Merhaba Hocam.... Lutfen bana Nisa Suresi 24 aye hakkinda genis konusa bilirmisiniz?cunki bu aye hakkinda cok konusuluyor.simdiden Tesekkurlerimi bildiriyorum....
Duyuru
Daraltma
Henüz duyuru yok.
Nisa Suresi 24-cu aye hakkinda bir soru...
Daraltma
X
-
Ynt: Nisa Suresi 24-cu aye hakkinda bir soru...
Nura giden yol ( 118 )
Bismillahirrahmânirrahîm
Nisa suresinin 24. ayetine kulak veriyoruz.
وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
Yani:
(Harp esiri olarak) sahip olduğunuz cariyeler müstesna, evli kadınlar da size haram kılındı. Allah'ın size emri budur.
Bunlardan başkasını, namuslu olmak ve zina etmemek üzere mallarınızla (mehirlerini vererek) istemeniz size helâl kılındı. Onlardan
faydalanmanıza karşılık kararlaştırılmış olan mehirlerini verin. Mehir kesiminden sonra (bir miktar indirim için) karşılıklı anlaşmanızda size
günah yoktur. Şüphesiz Allah ilim ve hikmet sahibidir.
[color=black]Geçen bölümde anlatılan ayetlerin devamında bu ayet, Allah'ın hükmüne göre iki çeşit izdivacın daha helal olduğunu buyurmakta ve müminlerden ilahi hükümlere uymalarını istemektedir.
Beşeri toplumların en acı gerçeklerinden biri ezelden beri dini ve etnik çatışmalar ve savaşlardır ki bir çok insanın ölümüne ve bir çok aile ocağının yıkılmasına sebep olur. Bu savaşlarda esas yükün erkeklerin omuzu üzerinde olduğundan bu yüzden her savaştan sonra her iki taraftan bir çok aile sahipsiz kalır. Öte yandan eski savaş kanunlarına göre savaş tutsaklarını tutmak için özel bir yer bulunmadığından esir erkekler köle ve kadın köleler cariye olurdu. İslam dini bu kanunu tek yanlı olarak feshetmedi, lakin bir takım şer'i kanunlar getirerek kölelerin fidye karşılığı serbest kalması ve esir kadınlarla evlenilmesini kolaylaştırdı. Bu kanun esir kadının eş ve anne olarak iyi bir konum kazanmasına yardımcı oldu, lakin burada bir sorun vardı, o da esir düşen kadınlardan bazılarının evli olmasıydı. İslam dini esareti boşanma gibi eski eşten ayrılma sebebi saydı ve yeniden evlenmeleri için bir süre belirledi ki eski eşinden gebe olup olmadıkları anlaşılsın. Doğal olarak bu kanun, esir kadını kendi haline bırakmaktan ve doğal ihtiyaçlarını göz ardı etmekten daha iyi ve daha mantıklıdır. Ancak iç cephede de bir çok müslüman şehit düşer ve aileleri kimsesiz kalırdı. İslam dini bu sorunu bertaraf etmek için de iki yol öneriyor. Bunlardan biri bir erkeğin bir kaç eş edinme hakkıdır ki böylece eşi olan bir erkek eşini kaybeden kadını ikinci eş olarak daimi nikâhına alabilir ve onunla ilk eşi gibi davranması gerekir. Bu mesele bir önceki ayette gündeme geldi. Burada ayet ikinci bir yol öneriyor ki o da geçici evliliktir. Geçici evlilik daimi evlilik gibi Allah'ın hükmü ile helal olan bir misaktır ve kendine göre şartları vardır. Lakin bu anlaşmanın süresi kısıtlı, fakat uzatılabilen türdendir.
Bu meselede ilginç olan nokta, bazı aydın geçinen batı hayranı kesimlerin İslam'ın bu kanunu ile alay etmesi ve bunu kadınlara hakaret şeklinde değerlendirmesidir. Oysa batılı ülkelerde kadın erkek ilişkilerine hiç bir kısıtlama getirilmiyor ve bir kadının açık gizli birçok erkekle birlikte olmasını caiz görüyor. Şimdi bu zümreye sorulması gereken soru şu ki acaba kadın erkeğin hesapsız ve sadece heves ve şehvet üzerine kurulan ilişki mi kadın haklarına aykırı, yoksa bu ilişkinin belli bir kural çerçevesinde ve daimi nikâh gibi gayet açık ve şeffaf bir biçimde kurulan ilişki mi?
Maalesef Allah hükmüne karşı bu tür mantıksız yaklaşımlar asr-ı saadet döneminde de gündeme geldi ve geçici evlilik yasaklandı ve böylece kadınlarla erkeklerin gizli ilişkileri için zemin oluştu. Çünkü geçici evliliğin yasaklanması ile beşeri ihtiyaçları yasaklamak mümkün değil ve bu ihtiyaçlar yanlış şekillerde gideriliyor.
Bu ayeti kerimeden şunu öğrenmekteyiz.
1 - Ailevi ve sosyal meselelere karşı duygusal değil, gerçekçi olmak gerekir ve bu süreçte en iyi yol, insanoğlunun bireysel ve sosyal ihtiyaçlarını bilen Allah'ın hükümlerine teslim olmaktır.
2 - İzdivaç, ister daimi ister geçici, kadın ve erkeğin iffetini ve şerefini korumak için en sağlam kaledir.
3 - İzdivaçta mehir miktarı tarafların rızası ile belirlenmeli ve sadece erkek tarafından belirlenmemelidir.
Yorum
Yorum