : سمعت أبي يوثقه
وقال علي بن الحسن بن قديد : كان يحفظ الحديث
Yahya b. Hasan dedi ki: “Yunus İslam’ın rükünlerinden bir rükündür”
Nesai dedi ki: “sika (güvenilir)‘dır”
ibni Ebu Hatem dedi ki: “babamın onu tevsik (doğruladığını) ettiğini duydum”
Ali b. Hasan dedi ki: “hadis hafızıdır”
Kaynak:
ez-Zehebi, Siyer”, 2/348-351
görüldüğü gibi hadisimizin tüm ravileri sika (güvenilir) ve isnadı da muttasıldır.
2-2. hadisin sıhhatini onaylayan nasibi alimleri: nasibilerin kendi alimlerinden ikisi Said b. Mansur ve Makdisi bu hadisin sıhhatini onaylayarak onun hasen bir hadis olduğunu söylemiştirler. şimdi bu iki alimin hadis hakkındaki sıhhat hükmünü belgeliyoruz:
2-2-1. Said b. Mansur: hadis hakkında sıhhat hükmü veren nasibi alimlerinden birisi Said b. Mansur’dur. o bu hadisi “Sünen” adlı hadis kitabında rivayet etmiş ve ardından da hadisi hasen olduğunu söylemiştir.
nasibi hadis alimi es-Suyuti’nin “Müsnedi Fatıma r.a” adlı kitabında şu ifadeler var:
أَبو عبيد في كتاب الأَمْوَالِ عق وخيثمة بن سليمان الأَطرابلسي في فضائل الصحابة طب كر ص وقال إِنَّه حديث حسن إِلاَّ أَنَّهُ ليس فيه شيءٌ عن النبي
Said b. Mansur “Sünne” adlı kitabında bu hadisi rivayet etmiş ve demiştir ki: “bu hadis hasendir”
Kaynak:
es-Suyuti, “Müsnedi Fatıma r.a”, sayfa 35
2-2-2. Makdisi: hadisin sıhhatini onaylayan başka bir nasibi hadis alimidir, “Ehadis el-Muhtara” adlı kitabında hadisi rivayet ettikten sonra diyor ki:
nasibi hadis alimi Makdisi’nin “Ehadis el-Muhtara” adlı kitabında şu ifadeler var:
قلت وهذا حديث حسن عن أبي بكر
(ben Makdisi) derim ki, bu hadis Ebu Bekir’den naklen hasendir.
Kaynak:
Makdisi, “Ehadis el-Muhtara”, sayfa 90
Yorum