Seyr u suluktaki en önemli seylerden biri ve zaruretlerden bir zaruret hükmünde olan is "murakabe" (kontrol)dir.
salik yola ciktigi ilk adimla birlikte son adima kadar kendini murakabe etmelidir. bu salikin kesin olarak uymasi gereken bi kuraldir.
Bilinmelidir ki murakabenin birtakim derece ve mertebeleri vardir. salikin baslangic asamalarinda bir tür murakabesi, sonraki merhalelerde ise baska türlü murakabeleri vardir.
kemale dogru gittikce ve menzilleri, merhaleleri katettikce salikin murakabesi daha da hassasiyet ve derinlik kazanacaktir. öyle ki eger bu merhalelerdeki murakabeler baslangic asamasindaki salike yüklenecek olursa kaldiramaz. süluk yükünü tamamen üzerinden atar veya yanip helak kolur. fakat ilk derecelerdeki murakabenin eseriyle ve sülukun takviyesiyle giderek daha üst asamalardaki murakabeleri yerine getirmeye kadir olur. bu hallerde baslangic asamasindaki bir cok mübah onun icin haram ve yasak olur.
siddetli murakabenin neticesinde ve ehemmiyet vermenin sonucunda salikin icinde ask hüveyda olmaya baslar. zira mutlak cemale/güzellige ve kemale duyulan ask beserin fitratinda vardir. öünde saklidir. zatina yerlestirilmistir. lakin cokluklara duyulan alaka, maddiyata beslenen sevgi fitri aska perde ceker. ezeli isigin parlamasina mani olur.
Murakabe neticesinde hicaplar yavas yavas zayiflayarak bilahare yok olurlar. böylece o fitri ask ortaya cikar. cemal ve kemal kaynagina doru insanin ruhuna kilavuzluk eder. afriflerin istilainda bu murakabeye "mey" denir.
"Be pir-i meykede goftem ki cist rah-e necat
behast cam-i mey u goft razi pusiden
Rah-i halvetgeh-i hasim benma ta pes ez in
mey hurem ba to vu diger gam-i dünya nehurem
"meykedenin pirine sordum nedir kurtulus yolu
mey kadehi istedi ve giyinmenin sirrini söyledi
haslarimin halvetgahinin yolunu kil ki bundan sonra
mey iceyim seninle ve artik dünya gamini icmeyeyim."
salik yola ciktigi ilk adimla birlikte son adima kadar kendini murakabe etmelidir. bu salikin kesin olarak uymasi gereken bi kuraldir.
Bilinmelidir ki murakabenin birtakim derece ve mertebeleri vardir. salikin baslangic asamalarinda bir tür murakabesi, sonraki merhalelerde ise baska türlü murakabeleri vardir.
kemale dogru gittikce ve menzilleri, merhaleleri katettikce salikin murakabesi daha da hassasiyet ve derinlik kazanacaktir. öyle ki eger bu merhalelerdeki murakabeler baslangic asamasindaki salike yüklenecek olursa kaldiramaz. süluk yükünü tamamen üzerinden atar veya yanip helak kolur. fakat ilk derecelerdeki murakabenin eseriyle ve sülukun takviyesiyle giderek daha üst asamalardaki murakabeleri yerine getirmeye kadir olur. bu hallerde baslangic asamasindaki bir cok mübah onun icin haram ve yasak olur.
siddetli murakabenin neticesinde ve ehemmiyet vermenin sonucunda salikin icinde ask hüveyda olmaya baslar. zira mutlak cemale/güzellige ve kemale duyulan ask beserin fitratinda vardir. öünde saklidir. zatina yerlestirilmistir. lakin cokluklara duyulan alaka, maddiyata beslenen sevgi fitri aska perde ceker. ezeli isigin parlamasina mani olur.
Murakabe neticesinde hicaplar yavas yavas zayiflayarak bilahare yok olurlar. böylece o fitri ask ortaya cikar. cemal ve kemal kaynagina doru insanin ruhuna kilavuzluk eder. afriflerin istilainda bu murakabeye "mey" denir.
"Be pir-i meykede goftem ki cist rah-e necat
behast cam-i mey u goft razi pusiden
Rah-i halvetgeh-i hasim benma ta pes ez in
mey hurem ba to vu diger gam-i dünya nehurem
"meykedenin pirine sordum nedir kurtulus yolu
mey kadehi istedi ve giyinmenin sirrini söyledi
haslarimin halvetgahinin yolunu kil ki bundan sonra
mey iceyim seninle ve artik dünya gamini icmeyeyim."
Yorum