Ynt: imamlar a.s ve sultanlar
bu rivayet uydurma değildir. Elmeddin'den daha güvenilir alimlerimizce bu rivayet sahih görülmüştür. Tüm alimlerin arasında mükemmel yere sahip olan Seyyid Razi'nin bu rivayeti kitabına alması da bu rivayetin sahih olduğuna ayrıca Elmeddinin saptamalarından daha güçlü delildir. Çünkü Elmeddinin tüm kurgusu, eğer bir rivayetin ravileri arasında çürük biri varsa bu rivayet de çürüktür şeklindeki yanlış bir çıkarımdır.
bu çıkarım doğru değildir. bir rivayetin ravilerinden biri yalancı çürük veya meçhulse bu rivayetin uydurma olduğuna kesin delil değildir. çünkü:
diyelim bir rivayeti rivayet eden 5 ravi var. bunlardan ikinci sıradaki ravi çürük. eğer bu 2. raviden dolayı rivayeti uydurma sayacak olsak, o zaman 2. raviden sonra bu rivayeti aktaran 3 tane daha güvenilir ravi var. Bunlara sormak gerekmez mi siz bu çürük adamdan bu çürük rivayeti neden aldınız diye! bu birincisi. İkincisi, bu çürük raviden sonraki 3 sağlam ravi neden nakilde bulunmuşlar diye onları güvenilir gören eleştirmenlere sorulmaz mı? Elmeddinle aynı düşüncede olanlara da sormak gerekir çürük raviyi senden daha iyi ayırt edemeyen sonraki 3 ravinin rivayetine ve güvenilirliğine ne kadar güvenilir!
yine tekrar edelim bir rivayetin ravisinin yalancı olarak tanınması o ravinin rivayetinin yalan olduğunu mu ispatlar. doğru yalancı bir adamın sözlerine ihtiyatla yaklaşılır. ama yalancının tüm sözleri mi yalandır? bu adam sözlerinin güvenilmesi yalanlarının gizlenebilmesi için ya da başka bir nedenle hiç mi doğru söyleme ihtiyacı hissetmez? eder..
bozuk bir saat bile dünde iki kez doğruyu gösteriyorsa, sapık kafirler bile bazen doğru söylüyorlarsa, yalancı bir ravinin tüm rivayetleri uydurmadır diye kesin sonuca nasıl ulaşabiliriz? onun diğerleri yalan ama bu rivayetinin doğru olmadığını nereden bileceğiz?
bu rivayet uydurma değildir. Elmeddin'den daha güvenilir alimlerimizce bu rivayet sahih görülmüştür. Tüm alimlerin arasında mükemmel yere sahip olan Seyyid Razi'nin bu rivayeti kitabına alması da bu rivayetin sahih olduğuna ayrıca Elmeddinin saptamalarından daha güçlü delildir. Çünkü Elmeddinin tüm kurgusu, eğer bir rivayetin ravileri arasında çürük biri varsa bu rivayet de çürüktür şeklindeki yanlış bir çıkarımdır.
bu çıkarım doğru değildir. bir rivayetin ravilerinden biri yalancı çürük veya meçhulse bu rivayetin uydurma olduğuna kesin delil değildir. çünkü:
diyelim bir rivayeti rivayet eden 5 ravi var. bunlardan ikinci sıradaki ravi çürük. eğer bu 2. raviden dolayı rivayeti uydurma sayacak olsak, o zaman 2. raviden sonra bu rivayeti aktaran 3 tane daha güvenilir ravi var. Bunlara sormak gerekmez mi siz bu çürük adamdan bu çürük rivayeti neden aldınız diye! bu birincisi. İkincisi, bu çürük raviden sonraki 3 sağlam ravi neden nakilde bulunmuşlar diye onları güvenilir gören eleştirmenlere sorulmaz mı? Elmeddinle aynı düşüncede olanlara da sormak gerekir çürük raviyi senden daha iyi ayırt edemeyen sonraki 3 ravinin rivayetine ve güvenilirliğine ne kadar güvenilir!
yine tekrar edelim bir rivayetin ravisinin yalancı olarak tanınması o ravinin rivayetinin yalan olduğunu mu ispatlar. doğru yalancı bir adamın sözlerine ihtiyatla yaklaşılır. ama yalancının tüm sözleri mi yalandır? bu adam sözlerinin güvenilmesi yalanlarının gizlenebilmesi için ya da başka bir nedenle hiç mi doğru söyleme ihtiyacı hissetmez? eder..
bozuk bir saat bile dünde iki kez doğruyu gösteriyorsa, sapık kafirler bile bazen doğru söylüyorlarsa, yalancı bir ravinin tüm rivayetleri uydurmadır diye kesin sonuca nasıl ulaşabiliriz? onun diğerleri yalan ama bu rivayetinin doğru olmadığını nereden bileceğiz?
Yorum