imam Sadik'in (a.s) faaliyetinde görülen net ve ana hatlardan biri de budur; hem de diger imamlarin yasantisinda görülenden daha belirgin, daha sarih ve daha sahih bir sekilde.
öyle ki sia fikhi "caferi fikhi" adini almistir. imamin siyasi faaliyetlerini görmezlikten gelenler bile, dönemin en genis ilmi ve fikhi havzasina veya bu havzalarindan birine sahi poldugunu kabullenmislerdir. bu arada, imam sadik a.s hakkinda arastirma yapanlarin cogunun gözünden kacan sey bu isin siyasi mefhumu olmustur.
HILAFETIN ISLAMDAKI KONUMU:
öncelikle hilafetin islamdaki yerini iyi tespit etmek gerekir. islamda hilafet, sadece siyasi boyutla sinirli degil; siyasi-dini önderliktir. islami hakime (yöneticiye) halife lakabinin verilmesi de bu gercegi vurgulayacak niteliktedir.
halife, peygamberin yerinde oturan sahistir; peygamber ise dini getiren, ahlaki ögreten ve ayni zamanda da siyasi önder ve yöneticidir.
o halde islamda halife, siyasetle birlikte insanlarin dini islerini de yüklenen önderdir.
öyle ki sia fikhi "caferi fikhi" adini almistir. imamin siyasi faaliyetlerini görmezlikten gelenler bile, dönemin en genis ilmi ve fikhi havzasina veya bu havzalarindan birine sahi poldugunu kabullenmislerdir. bu arada, imam sadik a.s hakkinda arastirma yapanlarin cogunun gözünden kacan sey bu isin siyasi mefhumu olmustur.
HILAFETIN ISLAMDAKI KONUMU:
öncelikle hilafetin islamdaki yerini iyi tespit etmek gerekir. islamda hilafet, sadece siyasi boyutla sinirli degil; siyasi-dini önderliktir. islami hakime (yöneticiye) halife lakabinin verilmesi de bu gercegi vurgulayacak niteliktedir.
halife, peygamberin yerinde oturan sahistir; peygamber ise dini getiren, ahlaki ögreten ve ayni zamanda da siyasi önder ve yöneticidir.
o halde islamda halife, siyasetle birlikte insanlarin dini islerini de yüklenen önderdir.
Yorum