Kıble Kuranda tam 6 yerde geçer, ki daha derin araştırmaya girişsek olası ki daha fazla ayet bulabiliriz, kıble yerine başka kelime kullanmışsa, ama anlatmak istediğimiz iş için bu 6 ayet yeterli gelecektir
işe nüzul sırasına göre başlamayı uygun görüyorum, ki diyalektik gelişme içinde,neyin ne olduğunu daha iyi anlayabilelim,
************************************************** *******************
Nüzul sırasına göre inen kıbleyle ilgili ilk ayet ,
Ve işe zahir ile yaklaşana malum ki namaz kılacağı vakit yüzünü kıbleye döndürcek
************************************************** **********************
İşin araştırmasına girişmiş olan bu ilk ayeti okuyunca duraksamayacak elbet,
Bakalım Allah daha neler diyor diye devam edecek,
[quote]yunus 87 Ve Musa'ya ve kardeşine, kavminize Mısır'da barınacak evler kurun, evlerinizi kıble yapın ve namaz kılın ve müjdele inananları diye vahyettik.[/quote
Burada Hz Musa’ya seslendiği için,tam neyi anlatmak istediği aşikar gelmiyor,araştırmamıza pek katkı sağlamayacak gibi görünüyor, içinde kıble kelimesi geçtiği için araştırmamamız gereğince yer veriyorum,
************************************************** *********************
Bu ayetten anlaşılıyor ki, birileri birilerinin kıblesine uyup uymama işini ele almış,
Yani kıble işi birilerinin birilerin uyup uymadığını simgeleyecek, aynı yolun yolcusu olduğunu bildirecek
İyice anlaşılıyor ki birinin kıblesine uymak onun politik/sosyal/inançsal tercihine uymakla eşdeğere sahip oluyor
************************************************** *************
Birileri ışık, yol arıyor,
Güzel bir yol, bir hedef, vaad ediliyor,
Allah istikametin, yörüngenin, yönelişin ne olacağını haber veriyor : "Mescidi Haram'a çevir."
Ve Allah'a kulak verecek olan herkes davet ediliyor,
sorgusuz imana davet ediliyor, Allah böyle buyurmuştur, mesele halledilmiştir misali,
************************************************** *********************
Bu ayet açıklamalar getiriyor, kıbleye dönme işinin sebeplerine dair,
Aktif bir duruş bekleniyor, tanıklık etmek işi
her bir iş uyum içinde gelişecek,
Burada insanlara yüklediği misyondan ipucu veriyor, "doğru yol", "ümmet",
işe nüzul sırasına göre başlamayı uygun görüyorum, ki diyalektik gelişme içinde,neyin ne olduğunu daha iyi anlayabilelim,
************************************************** *******************
Araf 29 De ki: Rabbim, adaletle hareket etmemi emretti bana ve her secde yerinde, her namazda yüzünüzü kıbleye döndürün, inancınızda, ibadetinizde halis olup ona bağlanarak kulluk edin nasıl sizi o yarattıysa, meydana getirdiyse gene öylece dönüp onun tapısına varacaksınız.
her namazda yüzünüzü kıbleye döndürün
Ve işe zahir ile yaklaşana malum ki namaz kılacağı vakit yüzünü kıbleye döndürcek
************************************************** **********************
İşin araştırmasına girişmiş olan bu ilk ayeti okuyunca duraksamayacak elbet,
Bakalım Allah daha neler diyor diye devam edecek,
[quote]yunus 87 Ve Musa'ya ve kardeşine, kavminize Mısır'da barınacak evler kurun, evlerinizi kıble yapın ve namaz kılın ve müjdele inananları diye vahyettik.[/quote
Burada Hz Musa’ya seslendiği için,tam neyi anlatmak istediği aşikar gelmiyor,araştırmamıza pek katkı sağlamayacak gibi görünüyor, içinde kıble kelimesi geçtiği için araştırmamamız gereğince yer veriyorum,
************************************************** *********************
bakara 145 Andolsun ki sen, kendilerine kitap indirilmiş olanlara bütün delilleri getirsen gene de senin kıblene uymazlar. Sen de onların kıblesine uymazsın. Zaten onların bir kısmı da bir kısmının kıblesine uymaz. Bunu iyice bildikten sonra artık tutar, onların dileklerine uyarsan şüphe yok ki zalimlerden olursun.
Yani kıble işi birilerinin birilerin uyup uymadığını simgeleyecek, aynı yolun yolcusu olduğunu bildirecek
olanlara bütün delilleri getirsen gene de senin kıblene uymazlar.
Sen de onların kıblesine uymazsın.
Zaten onların bir kısmı da bir kısmının kıblesine uymaz.
İyice anlaşılıyor ki birinin kıblesine uymak onun politik/sosyal/inançsal tercihine uymakla eşdeğere sahip oluyor
************************************************** *************
bakara 144 Gerçekten de yüzünü göğe çevirip arandığını görmekteyiz. Seni, razı olacağın bir kıbleye yönelteceğiz. Hadi, yüzünü Mescidi Haram'a çevir. Siz de Nerede bulunursanız bulunun, yüzlerinizi o tarafa döndürün. Kendilerine kitap verilenler de bilirler ki bu, Rablerinden gelmiştir, yerindedir, gerçektir ve Allah, onların yaptıklarından gafil değildir. *
Gerçekten de yüzünü göğe çevirip arandığını görmekteyiz
Birileri ışık, yol arıyor,
Seni, razı olacağın bir kıbleye yönelteceğiz.
Güzel bir yol, bir hedef, vaad ediliyor,
Hadi, yüzünü Mescidi Haram'a çevir.
Allah istikametin, yörüngenin, yönelişin ne olacağını haber veriyor : "Mescidi Haram'a çevir."
Siz de Nerede bulunursanız bulunun, yüzlerinizi o tarafa döndürün.
Ve Allah'a kulak verecek olan herkes davet ediliyor,
Kendilerine kitap verilenler de bilirler ki bu, Rablerinden gelmiştir, yerindedir, gerçektir
sorgusuz imana davet ediliyor, Allah böyle buyurmuştur, mesele halledilmiştir misali,
************************************************** *********************
bakara 143 İşte böylece bütün insanlara tanıklık etmeniz, Peygamberin de size tanık olması için sizi, doğru yolun tam ortasında giden bir ümmet yapmışızdır. Zaten evvelce yöneldiğin Kabe’yi kıble yapışımızdan maksat da ancak Peygambere uyacak olanları, iki topuğu üstünde gerisin geriye döneceklerden ayırt etmektir. Bu, elbette Allah'ın doğru yolu gösterdiği kimselerden başkalarına ağır gelecek. Allah, imanınızı zayi etmez. Şüphe yok ki Allah, insanları esirgeyicidir, rahimdir. *
Bu ayet açıklamalar getiriyor, kıbleye dönme işinin sebeplerine dair,
şte böylece bütün insanlara tanıklık etmeniz,
Aktif bir duruş bekleniyor, tanıklık etmek işi
Peygamberin de size tanık olması için sizi,
her bir iş uyum içinde gelişecek,
doğru yolun tam ortasında giden bir ümmet yapmışızdır.
Burada insanlara yüklediği misyondan ipucu veriyor, "doğru yol", "ümmet",
Zaten evvelce yöneldiğin Kabe’yi kıble yapışımızdan maksat da ancak Peygambere uyacak olanları, iki topuğu üstünde gerisin geriye döneceklerden ayırt etmektir.
Yorum